![]() |
Quote:
Je zult met een andere bron moeten komen om mij te overtuigen, airco. Het VEV is hier net betrokken partij en dat zij zoiets beweren, komt min of meer op hetzelfde neer als dat de Amerikanen nu plots massavernietigingswapens vinden. Niet erg geloofwaardig in mijn ogen (maar wie ben ik). Wat ik hiermee wil zeggen : dat je met cijfers en statistieken alles kunt bewijzen, het hangt er maar van af hoe je ze gebruikt en welke. De waarheid zal dus wel weer ergens in het midden liggen, zeker. |
Heel juist my dear Mario. Als bepaalde instanties argumenten naar voren brengen moet je je steeds goed bewust zijn van de streefdoelen van die organisaties. Nieuwsberichten moet je bijgevolg interpreteren met in het achterhoofd de bron van het nieuws. Het is nogal wiedes dat VEV, VBO en aanverwanten nooit zullen beweren dat de loonlasten op een aanvaardbaar niveau liggen, dat zou regelrecht indruisen tegen hun ambitie van winstmaximalisatie, en versta mij niet verkeerd, een bedrijf moet wel degelijk geld verdienen om voortbestaan, groei en werkgelegenheid te kunnen garanderen. De vraag is alleen of die winst het enige en ongelimiteerde streefdoel mag zijn waarvoor alle andere aspekten (sociale zekerheid, gezondheidszorg.....) moeten wijken. De overheid heeft een andere agenda, de vakbonden eveneens. De waarheid zal dus zoals Mario al zei, ergens in het midden liggen.
Pittig detail: gisteren stelde op Radio 1 bedrijfsanalyst Geert Noels (Petercam) dat de beslissing van Ford om Genk af te bouwen voor een deel is ingegeven door de houding van België t.o.v. de USA ivm de recente oorlog tegen Irak! De Amerikanen zouden de Belgen straffen voor hun weerbarstige houding, en ziedaar, we hebben het al zitten. Of hoe politiek en bedrijfsleven mekaar soms heel goed verstaan. jan |
Quote:
|
Die bedenking had ik mij ook al gemaakt Huudo, en het nieuws dat Ford in de VS ook een viertal fabrieken zal sluiten ontkracht die stelling trouwens volledig. Tenzij die fabrieken uitsluitend werknemers hebben die contra-Bush zijn uiteraard :D
Kan misschien nog een nieuw muziekinstrument worden: de contrabush ipv de contrabas :+ jan |
Ik geloof niet dat de Irak-kwestie er iets voor tussen zit. Tuurlijk moeten we van niets meer verschieten. Maar het is ver gezocht. De mensen beginnen een beetje alles te steken op Irak. Hier zijn wel meerdere Amerikaanse bedrijven gevestigd, ze gaan toch niet allemaal sluiten of mensen afvloeien. De economie is momenteel heel zwak en dit heeft zijn gevolgen zowel hier als in Amerika. De gouden tijden zijn voorbij.
|
Quote:
Quote:
Er is natuurlijk een grote misleiding in de statitieken. De beursjongens geven die logaritmisch weer en niet lineair. Als je ze lineair bekijkt krijg je een heel andere grafiek te zien. Maar goed, ze hebben er alle belang bij dat we die niet te zijn krijgen. Maar goed, sorry voor de off-topic, maar dit plaats alles een beetje in een ruimer zicht. Terug naar Ford in Genk nu... ;) |
Er wordt algemeen aangenomen dat de loonkost bij ons de hoogste is van Europa, daarvoor heb je geen statistieken nodig dit is gewoon zo... In Duitsland is de algemene loonkost hoger dan hier, maar de loonlast lager... enfin, vandaag iets anders gehoord, als de reden werkelijk loonkost zou zijn zou Volvo toch niet investeren in nieuwe produktielijnen, feit is dat algemeen heel het segment waartoe de mondeo behoort niet echt verkoopt (de Vectra's, passats, etc...) dus ergens is het te volgen, maar men had natuurlijk de Focus in Genk kunnen laten maken...
Nog iets om bij na te denken, 3.000 mensen ineens is een hele hoop, maar wat met de kleine en middelgrote bedrijven die afdanken, daar zijn we ook goed op weg om records te breken en daar leest men maar zeer weinig over, en dit gaat over meer dan 3.000 mensen in totaal. |
Quote:
Hier dus een linkje naar de naakte cijfers van eurostat die zowat alle economische indicatoren binnen de europese unie berekenen. http://europa.eu.int/comm/eurostat/P...&mode=download Deze statistieken betreft de lage inkomensklassen. Conclusies trekken mag je zelf doen .... Deze keer geen omkaderende tekst bij de cijfers. ------------------------------------------------------------------------------------- Bovendien zijn loonkosten niet de enige factor .... Andere factoren tellen zeker ook mee. Alleen vrees ik dat we er daar niet veel beter voorstaan ...
|
En misschien heeft Ford wel gewoon een foute product strategie gevolgd de laatste jaren en teveel andere merken gekocht. Als je door foute producten minder inkomsten genereerd en dan bovendien nog flink moet betalen voor Volvo, Jaguar, Mazda... tja dan moet het natuurlijk mis gaan. De C-Max wordt op de markt gebracht wanneer er al dik 6 of 7 jaar Scenics, Picasso's en andere Zafira's worden verkocht. Typisch auto's die door particulieren worden gekocht. De Mondeo is een auto die ook veel door bedrijven wordt aangeschaft en als het door een slabakkende economie dan minder wordt, dan komt het natuurlijk extra hard aan, als je gaten laat liggen in de particuliere markt. Peugeot, Citroën, Volvo, Toyota tonen wel hoe het moet.
Eigen schuld, dikke bult, maar wel rottig voor de mensen die er werken. |
All times are GMT +2. The time now is 13:51. |