![]() |
De VS zijn in WO II betrokken geraakt nadat Japan hen had aangevallen in Pearl Harbour. De Japanners werden daartoe bijna gedwongen, omdat de VS hen economisch aan het wurgen waren. MIsschien hadden de VS deze specifieke aanval niet verwacht, maar het zou wat naïef geweest zijn te veronderstellen dat Japan (dat toen een soort fascistisch en militair regime had) niets zou doen. Echter, iedereen ging er toen van uit dat de Japanse oorlogsmachine hopeloos verouderd was en het tegendeel kwam even een als een kleine verrassing :).
Nadat de VS dan Japan de oorlog verklaarden, heeft nazi-Duitsland de VS de oorlog verklaard. Japan, Duitsland en Italië waren namelijk de As-mogendheden en dus bondgenoten (geallieerden zo je wil ; hangt er maar van af hoe je het bekijkt en wie de officiële geschiedschrijver is) en er was overeengekomen dat indien een derde land een van de die drie de oorlog zou verklaren, de andere twee zouden bijspringen. Vele Duitsers vonden dat toen gekkenwerk van Hitler en dat is ook vrij snel gebleken. Daarvoor steunden de Amerikanen de Engelsen met het sturen van materieel en wapens enz. (Lend - lease-programma), maar waren ze niet in oorlog met Duitsland. Een nogal oncomfortabele situatie voor de Duitsers, die de Amerikaanse schepen moesten laten passeren en niet konden torpederen. Of ze al van in het begin van operatie Barbarossa de Russen steunden, kan ik niet met zekerheid bevestigen of ontkennen, maar vermoedelijk wel. PS : en het kan niet genoeg onderstreept worden, maar hier, in West-Europa graag verzwegen, WO II werd (wat Europa betreft) gewonnen op het Oostfront. Vergeleken daarmee waren de slagvelden hier bij wijze van spreken peanuts (uitgezonder Normandië en waarschijnlijk het Ardennenoffensief). Wat de oorspronkelijke discussie betreft, sluit ik me aan bij iemand als Huudo. Bovendien, als je Bin Laden naast Saddam Hoessein zet, dan is hij op de schaal van massamoordenaars maar een kleine jongen, maar wel met een hoog symboolgehalte. Ik vraag me trouwens af hoeveel doden Bush op zijn geweten gaat hebben met zijn consequent unilaterale buitenlandse politiek. Minder zichtbaar en op langere termijn allemaal, maar het heeft zeker gevolgen. |
All times are GMT +2. The time now is 14:56. |