![]() |
Quote:
- Decals uitsnijden (zeg nooit of te nimmer stickers - les 1 in modelbouw :D ) - uitgesneden decals in het water leggen (deze blijft drijven normaal gezien, maar als ie zinkt is er geen probleem - geduldig wachten (15 tot 20 seconden al naargelang) - decal begint te lossen - als decal volledig los is, het stukje papier waar de decal opzat, samen met de decal erop, voorzichtig uit het water nemen. - beide naar het model brengen en de decal van het papier afschuiven op het model - decal zit nu op het model, water toevoegen op de decal om deze te kunnen schuiven om juist te positioneren; - ervoor zorgen dat de decal vochtig blijft tijdens het positioneren - als decal goed zit, met keukenrol of een vochtabsorberend doekje het overtollige water afdeppen - lucht belletjes met de vochtige kant van het doekje wegstrijken door bewegingen in 1 en dezelfde richting. - laten drogen - decal zit nu mooi op zijn plaats en komt niet meer los. Voila dat is't. opmerking: Er zullen plaasten zijn op het model, zoals op de deuren en op rondingen van de carosserie, dat je de decal niet helemaal perfect tot tegen de oppervlakte gedrukt krijgt. Hier bestaan enkele remedies voor: - eens de decal op zijn plaats, met een vochtige hete doek de decal bedekken en lichtjes drukken. De hitte maakt de decal zachter en zorgt voor een beetje rek in de decal - voor hetzelfde effekt maar dan met de haardroger. Is zeker riskanter - te kort bij of te warm en de plastiek begint te smelten ( enkel voor gevorderden) - met decal solventen - ook voor gevorderden aangezien dit een extra investering vraagt. - deze remedies enkel gebruiken indien je het zelf echt 100% nodig vindt. NEEM JE TIJD OM DE DECALS TE ZETTEN! en verwacht ook wel dat het mis kan gaan (scheuren enz.) Succes ;) |
Ben benieuw naar de foto's van u mitsuke laat maar kome zou ik zegge, we kunne miss nog iets bijlere;)
|
Diene cd-rom is echt wel top van Heller :) .
|
ik zit al een pagina 2 vd 17 met bodemplaat,remmen alles geverft natuurlijk en morgen ga ik proberen om veeel door te werken maar morgen heb ik een examen dus veel tijd is er niet en mijn bureau waar ik dat op maak is langs de 'overhope' kant dus... morgen ruim ik dat even op en werk ik even door voor een fatsoenlijke foto al van de bodemplaat +remmen+schokdemperS...
|
Quote:
|
de grondplaat staat op wielen,remmen+schokdempers hangen... de volgende opdracht is de wielen + wielkassen ...en daar moeten al de eerste decals op :( ..
|
de aller eerste decal is gebeurt... het is petieterig dus wat prulwerk ... ik heb nu 1velg+band al geplakt met michelin,ralliart,enkel ... ikheb het op mijn gemakje en rustig gedaan dus... deze avond kan ik al een fatsoenlijke foto online zetten ...
|
de binnenkant van mijn mitsu is klaar en de buitenkant staat ook al in het rood(ik heb er gisteren 5-6u aan gewerkt) alles is nu droog maar... er zijn enorm veel vlekken op de wagen zo van dan vol,dan bijna geen verf.. en het komt niet door dat het niet gemengt is want ik heb geprobeert met weinig en met veel mengen en het gaat echt niet.... het is precies echt puur water die verf,eenmaal op de wagen trekt die samen gelijk water op een ruit... dus de buitenkant gaat niet 100%prachtig geverft zijn dankzij de "barakke" verfjes van heller.... iemand al foto's zien ??dan zie je het beter...
|
Foto's kunnen nooit geen kwaad ;)
|
nog geen foto's gezien... :confused:
|
sorry mijne camera zit zonder benzine(baterijen) dus moet ik wachten tot davy thuis is voor met zijne camera foto's te pakken sorry...
|
de binnenkant is klaar en de kas ook bijna en daarna is het pas moeilijk... de wagen vol hangen met decals :(:(:(
|
zodra ik kan komen er foto's van de binnenkant en de kas..(1u-1.30u... want ik moet naar de broux mijn verf is barak,en men borsteltje daar is het stickertje "barak" er vanafgevallen dat is kapot en ik heb er niets spectaculairs mee gedaan dus...
|
ik zal een nieuwe topic openen met foto's en met meer uitleg en ervaringen ...
|
ik heb een vraagje:
Ik zou op de binnenkant van de vensters van mijn CLK -GTR die 'banden' zwart moeten verven. Hiervoor zijn die 'afplakstickers' op de juiste maat erbij geleverd. Maar ik heb slechte ervaring met dat systeem. Is er een beter systeem? En stel dat er op dat doorzichtig plastiek toch verf zit, bestaat er een manier om dit te verwijderen zonder het plastiek 'mat ' te maken? |
Ik heb ook 2 vraagjes: Is een grondlaag noodzakelijk? Ik heb namelijk geen spuitbus daarvan. Wat wit en blauw moet gespoten worden, is in wit plastiek. Wat zwart gespoten moet worden, is in zwarte plastiek.
En hoe reageert een model tegen vrieskou? Ik zou het spuitwerk namelijk in ons werkkot doen, maar daar is geen verwarming.... |
Absoluut noodzakelijk is het in jouw geval niet, alhoewel de dekking en de hechting altijd beter zijn mét grondlaag...
Wat het spuiten bij vrieskou betreft : absoluut af te raden, geeft appelsien-effect. Eventueel kan je je spuitbussen eerst voorverwarmen op de chauffage, dat helpt wel een beetje... |
Quote:
|
Quote:
|
Klein vraagje
Het is misschien een domme vraag, maar het staat niet in de bouwbijlage of toch niet duidelijk. Moet ik de onderkant van mijn modelbouw wagen ook schilderen ?
|
Je MOET niks natuurlijk. Je bouwt je wagen naar eigen vermogen en inzicht. Maar als je mij vraagt of ik de onderzijde ook schilder, antwoord ik : ja. Alles wat later zichtbaar blijft, of het nu de onderzijde of bovenzijde betreft, wordt geschilderd en gedetailleerd...
|
Weet je misschien Sennake, of van Tamiya ook de Corvette C5-R van de ALMS verkrijgbaar is ?
Greetzz.. Corvetteboy |
Ja, hij is NIET verkrijgbaar.
Ik heb wel de Corvette gekocht van Revell, en de transkit om de SRT Corvette 2003 te bouwen ook. Maar ik ben er nog niet aan begonnen. |
Ik ben vandaag juist begonnen aan een nieuw model, namelijk de Tyrrell P-34, maar ik zit met een klein probleempje.
Op de motor staat de logo Ford, volgens het plan moet dit geschilderd worden in het zilver. Kan er mss iemand mij een tip geven hoe dat dit het gemakkellijkste word gedaan. In ieder geval bedankt. |
Hangt af van de schaal denk ik. Als het 1/20ste is, zou ik het dry brushen t.t.z. je borstel wat in de opgegeven kleur verf dompelen en dan zo goed mogelijk afkuisen op een doek of papier. Vervolgens heel voorzichtig over het logo gaan met de borstel en dit ettelijke malen herhalen. Uiteindelijk komt er een (zilveren ?) kleurtje op.
Anderen zullen het wel anders doen. Een grotere schaal kun je misschien gewoon verven. |
Quote:
|
Waar je bij het dry-brushen wel rekening mee moet houden is dat je niet alleen het logo zal zilver maken, maar wellicht ook de randen van het kleppendeksel. Dit is normaal, omdat ook die een beetje 'uitsteken' en dus wat van de zilver verf zullen oppikken. Geen nood, de randen van het kleppendeksel kan je achter weer gewoon eventjes bijschilderen. ;) Mario's manier is de enige goeie denk ik.
|
Allez, ik heb ook eens een goeie tip kunnen geven :).
Dat "ettelijk herhalen" slaat wel op het voorzichtig over het logo wrijven met je penseel en niet het onderdompelen in de verf ;). |
Bedankt voor de tip, maar heb zojuist een andere bouwdoos gevonden die ik graag eerst zou willen maken en misschien tussendoor verder werken aan de Tyrrell.
Toch bedankt Mario |
ik gebruik meestal een tandenstoker om de letters op de motor te verven
|
Het probleem met je verf die reageert zoals water is waarschijnlijk omdat je de onderdelen niet gewassen hebt voor het verven. De gietmallen worden lichtjes ingevet anders komen de gietstukken niet los. Dus eerst even wassen met bv. dreft en goed afspoelen, eventueel drogen met een haardroger. Opletten, niet te lang en/of te heet ! Waar je de stukken losgeknipt hebt ga je even over met een nagelvijltje zodat er niets meer te voelen is. Vervolgens lichtjes opschuren en de gietlijnen verwijderen met 1200 schuurpapier en terug wassen. In de grondverf zetten en inspecteren, eventueel terug schuren, wassen en grondverf. Niet verven met borstel maar met spuitbus van Tamiya of autohandel. Beter drie lichte lagen dan 1 zware. Opletten als je wil lakken over de decals (zet de decals vast). Eerst eens proberen want sommige decals reageren hierop slecht. Voor de letters op de motor is een tandenstoker goed, maar de verf ligt er nogal dik op. Dry-brushen of een Tamiya-stift zijn betere en fijnere oplossing.
|
Ik heb een klein vraagje. vb. Als je een witte auto maakt en je wil de lijnen rond de deur zwart late uitkomen zoals in het echt. Hoe kan ik dat doen ? :)
|
nog eentje hoe an ik het makkelijkst de middenstreep op de bandjes verwijderen ?
|
Quote:
Ikzelf heb tot op heden 2 methodes gebruikt. Vroeger tekende ik gewoon alle naden in met een Rotring tekenpen (met Chinese inkt dus). Voordeel : als je mist kan je nog vrij gemakkelijk fouten wegvegen met water, de inkt is pas watervast als ze echt droog is. Nadeel : het zwart is nogal té zwart zodat het resultaat er onnatuurlijk uitziet. En vooral : je pen krijgt het zwaar te verduren zodat je regelmatig nieuwe koppen moet kopen. Tegenwoordig vul ik de naden met een dun penseeltje, met zwarte verf, eventueel gebleekt met wat kleur van de carosserie. Voor wit maak ik de naden dus donkergrijs. Voorwaarde is dat de lak van je model absoluut droog is zodat het wegvegen van overtollige verf met White Spirit e.d. niet tot gevolg heeft dat ook je lak weggevaagd wordt. Er zijn nog andere mogelijkheden, bv het gebruik van een "architectenpen" die in tegenstelling tot de tekenpen met verf werkt i.p.v. Chinese inkt en die niet zo sletig is. Maar ik moet het zelf nog proberen, Huudo kan daar misschien meer over vertellen. |
Quote:
|
Ok dan ga ik dat eens proberen met mijn model hier :) en sennake bedankt voor de tips :worship:
|
Quote:
Vroeger gebruikte ik ook een penseeltje maar dan met X-19 smoke van Tamiya op arcylbasis. Ook dit kan je makkelijk verwijderen met brandalcohol en het voordeel hiervan is dat de kleur van de lijnen steeds een tint van de carosserie kleur zal zijn. Smoke is immers een donkergrijs doorzichtige kleur. ;) |
Er bestaat nog een manier, die ik voor het eerst gebruikt heb op mijn Ferrai 512S (waar ik nog aan bezig ben) : i.p.v. de deurnaden e.d. te "simuleren" door ze in de verf te zetten kan je ook alle naden gewoon uitkrassen tot ze diep genoeg zijn om een natuurlijke schaduw te verwezenlijken. Uiteindelijk is dat ook het effect dat een echte wagen vertoont : de schaduw vormt zich omdat de naad zodanig diep is dat er geen (of veel minder) licht aankan dan aan de rest van de carosserie.
Dan ziet het er zo uit : (naden werden niet ingekleurd) : http://www.misteryracing.com/sennake/512/512_23.jpg |
aaah das ook een goede manier sennake is echt wel mooi gelukt bij uw ferrari :) maar huudo waar kan je zo'n pen kopen ? en is da duur ?
|
Quote:
Enige bedenking/bemerking die ik heb bij hetgeen Sennake deed met de Ferrari, is dat dit waarschijnlijk zeer goed werkt met Resin kits, zoals deze Ferrari, omdat het materiaal voldoende dik is om de groeven ver in te krassen. Bij plastiek toch altijd eerst verifiëren of die wel dik genoeg is. Soms, zoals bij Revell, durft die aan de A-stijl wel eens dun zijn, als je dan gaat krassen, zit je er zo door. ;) |
All times are GMT +2. The time now is 08:05. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.