De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   24u van Zolder... editie 2011 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19902)

Mark 24-08-2010 22:43

Quote:

Originally Posted by fenixracing (Post 261236)
Een nederlands team kan zelf met een Nederlandse sponsor rijden, .

Er waren in het verleden zelfs NL coureurs met NL sponsors die nooit in NL zouden rijden maar wel in BE! "Google" Stoeltie en YabYum ;)

joost 25-08-2010 09:38

Toch raar hè, de Nederlandse teams hebben op een uitzondering na geen interesse, blijkt wel dit jaar, de contacten zijn er intensief geweest, de reacties waren op 2 of 3 uitzonderingen na, die ook niet gekomen zijn, negatief en toch blijft men hier doorgaan op die piste.

BSOT 25-08-2010 10:05

Nedelanders hebben het goed voor elkaar in hun eigen organisaties. Waarom zouden ze zich dan ook verleggen. Misschien eerst vissen in eigen vijvers en iets brengen waar alle anderen dan automatisch naartoe komen. Enig speurwerk zal jullie snel aantonen hoeveel Belgen naar het buitenland getrokken zijn om te racen. Reden: meer dan genoeg.

Fille 25-08-2010 12:11

Quote:

Originally Posted by Dunlop BeLux (Post 261242)
Nederlanders hebben het goed voor elkaar in hun eigen organisaties. Waarom zouden ze zich dan ook verleggen. Misschien eerst vissen in eigen vijvers en iets brengen waar alle anderen dan automatisch naartoe komen. Enig speurwerk zal jullie snel aantonen hoeveel Belgen naar het buitenland getrokken zijn om te racen. Reden: meer dan genoeg.

Heel interessante opmerking, verklaar u nader zou ik zeggen...

Volgens mij is er in het buitenland ten eerste prijzengeld te winnen (hier in België: "nen beker voor op 't schap"), ten tweede lopen er nu net iets meer autosport liefhebbers rond in Nederland, maar ook in Duitsland, Engeland en Frankrijk (maar dat is normaal gezien het bevolkingsaantal) die getrakteerd worden op zowat alle vormen van autosport die mogelijk denkbaar zijn...

En last but not least, de media in de ons omliggende landen spelen een sleutelrol in de promotie van autosport, terwijl hier in België - buiten Pitstop op VT4 en Exqi - alle andere zenders maar ook kranten en magazines (hier heb je enkel - het weliswaar uitstekende - Turbo Magazine) totaal GEEN of heel weinig verslaggeving doen van gemotoriseerde sporten!

Dus mijn vraag is wat zou jij - als organisator - doen om het aantrekkelijker te maken?

joost 25-08-2010 17:12

Prijzengeld? In de VS wel ja, of in de Superleague, maar niemand ziet dat ooit. Maar zeker niet in LMS, FIA GT, DSC, FFSA-GT, GT Open...

Meer autosportaanbod in het buitenland? Er is geen land in de wereld, waar op zo'n kleine oppervlakte als België zo veel topevents plaatsvinden: IRC, F1, GP2, LMS, FIA GT, Superleague, meerdere 24-uursraces, WTCC, EK Rallycross...

Media in het buitenland die meer aandacht aan autosport geven? Ik hoor mijn buitenlandse collega's steen en been klagen. Noch in Britse, noch in Duitse, noch in Nederlandse of Franse dagbladen staat berichtgeving over autosport op F1 na.

BSOT 25-08-2010 17:26

Quote:

Originally Posted by joost (Post 261254)
Media in het buitenland die meer aandacht aan autosport geven? Ik hoor mijn buitenlandse collega's steen en been klagen. Noch in Britse, noch in Duitse, noch in Nederlandse of Franse dagbladen staat berichtgeving over autosport op F1 na.

Hoe dat komt kan jij als geen ander uitleggen hé Joost.

BSOT 25-08-2010 17:29

Quote:

Originally Posted by Fille (Post 261243)
Dus mijn vraag is wat zou jij - als organisator - doen om het aantrekkelijker te maken?

Niets! Vooral kijken wat te verbeteren is en luisteren naar wat de mensen juist willen voor hun geld. Vergelijk het met een circus. Zet eerst je circus op en de mensen betalen wel inkom.

Krijg je dat onder controle dan volgen sponsors en kan pers ook niet wegblijven.

Fille 25-08-2010 22:24

Quote:

Originally Posted by Dunlop BeLux (Post 261257)
Niets! Vooral kijken wat te verbeteren is en luisteren naar wat de mensen juist willen voor hun geld. Vergelijk het met een circus. Zet eerst je circus op en de mensen betalen wel inkom.

Krijg je dat onder controle dan volgen sponsors en kan pers ook niet wegblijven.

Super! Vanaf volgend jaar zetten we enkele clowns :+ in een paar auto's en dan laten we ze 24u rijden! Nog wat giraffen, olifanten en tijgers als marchals langs de kant - spektakel gegarandeerd! :D

Nee, alle gekheid op een stokje: de goede tijd was helaas toen er een hele rits BV's (Danny Verstraeten, Kris Wauters, Koen Wauters, en vele anderen...) meereden. Deze laatste (gebroeders Wauters) zijn nu meer piloot dan zanger maar het moet gezegd worden het (media)circus draaide als nooit tevoren!

Om alle bezoekers van de 24u hun mening te laten geven, bad idea... de meeste bezoekers zijn er op uitnodiging van een sponsor en het laat ze nog koud of warm of er nu 20 of 200 auto's rondrijden! Maar... ze dragen er wel toe bij dat de bezoekersaantallen omhoog gaan, net dat wat het interessant maakt voor de organisatie, de teams en inderdaad, last-but-not-least de media!

Spijtig genoeg moeten we nog wat verder blijven zoeken... Wie weet zit hier een "super marketeer" die ons eens even toelicht wat te doen - dus post it! ;)

Fille 25-08-2010 22:30

Quote:

Prijzengeld? In de VS wel ja, of in de Superleague, maar niemand ziet dat ooit. Maar zeker niet in LMS, FIA GT, DSC, FFSA-GT, GT Open...

Meer autosportaanbod in het buitenland? Er is geen land in de wereld, waar op zo'n kleine oppervlakte als België zo veel topevents plaatsvinden: IRC, F1, GP2, LMS, FIA GT, Superleague, meerdere 24-uursraces, WTCC, EK Rallycross...

Hartelijk bedankt voor de info Joost, zoals ik aanhaalde denk ik dat, het wil niet zeggen dat het ook zo in werkelijkheid is... Zouden prijzen (zelfs in natura) autosport in bepaalde klassen aantrekkelijker maken?

En ten tweede, het aanbod is gezien de oppervlakte van ons land inderdaad groot maar is het niet teveel van het goede?

Mark 25-08-2010 23:42

Quote:

Originally Posted by joost (Post 261241)
Toch raar hè, de Nederlandse teams hebben op een uitzondering na geen interesse, blijkt wel dit jaar, de contacten zijn er intensief geweest, de reacties waren op 2 of 3 uitzonderingen na, die ook niet gekomen zijn, negatief en toch blijft men hier doorgaan op die piste.

Hallo Joost,

Even een reactie van iemand die zaken altijd anders ziet als de goe-gemeente ;) Weleens gekeken naar het potentieel van het aantal bezoekers en mogelijke deelnemers uit Zuid-Nederland en Westelijk Nord-Rhein Westfalen? Zeer veel actieve autospormensen/bezoekers wonen daar dichter bij Zolder als Zandvoort, Assen of de Nurburring? En toch laten ze Zolder links liggen! Het is 2010, nationaliteit of grens mogen geen belemmering vormen.

Dat ze niet komen wil niet zeggen dat ze niet kunnen of willen. Misschien is de "approach" vanuit Circuit Zolder/Organisator/Mediator totaal verkeerd. Wie zal het zeggen? Als ik alleen al kijk welke ZTC 10 uren deelnemer editie 2002/2003 binnen een straal van 10 km van mijn voordeur woont (minder dan 60 km van de main-gate van CZ) en nu actief is in andere klassen dan mag je dar gerust vragen bij stellen.

Dus NL'rs geen intresse voor een 24U in Zolder? Ooit was het er wel! Even geen tijd om de percentages in te kloppen maar je kan het zo terugvinden op oude deelnemerslijsten.

Mark 25-08-2010 23:46

Quote:

Zodra Verstappen, Zoontje Verstappen, Menten, Maassen, Maessen, Marchal, Wijnen, Dubois, Frijns, Frijns junior, Harkema, Bastiaans, Grouwels of De Boer aan een stuurtje trekken lees ik dat toch echt in ons lokale sufferdje met een oplage van enkele honderd-duizenden oplages.

joost 26-08-2010 10:00

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 261272)
Zodra Verstappen, Zoontje Verstappen, Menten, Maassen, Maessen, Marchal, Wijnen, Dubois, Frijns, Frijns junior, Harkema, Bastiaans, Grouwels of De Boer aan een stuurtje trekken lees ik dat toch echt in ons lokale sufferdje met een oplage van enkele honderd-duizenden oplages.

Dat is in België ook zo, de lokale bladen / lokale edities van grote dagbladen geven autosport, maar je vindt dat niet in de sportbladzijden van nationale edities cfr. Telegraaf in NL. Het Belang van Limburg doet ook heel wat, maar moet je eigenlijk als lokaal dagblad definiëren.

Je opmerking over verleden en buitenlanders, het gros van de deelnemers zijn altijd Belgen geweest, met een klein percentage buitenlanders, sla de boeken er maar eens op na. Dit jaar had je ook 10% buitenlandse teams (Chad en TopCats).

Bart.Vandecavey 26-08-2010 10:56

Quote:

Originally Posted by joost (Post 261276)
Dit jaar had je ook 10% buitenlandse teams (Chad en TopCats).

Ik vond het opmerkelijk dat er meer Britten waren dan Walen...

BSOT 27-08-2010 00:10

Quote:

Originally Posted by Bart.Vandecavey (Post 261278)
Ik vond het opmerkelijk dat er meer Britten waren dan Walen...

:applaus:

Razornord 27-08-2010 00:28

Omdat we aan het afwijken zijn van het doel van de topic-starter, zal ik nog een paar gedachtes geven waar me aan stoor tijdens eigenlijk alle race-evenementen die georganiseerd worden op Circuit Zolder:

- Om te openen misschien een klein weetje: heeft er iemand een gedacht waar de naam poleposition (in de motorsport) vandaan komt? Het is afkomstig van de motor speedway in Indianapolis waar de posities van de rijders aangegeven wordt op de pole.
http://images.athlonsports.com/d/14142-1/Indy.jpg

Iedereen kent die wel en kan zich het nut wellicht wel inzien. Als we dat nu extrapoleren richting Zolder dan kom ik uit bij het absolute nulpunt: als iemand een race wilt volgen en ge zijt niet vanaf de start te plaatse dan is het enige dat ge kunt zien een resem snelle auto's die rondjes achter elkaar aan rijden maar er is niemand die enig overzicht heeft van wie welke positie bekleedt. Dan zou een paal enig soelaas kunnen brengen. Vroeger waren er nog de papieren die we konden gaan afhalen bij de race-administratie maar ook daar zijn ze, uiteraard om begrijpelijk redenen, mee opgehouden.

- Heiligschennis dit jaar tijdens de 24 uren: 24u.be heeft zijn (grotendeels VRIJWILLIGE) functie niet kunnen uitoefenen omdat ze (als ik het goed begrepen heb) niet de steun kreeg van de organisatie. Ik heb met enkele teams gesproken en gevraagd wat zij hiervan vonden. Eén iemand verwoordde het erg mooi vond ik. Hij zei: "Het gebeurde vrij vaak dat er eerder iets op de site stond over wat er met een wagen gebeurd was dan dat ze aan de pitmuur doorhadden dat er wat aan de hand was met hun wagen." Als erg geïnteresseerde buitenstaander kon ik er dit jaar niet bij zijn wegens gezellige herexamens dus ik heb 24u.be ongelooflijk gemist. Ik moest altijd hopen dat iemand hier op de site de gebeurtenissen postte of dat er snel een bericht op de diverse autosportsites zou komen als ik zag op raceresults.nu dat één of meerdere wagens abnormaal lang niet over streep kwamen of lang in de pits stonden. Er zou om goed te zijn ook een applicatie moeten komen voor op de smartphones zodat alles rechtstreeks gevolgd kan worden op het circuit zelf voor de geïnteresseerden.

- De nevenraces kunnen ook een pak beter: waar is de tijd dat er achtereenvolgens een vol startveld van Mini's, Clio's en Historics altijd zorgden voor een hoop beklijvende momenten? Het enige dat nu nog overschiet zijn de Historics die het al enkele jaren erg goed doen. Voor de rest stelde het programma maar erg weinig voor en dat is jammer want mensen hebben graag actie en spektakel (en dan heb ik het niet over ongevallen hoewel er ook veel ramptoeristen zullen zijn). Maar zoiets is niet mogelijk met zo'n klein veld. Ik zeg niet dat de rijders ondermaats zijn (bijvoorbeeld heeft Guy Fastres het in de Legends Maxime Soulet bijzonder lastig gemaakt in de eerste race totdat hij op het einde terugviel) maar een groter veld geeft sowieso meer actie.

- Ik vraag me echt af hoeveel mensen, buiten diegenen die een functie hadden tijdens de race zoals fotografen enzo, 25 euro zouden willen betalen om de 24 uren bij te wonen. Ik weet niet hoeveel het er zullen zijn maar in ieder geval bedroevend weinig. Dat vele geld plus het feit dat iemand zo verstandig is geweest om de 24 uren op hetzelfde moment te laten vallen als pukkelpop, heeft ervoor gezorgd dat zo wat al het jonge publiek niet is komen opdagen tijdens de 24 uren. En jullie hebben gelijk: de meesten van die mannen interesseren zich helemaal niet voor de race maar op de korte termijn zijn zij het wel die zich daar een stuk in hun voeten drinken zodat de omzet van Circuit Zolder de hoogte in gaat. Op middellange termijn geraakt een deel van dat jonge volk meer en meer geïnteresseerd in de races (onvermijdelijk hoe vaker ze ermee in aanraking komen) en nemen zij hun kinderen eens mee naar het circuit en zo bouwt ge een solide basis op denk ik. Maar denk nu niet dat die mensen hier geld voor willen gaan geven he! Iedereen zou hier gratis heen moeten kunnen gaan en zo kunnen we op termijn terug spreken van een volksfeest zoals dat dit jaar aangekondigd was.

- Opvolging in de media: zoals al eerder aangehaald moeten er bij elk evenement een goed persbericht de wereld ingestuurd worden dat de brede media (met name sporza, de Vlaamse EN Waalse kranten) bereikt en niet enkel de autosportliefhebber want alleen zo gaan mensen zich meer en meer betrokken voelen bij de autosport. Ik vond het erg goed dat Sporza dit jaar bericht heeft over de 24 uren maar voor de rest komt het circuit enkel in het nieuws als er een dode valt terwijl dat uitzonderlijk is en wanneer de milieuvergunning maar weer eens ingetrokken is of betwist wordt maar het geeft weer negatieve reclame!

- Alle bovenstaande kan natuurlijk maar waar zijn als we terug een competitief startveld hebben en niet dat armzalige startveldje van nu in de 24 uren. Ik weet dat de Belcar veel meer deelnemers heeft dus ik hoop dat er daar op verder gebouwd kan worden maar ook daar hoor ik uit de pitlane van de kleinere teams (lees: de minder kapitaalkrachtigen) dat ze niet meer zullen terugkeren omdat het plezier er gewoon vanaf is. De GT3's (oftewel de kapitaalkrachtigen) bepalen de wetten en de funfactor die er de vorige jaren sterk aanwezig was tijdens de DSMEC, is nu blijkbaar ernstig gezakt. Maar ik ben der zeker van dat Hans Van de Ven en de zijnen op de hoogte zijn van van voorgaande en dat ze er iets aan zullen gaan doen zodat er volgend jaar niet nog meer teams afhaken!

Ik ben zeker geen marketeer maar dit zijn mijn 2cents en voel jullie vrij om mij tegen te spreken of aan te vullen.

Met vriendelijke groet,

Razornord

P.S.
Quote:

Originally Posted by Dunlop BeLux (Post 261257)

Dries, ik hoop dat we dit niet te letterlijk moeten nemen want anders gaan we nooit aan 70 wagens geraken volgend jaar he. :+

All times are GMT +2. The time now is 15:27.