De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

306xtreme 10-05-2010 22:56

moet ik eerst blanke lak spuiten voor ik decals plaats en daarna nog een laagje blanke lak ??

Guido 10-05-2010 23:21

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 258556)
moet ik eerst blanke lak spuiten voor ik decals plaats en daarna nog een laagje blanke lak ??

Dat hangt ervan af of je kleurlaag al dan niet blinkend is. Indien je je kleurlaag met een blinkende verf hebt gespoten, dan volstaat om die wat op te compounden zodanig dat je een strak oppervlak krijgt. Hierop kan je dan rechtstreeks de decals aanbrengen. Is je kleurlaag met een matte verf gespoten, dan dien je eerst een vernislaag aan te brengen alvorens je decals te plaatsen.

Oppervlak waarop decals aangebracht worden = blinkend -> decals > vernis.
Oppervlak waarop decals aangebracht worden = mat -> vernis > decals > vernis.

306xtreme 10-05-2010 23:24

thx guido

manu 11-05-2010 20:36

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 258541)
Normaal gezien niet. Ik heb nooit de vergeelde delen apart uitgesneden en aan het zonlicht blootgesteld, maar altijd gans de decalsheet. Er zijn daarbij 2 dingen die je best in het achterhoofd houdt:
- wanneer een wit vlak vergeeld is, bestaat de kans ook dat je decal dragerfilm, dat is het doorzichtige gedeelte rond de decals, ook enigszins vergeeld is. De kans is daarbij groot dat je deze vergeling niet ziet, tot op het moment dat je decal plaats. Dus op het moment dat het te laat is. Dus best altijd de gehele decal sheet in de zon leggen,
- het blootstellen aan zonlicht is iets wat je geen weken moet doen. De ervaring leert dat indien de vergeling na enkele dagen niet weg is, je niet langer hoeft aan te dringen. Met andere woorden: decals zijn niet meer te 'ontgelen'. Vuistregel is dat je decals weer redelijk ok horen te zijn na een dag of 3. Het risico dat de andere decals dan van kleur gaan veranderen is naar mijn weten onbestaande.

Bedankt voor de uitleg Guido, en nu maar wachten op zonneschijn.:)

Guido 11-05-2010 21:59

Quote:

Originally Posted by manu (Post 258580)
Bedankt voor de uitleg Guido, en nu maar wachten op zonneschijn.:)

Voor zaterdag en zondag zegt de voorspelling "meerdere opklaringen", dus dat komt wel goed. :cool:

306xtreme 11-05-2010 22:45

hoelang moet ik eigenlijk wachten voordat ik decals kan plakken op de carro
de lak is zondagavond 9-5-2010 gespoten met tamiya spuitbus wit

Guido 12-05-2010 00:01

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 258589)
hoelang moet ik eigenlijk wachten voordat ik decals kan plakken op de carro
de lak is zondagavond 9-5-2010 gespoten met tamiya spuitbus wit

Geef het een week om 110% zeker te zijn dat de verf goed uitgehard is. Sneller kan ook wel, ik ga soms na 24 uur al aan de slag, maar dat durft dan al eens fout aflopen met vingerafdrukken in de verf tot kwalijke gevolg.

Hangt ook af van de dikte van de verfla(a)g(en) die je gezet hebt natuurlijk. Hoe meer, zoveel te langer de droogtijd.

306xtreme 23-05-2010 08:48

weer een vraagje
hoe reageert de blanke lak van gunze op de verf van revell (enamel)

en hoe moet je die decals eigenlijk op de banden plakken want op rubber houd het niet zo 100%

Dominique 23-05-2010 09:50

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 258864)
weer een vraagje

en hoe moet je die decals eigenlijk op de banden plakken want op rubber houd het niet zo 100%

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 258864)
weer een vraagje

Gunze zou ik niet over enamel spuiten. Gunze is acryl en dat vloekt met enamel eronder. Andersom kan wel: je kan acryl gebruiken en afwerking doen met enamel. Dat doe ik zelf regelmatig. Niet een hele toplaag, maar details oplichten en zo.

Decals op banden: dat is een beetje navenant de fabrikant. Meestal moet je goed de gebruiksaanwijzingen van de fabrikant volgen, of het gaat mis. Mocht het zijn dat je dat allemaal goed hebt gevolgd, maar ze komen na een tijdje los, dan kan je dat verhelpen door ze met een laagje mat vernis te verzegelen (ij voorkeur ook weer Gunze gebruiken).

Guido 23-05-2010 12:26

Als ik decals op banden heb gezet, behandel ik ze meestal ook wel eens met een decal softener - Daco of Microsol.

306xtreme 11-06-2010 13:32

als ik blanke lak gespoten heb is het dan mogelijk om er nog een laag over te zetten ??
moet dan eerst lichtjes geschuurd worden of mag er die direct over ??
ik gtebruik de gunze blanke lak

Nismo 12-06-2010 00:20

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 259251)
als ik blanke lak gespoten heb is het dan mogelijk om er nog een laag over te zetten ??
moet dan eerst lichtjes geschuurd worden of mag er die direct over ??
ik gtebruik de gunze blanke lak

Ik ga er van uit dat je een 2de laag op je carrosserie wilt spuiten.
Het is zeker mogelijk om een 2de laag en zelfs een 3de te spuiten, ik zie niet in waarom dat niet zou gaan.

Of die geschuurd moet worden of niet, hangt af van het feit of je 1ste laag glad is of niet.
Is je 1ste laag mooi glad gespoten, dan hoef je niet te schuren. Heb je stof, loper, of iets dergelijks, dan kan je best even schuren. Wel opletten, dat je je onderliggende decals niet beschadigt. Gebruik ook zo fijn mogelijk waterschuurpapier.( 2000 of fijner)

Neem wel voldoende droogtijd tussen 2 lagen en na de laatste laag, wacht je best een weekje om verder te werken, je vernis kan dan goed uitharden.

306xtreme 12-06-2010 00:22

thx johny

306xtreme 22-06-2010 09:10

hoe het beste sol resten verwijderen ?
ik had al eens gehoord met zeepsopje maar dan denk ik dat de decals wel eens los kunnen komen
en dan had ik ook wel eens gelezen met wax van tamiya zelf

laat maar iets weten

Guido 22-06-2010 11:00

Quote:

Originally Posted by 306xtreme (Post 259524)
hoe het beste sol resten verwijderen ?
ik had al eens gehoord met zeepsopje maar dan denk ik dat de decals wel eens los kunnen komen
en dan had ik ook wel eens gelezen met wax van tamiya zelf

laat maar iets weten

Tamiya compound! ;)

All times are GMT +2. The time now is 16:19.