![]() |
MAK 2005: race - F.K.I Machelen, 26 November 2005
Hello.Vermits de tijd zo vliegt vind ik het niet ongepast een nieuwe thread te openen. Vuur de vragen en antwoorden maar af.Om te beginnen,en vooral naar Giovanni gericht, wie is die 3e hond ;) Veel succes iedereen op fki,behalve ;-) :p Bye
|
Ik doe ook terug mee. Als er dus een team een piloot nodig heeft, laat het dan hier maar weten. Indien alle teams voltallig zouden zijn, rijd ik wel een uurtje alleen.
|
Quote:
|
Tja, voor calamitas 1 is het simpel: een podium is een must en een overwinning zou meer dan welgekomen zijn. Maar ik hoop niet te vroeg, want dan loopt t allemaal mis.:fight:
|
vermits het machelen is neem ik aan dat we ook allemaal buiten willen rijden? ;)
|
Inderdaad,maar de mening van karel deel ik toch niet,met name dat het zo nat mogelijk mag zijn ;) Het circuit is zo leuk als het droog is voor de bochten in te rijden. We zullen zien wat de weergoden beslissen :p Greetz
|
Het mag inderdaad wel eens regenen. De voorbije seizoen was er altijd 1 natte koers en we hebben er dit jaar nog geen gehad. Op die manier worden zeker het meest complete team beloond.
FF |
Weer de alom bekende vraag: is er al iemand gaan testrijden, zodat er een mogelijke richttijd is? Anders ga ik maar in het ongewisse rijden :D Greetz
|
Quote:
Voor zij die op regen hopen, ik zou maar tweemaal nadenken vooraleer je dat zegt. Deze karts + regen = hel. Dave, Frederik, Mike en Jurgen kunnen wel bevestigen dat dit heel nerveuze karts zijn als je bruut remt. Combineer dat met een natte ondergrond en je weet wel wat er van komt. |
Quote:
|
Quote:
Ik rijd dus terug voor de old men (en dit zal dan ook ineens de eerste keer dit seizoen zijn dat ik 2 opeenvolgende races voor hetzelfde team rijd :D ). |
Quote:
Ik wil de traditie niet breken |
Ik kom nog eens iets zeggen. Ik had willen vragen aan alle piloten wat zij er van vinden een ander jaarprogramma op te stellen dan het huidige. Mijn doel, meer races, 2uurs endurances,...: alvast meer variatie in het rijden zodat het kampioenschap op verschillende manieren kan beslist worden. Zoals vb werken in klassen, of kwalificatie regels wijzigen. Zoals ik leuk vond op de enigste 8uurs die ik heb gereden, en zoals het in de meeste autosporten aan toe gaat: 1 warmup lap, 1 effectieve chronorit, en 1 uitbolronde. Dit verhoogt weer de spanning en is niet zozeer het talent wat telt, maar de portie geluk om op 1 ronde een schappelijke tijd neer te zetten.
Waar ik op aan wil is het kampioenschap naar volgend jaar spannender maken, opdat het zo meer volk kan lokken, en het een superkampioenschap wordt! Enige opmerkingen of suggesties tav. Giovanni zijn welkom ;) |
MMm misschien het lidgeld voor 1 deelname achterwege laten ? Zo vind je rapper een invaller voor als iemand eens niet kan. Een enduranceke kan ook wel fijn zijn. Maar zou het dan op 2 uren maximum zetten. Zo kan je met je vaste teamgenoot die 2 uren race aanvangen en moeten de verschillende teams niet gaan samenhokken.
|
Quote:
Ikzelf had graag een volledig seizoen gereden (maar mijn kuitspier besliste daar anders over ;) ) maar ik vind het seizoen iets te lang worden. Persoonlijk vind ik punten geven bij de chrono's al een stap in de goede richting, één (of maximum 2) 2u wedstrijden moet ook wel te doen zijn en dan nog 6 of 7 gewone wedstrijden. Het systeem van volledig lidgeld ook al rijd je maar één wedstrijd vind ik ook niet goed, we hebben het dit jaar aan de lijve ondervonden, en het is niet plezant naar huis rijden met iemand die dat niet wist en toch de volle pot moest betalen (het zal waarschijnlijk wel ergens in het reglement staan, maar dan nog, één uitzondering per jaar zou toch moeten kunnen) Voor de rest hoop ik de komende 2 wedstrijden aan de start te staan, maar 't zal een "last minute" beslissing worden ;) |
Fijn jullie weer terug te hebben p&p! Wel, idd het moet organiseerbaar blijven natuurlijk. Misschien dat wij er mee kunnen helpen. Omdat dit seizoen al van start ging in februari ben ik al beginnen na te denken over volgend seizoen. Alles hangt af van het aantal deelnames. Zoals p&p zegt, dat het seizoen te lang gerokken wordt is wel waar. Zo zou ik zeggen sommige maanden 2 wedstrijden, maar dat wordt dan misschien kostelijk. Een 2 uurs race mag erbij om de pret hoog te houden, en de qualifregel vind ik geslaagd. Natuurlijk hangt et van Giovanni af hoe en wat hij wil doen ;) Wij kunnen slechts ideeen geven. 1 ding moet blijven, het karten ;) Ciao
|
Wil je met de huidige regeling in staat zijn om voor de titel te gaan, dan moet je ervoor zorgen dat je aan elke race kan deelnemen. Dus je moet zo goed als een heel jaar paraat staan en je vakanties goed regelen.
Voor nog meer races zou ik eerlijk gezegd niet kiezen. 10 is volgens mij zo ongeveer het maximum. Er een endurance-race tussenzetten had Giovanni al willen doen, maar om de een of andere reden is dat niet doorgegaan. |
Quote:
|
Hi MAKkers :)
Door dit forum ben ik sinds een tijdje jullie kampioenschap aan het volgen en is het beginnen kriebelen om ook deel te nemen. Om eens kennis te maken met de sfeer, het niveau etc zullen we de laatste race op JPR meerijden de 17de dec. 'k Vrees dat de Calamitas-crew bijhouden misschien wat hoog gegrepen is :) , maar we rekenen toch op een leuke, sportieve race. Wat het kampioenschap betreft ben ik zeker ook een enorme voorstander van een (minimum) 2u race(s) als afwisseling op de sprintraces van 1u. Wens jullie alleszins veel succes met jullie race zaterdag ! Tot de 17de bij JPR ! Greetz |
Ben dit jaar ook al naar een 2 tal races komen kijken (indoor in antwerpen), want ik wou het niveau is inschatten. Normaal gezien ga ik volgend jaar ook mee doen.
|
2 uursrace klinkt wel eens leuk maar wanneer ga je die dan doen? Er zijn niet veel uitbaters die hun karting zomaar 2 uur lang willen verhuren enkel aan 15 karters ofzo. Het lijkt mij ook wel leuk om er 1 of 2 bij te doen maar de standaard van 1 uur is goed vind ik. Wat dat niet altijd meedoen betreft daar hadden we dit jaar het schrapresultaat voor.
|
Quote:
Dat wij niet meer meededen heeft enkel en alleen te maken met het feit dat ik niet mocht karten, ik kon trouwens met moeite werken ;) dan weet je dat het kampioenschap voorbij is. Maar wat me wel opviel is is dat er veel teams/piloten afgehaakt hebben in de loop van het seizoen. Aan wat dat ligt weet ik niet, ik zie enkel dat er bijvoorbeeld bij 4ever elke koers meer om meer teams deelnemen, dit is idd geen kampioenschap maar het bied wel een goede prijs/kwaliteit, en daar moet Giovanni misschien ook eens aan denken, minder circuits maar goeie afspraken maken waardoor ze misschien iets extra's doen en waardoor de kwaliteit van de wedstrijden omhoog gaat.. Dit is zeker geen kritiek, maar gewoon een bedenking :-) |
Een op voorhand vastgelegde wet-race en/of dark-race zou misschien ook wat kunnen helpen voor de afwisseling? Maar das minder simpel om te organiseren denk ik... . Bij circuits die zelden van layout veranderen en waar we dan eventueel 2x op een seizoen naar afzakken zou miss een race in de tegengestelde richting mogelijk zijn ?
En de joker dat weet ik niet goed of die nu goed is of niet. Voordeel is dat het kampioenschap hierdoor minder voorspelbaar wordt maar langst de andere kant is een misstap met de joker een wereld van verschil in het kampioenschap. Wat aantal races betreft lijkt me ook dat 10 races zowat het maximum is. Gelukkig is er wel een schrapresultaat. Misschien overwegen om 2 schrapresultaten in te voeren ? Tzijn maar ideetjes ... |
Denk dat er hier al een aantal goede ideeen gegeven zijn. Kan het mak kampioenschap alleen maar verbeteren. En er is zeker vraag naar een kampioenschap zoals de mak, daar ben ik 200% overtuigd van!!!
Wat al een aantal keren hier gezegd is en waar ik het absoluut mee eens ben: 10 races is het absolute max en zelfs een beetje naar de hoge kant. Denk dat 8 races beter is. |
Ik heb het altijd een leuke boel en gezellige wedstrijden gevonden. De reden waarom De Paddock Racing Team niet meer zoveel aan de wedstrijden deelneemt, is (gedeeltelijk) te wijten aan het feit dat we ons dit jaar hebben toegelegd op het rittensport-kampioenschap.
Ik ben echter de discussies, raceverslagen en uitslagen op het forum en IRL blijven volgen. We komen zeker nog terug maar misschien niet voor een heel kampioenschap. Ik vind het ook leuk dat er steeds op het einde van het seizoen een discussie op gang komt over het goede en het slechte van het kampioenschap. Steeds een volwassen discussie die gespijsd wordt met goede alternatieven. Nog positiever is dat Gio in de mate van het mogelijke rekening houdt met deze voorstellen en het reglement in die richting aanpast. Je moet wat de data betreft er echter ook rekening mee houden dat Gio gebonden is. Hij heeft namelijk nog andere activiteiten in de racerij en is gebonden aan andere kalenders... Misschien eens wat input geven van alternatieve data, want tot op heden vonden de wedstrijden steeds plaats op een zaterdagavond. Wat denken jullie van wedstrijden op weekdagen ???? Wat denken jullie van wedstrijden op feestdagen, die niet in het weekend vallen ??? Of op de vooravond van feestdagen, die niet in het weekend vallen ??? Wat denken jullie van wedstrijden op zondag(voormiddag) ??? Misschien biedt alterntieve data al een oplossing... Brainstormen maar... C U |
Quote:
Maar feestdagen, of vooravonden daarvan lijken mij een heel goed idee, en het kan het voor Giovanni makkelijker maken een kalender op te stellen. Zondagvoormiddag is denk ik op weinig kartings een optie omdat er vele dan een soort van kinderkarting organiseren.. alhoewel :D kan ook leuk zijn :applaus: |
Qua data vind ik het kampioenschap in orde. Als je aan data begint te sleutelen, ga je altijd wel negatieve kritiek krijgen. Tot op heden is zaterdagavond voor iedereen acceptabel, me dunkt. Daaraan heb ik niet zoveel nood om deze te veranderen. En dat Giovanni gebonden is aan andere racekalenders,daar ga ik volledig mee akkoortd. De mak is al een "leuke boel", wat ik wil is het nog leuker maken in de mate van het mogelijke. Door 15 min qualifs te reduceren tot 1 snelle ronde per team, zodat je moet keuzes maken,welke teammaat gaat die qualif neerzetten. 10 races zijn meer dan ok.
Welke kartingbanen maakt niet zoveel uit, er is altijd wel een wat de een beter ligt dan de ander. 1 suggestie mss, antwerp outdoor eruit :| :D. Een langere endurance erin plaatsen van 2 uur. Wat ik dan weer minder vind is het circuit attractiever te maken, zoals fictieve belichting, natspuiten van banen...Zo wordt het volgens mij geen serieuzere race meer, maar dat is mijn mening. Als je per se natte circuits wilt, dan kunnen we beter op zoek gaan naar outdoorcircuits, in belgië regent het toch merendeel van het jaar ;) Maar dat wordt dan weeral kostelijk. Het is wikken en wegen. Gelukkig dat ik niet moet beslissen over misschien nieuwe invoeringen ;) Greetz en tot overmorgen, Calamitas racing 2 kijkt er al naar uit ^^ |
Quote:
Zelfs als ik later niet meer zo flexibel zou zijn, zal ik nog met plezier meerijden, gewoon omdat het tof is om mee te doen. Maar zoals nu, als we echt voor het kampioenschap gaan, komt die fun wat meer op de achtergrond. |
Ik heb ook een vaste job en daarbovenop een eigen zaak, maar de data zijn toch ver genoeg op voorhand bekend om ze in te plannen. Bovendien is er nog het schrapresultaat. Zondagvoormiddag is voor mij ook doenbaar, weekdagen wordt echter zeer moeilijk. Ik heb me de laatste 2 jaar echt gefocussed op de titel. Vorig jaar is dit gelukt en wie weet ook dit jaar. Ik doe volgend jaar zeker nog mee, maar het zal dan met een andere ingesteldheid zijn aangezien ik volgend jaar ga voor de crazycross titel in het plaatselijk kampioenschap en misschien ook eens wil proeven van een outdoorcompetitie of Eran.
Ik denk persoonlijk dat er niet meer teveel aan het MAK kampioenschap moet veranderen. Ik vind het persoonlijk het ideale kampioenschap om de basistechnieken van het karten (en misschien ook wel van de racerij in het algemeen) aan te leren. Het niveau is wel stevig omhoog gegaan intussen. Ik weet nog dat wij het eerste jaar steeds streden voor een 8e plaats ongeveer. Moesten we nu hetzelfde niveau rijden als toen eindigen we zeker laatste. En dat hoge niveau kan misschien wel eens juist de zwakte van het kampioenschap worden en nieuwe (beginnende) teams afschrikken. Misschien moeten we dan eens nadenken over gewichtstraffen voor de winnende teams ofzo. Op die manier kunnen minder ervaren piloten ook meedingen voor een podiumplaats. Het is bovendien een eenvoudig te realiseren ingreep, enkele stukjes lood die bij de betreffende teams tegen de stoel worden geplakt. FF |
Quote:
Heel in het begin als wij meededen, toen nog als DB racing met mijn neef, eindigden wij ook steevast achteraan, maar elke wedstrijd voel je wel dat het beter gaat, en trouwens ik denk dat iedereen graag wint op een normale manier, zeker als het gaat over "evenwaardig" materiaal. |
MMm de racedag/tijdstip zou ik niet te veel veranderen. Lijkt me nu wel goe te zitten. Door de week races rijden lijkt me een onbegonnen zaak owv werk ed. zeker als het een circuit is dat wat verder weg ligt zal dat moeilijk zijn vroeg vertrekken en/of laat weer terug. En een zondag... de racedag van raceevenementen en ook f1, dtm, ... . En als het in een voormiddag zal plaatsen vinden denk ik dat er veel chinezen aan de start gaan staan en misschien een chinese organisatie ook nog :p :D
Misschien eens nadenken om de puntentelling wat te wijzigen? Momenteel krijgen alleen de eerste 9 punten en de volgende krijgen gewoon 1 punt voor deelname. Misschien eens kijken of je de posities na de 9de plaats ook verschillende punten kan geven zodat er voor letterlijke elke positie gestreden kan worden? Bv: 1ste- 20 ptn 2de- 19 ptn 3de- 18 ptn 4de- 17 ptn 5de- 16 ptn 6de- 15 ptn 7de- 14 ptn 8ste- 13 ptn 9de- 12 ptn 10de- 11 ptn 11de- 10 ptn 12de- 9 ptn 13de- 8 ptn 14de- 7 ptn 15de- 6 ptn 16de- 5 ptn 17de- 4 ptn 18de- 3 ptn 19de- 2 ptn 20de- 1 pt |
Eigenlijk vind ik lood niet goed.
Er gaan in elk kampioenschap snelle en trage piloten zijn, dit is daarom ook een wedstrijd, je kan ook de uitslag zodanig manipuleren door een goede piloot steeds ectra lood mee te geve omdat hij steeds vanvoor blijft meedraaien. Na een tijd zal die zoveel gewicht(maximum gewicht) meesleure dat hij gewoon niet meer kan volgen, dan is de leut er ook af voor die piloot hé. Dan ga je al moeten zien, van oei, zien dat ik hier niet te snel ben, anders ..... Er gaan te veel strategische spelletjes gespeeld worden volgens mij. De dagen zijn denk ik ook wel goed, zo in het weekend, zolang men in het begin de kalender opstelt en er dan niet meer aankomt, dan kan iedereen dit incalculeren. Qua circuits, misschien eens omgekeerd rijden ja, is best wel spannend en er is een hele aanpassing voor nodig bij de piloten. Dark race etc etc zou dan weer iets te ver zijn, dit is en blijft nog steeds een kampioenschap en geen fun ritje. Versta me niet verkeerd, dit moet steeds gecombineerd blijven, maar ik bedoel maar, zie je de f1 ok ineens in den donker gaan rijden ofzo om maar eens af te wisselen? Dat iedereen punten krijgt vind ik een super idee, dan heeft iedereen toch een soort van waardering, dit is leuk voor iedereen. Stel je voor, het eerste seizoen dat je karting gaat rijden en je doet mee, maar niveau ligt wat te hoog, dan is het leuk om op het einde van het seizoen niet meer met 0 punten te eindigen hé. Het lidgeld zou ik enkel laten betalen als men meer dan 3 wedstrijden meerijdt ofzo. Ik weet nog dat ik in machelen aankwam en met maarten meereed voor 1 keer en dat er gevraagd werd voor mijn lidgeld te betalen. Dit is niet leuk en schrikt sommige piloten die eens willen proeven van wat wedstrijd is af. Voor de rest vind ik het MAK kampioenschap een waardig kampioenschap, dit al enkele jaren, zeer competitief met een hoog niveau. |
Quote:
Idee: schaf de trainingen af, en laat ons starten in omgekeerde volgorde van de stand van het kampioenschap.Zo krijgen de tragere deelnemers eens de kans vooraan te starten, want ik heb de indruk dat het vooral deze zijn die het na enkele wedstrijden laten afweten. |
Quote:
De eerste race gaat iedereen gewoon van start zonder gewicht. Na deze eerste wedstrijd heb je 3 man op het podium. de winnaar krijgt de volgende wedstrijd bvb 10 kilo balast, de 2e 5 kilo en de 3e 2. Na de wedstrijd vervalt het gewicht en krijgt het nieuwe podium de balast voor de wedstrijd. Nu neemt Giovanni int begin van het seizoen 3 pakken lood van het juiste gewicht en deze worden op de kart gekleefd voor de wedstrijd en door hem terug meegenomen na de wedstrijd. Er is dan toch helemaal geen weging nodig. Je kan ook zelfs in stappen afnemen maar dan heb je wel veel meer loodpakketjes nodig. FF |
Quote:
Dan vind ik het systeem dat Kay aanhaalt misschien beter, misschien zelfs denken over een groter verschil tussen de eerste 3, en dan gewoon aftellen. Zo heeft een overwinning meer nut en kan je minder rekenen denk ik. Grote veranderingen zijn er idd niet nodig, maar stilstaan is achteruitgaan hé ;) |
Eindelijk kan ik zelf eens reageren.
Ik ga voorlopig nog geen antwoorden formuleren op jullie iedeeën maar ga het proberen aanstaande zaterdag te bespreken met ieder van jullie ( na de wedstrijd graag ... ). Bedankt alvast voor het vertrouwen en dat jullie reeds naar een volgend jaar toe denken. Tot zaterdag. |
Tis nu niet dat ik zo'n grote voorstander ben van gewichtsstraffen, dit seizoen bv had het eerder een nadeel dan een voordeel geweest.
Ik ben het echter met stefco eens dat het steeds de tragere teams zijn die eerst afhaken. De meeste mensen in de competitie rijden al enkele jaren mee, maar om de competitie in stand te houden zou er beter wat vers bloed bijkomen. Wat de Mak betreft zijn dat het best beginnende karters vind ik, mensen die willen bijleren zonder grote investering en met een beperkte ervaring. Er zijn er zo al een aantal begonnen, maar volgens mij zijn ze nu meestal te snel ontmoedigd en krijgen ze niet genoeg tijd om te groeien. Ik denk dus persoonlijk dat als het kampioenschap wil blijven bestaan vooral in die richting aanpassingen moeten gedaan worden. Dit is enkele jaren geleden geprobeerd met de loting, een goede poging maar het sloeg niet echt aan. Dit is mijn mening, misschien zien er andere personen liever een kampioenschap van een nog hoger niveau en willen aanpassingen in die richting, maar ik denk dat er van dat kaliber genoeg kampioenschappen zijn. FF |
Zoals ik eerder al zei : leuke en opbouwende kritiek...
Misschien nog even iets verduidelijken ivm eventueel racen op zondagvoormiddag. Sommige kartings stellen hun infrastructuur op zaterdagavond niet graag ter beschikking voor endurance races. Dit omwille van het feit dat zij dan toch een vast klienteel hebben. Ik weet uit ervaring dat bvb in Hasselt op zondagvoormiddag endurance races worden gehouden omwille van het feit dat ze dan zekerheid hebben dat er volk is en dat dit dan financieel te verantwoorden is. De races hadden in dat geval plaats van 10.00 uur tot 14.00 uur en de zaak opende ( denk ik ) om 13.00 of 14.00 uur. Het maakt een eventuele organisatie er makkelijker op. C U |
Quote:
|
Quote:
-> ik wil gerust na de race van zaterdag mee brainstormen!! |
All times are GMT +2. The time now is 12:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.