![]() |
McLaren M23 - WK 1976 - J. Hunt - Tamiya - 1/20
Deze thread wordt de WIP-thread van één van deze 2 F1-wagens:
http://i9.photobucket.com/albums/a79...doos_20002.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79...doos_20004.jpg Ik heb ze hier allebei op mijn werktafel liggen, en geraak er maar niet uit welke ik eerst ga bouwen; ze zijn allebei even leuk (en de kits even oud). De Lotus heb ik al eens gebouwd, maar ik heb nu verschrikkelijk mooie "chroomgouden" JPS-decals op de kop kunnen tikken, en de McLaren is de zeldzaamste 1/20 Tamiya kit die er bestaat en heeft me dan ook 100 euro gekost. Ik zou zeggen: ik bouw ze allebei tegelijk, maar de projecten lijken me net iets te groot om gelijktijdig te doen. Dus dan maar een poll: laat maar weten welke je eerst zou willen zien verschijnen... BTW: ik kan van beide wagens nog referentiefoto's gebruiken, dus als je iets hebt of weet staan laat het dan effe weten aub. Alvast bedankt! |
Heb de M23 hier ook nog liggen. Decals zijn wel aan vervanging toe. In welke staat zijn ze bij jou?
|
Quote:
|
Lotus of McLaren? Da's een makkelijke: McLaren natuurlijk!! ;) :D
Terzijde nog even meegeven dat ik de Lotus al verschillende malen gebouwd gezien heb en dit zowel op het internet als op shows. De eerste gebouwde M23 op 1/20ste moet ik nog altijd zien. Dus, begin er maar aan! :D En ze niet allebei gelijktijdig bouwen he. Beide projecten hebben hun specificiteiten, dus focus is zeker op zijn plaats hier. ;) |
Quote:
Ik heb ook op de McLaren gestemd, die Lotus heb ik al genoeg zien passeren dus tijd voor iets anders. :D |
De Mclaren zou ik maken. Op http://www.intof1.com/ staat er een foto van maar dat is van 1977 dus ik weet niet of je er iets mee bent :)
|
Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!
|
De Mclaren natuurlijk!! :drewl:
|
De Lotus. Gewoon om dwars te liggen.;)
|
Wel apart om te zien dat de meerderheid hier voor de Mclaren kiest (vooralsnog) terwijl op modelbrouwers.nl de lotus veel populairder is...
|
Quote:
Maar het aantal stemmen in totaal zal de doorslag geven. |
Quote:
|
Quote:
|
Ik heb ook de Lotus gestemd omdat ik dat een van de mooiste livery's allertijden vind...
|
dat is best moeilijk. Ik vind ze alle twee geweldig.
"waarschijnlijk" gaat ge al uw kits nooit kunnen bouwen en is de mc-laren een goei "investering". Maar zoals Huudo al zei, nog niet veel tegen gekomen op schaal 1/20 dus toch ook maar voor de Mc-laren gestemd. succes (en er is ook wat meer spuitwerk aan :+ ) |
Quote:
Quote:
You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+ Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D @ Tim, Bedankt voor de tip! :D |
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten :+ :+
|
Quote:
Dat was uw dienaar en nederige ondergetekende... ;) |
McLaren! De JPS Lotus is een schitterende wagen, maar die kom je zo vaak tegen. Die McLaren is een pak zeldzamer, zou die graag eens 'in actie' zien.
|
Quote:
Quote:
|
Middernacht. De stembus wordt gesloten.
Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus. Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus. In totaal betekent dit dat er 25 stemmen zijn voor McLaren, en 22 voor Lotus. Het zal dus de McLaren worden die ik eerst ga bouwen. Omdat ik dit al lichtjes had voelen aankomen ben ik er al aan begonnen. Morgen post ik dan ook de eerste foto's. |
Quote:
Wat betreft de "Piky-Liky-foto's, ik denk dat de belichting in dat "WIP" -kamertje niet helder genoeg is.:D |
5 Attachment(s)
Quote:
En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren. ;) De bouw van zo'n model gaat altijd gepaard met een studie van de voornaamste bodyparts. Daarbij viel me meteen op dat de body bestaat uit 2 helften, namelijk een onderste helft en een bovenste helft. Tot zover geen probleem. Maar de jongens van Tamiya hebben één grote fout gemaakt: de scheiding van de 2 helften loopt door tot in het puntje van de neus, en dat is totaal verkeerd. De neuspartij is één geheel, die van de wagen kan afgenomen worden om aan de voorpartij van de McLaren te kunnen werken, en de bovenste afneembare helft begint pas na die neuspartij. Dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen voor de bouw en vooral het spuiten van het model. Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan. Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat. Omdat er altijd een beetje materiaal verdwijnt bij zo'n operatie heb ik meteen smalle plastic strip tegen de body gekleefd die de totale lengte terug corrigeert. Dat zie je op de eerste foto. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de foto's veel donkerder moeten maken heb om enigzins contrast te zien, want foto's maken van witte onderdelen valt niet echt mee. Wat je ook op de foto zou moeten zien is de bodem van de wagen waar ik de openingen dichtgemaakt heb die moesten dienen om een batterij en een schakelaar in aan te brengen. Aangezien ik niet van plan ben om mijn model onbestuurd door de huiskamer te laten rijden heb ik ze dus dichtgeplakt. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328 Vervolgens heb ik beide neushelften tegen elkaar geplakt en in vorm gebracht. Dat viel niet mee, want Tamiya had het zich wat al te makkelijk gemaakt wat de bevestiging van de voorspoiler aan de neus betreft: tussen beide onderdelen hadden ze een soort van rechthoekig verbindingsblokje gegoten wat er in werkelijkheid niet is. Dus heb ik met een scherp modelbouwmesje het geheel in de juiste vorm moeten snijden. Ook de wing-end plates die zeker een mm dik waren heb ik dunner geschuurd tot op een dikte van ongeveer 0.2mm, wat me meer op schaal lijkt. Dit kan je allemaal zien op de tweede foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328 Tot op dit niveau laten de werkzaamheden me alleen toe om de neus correct te spuiten zonder sporen na te laten, waarna ik hem tegen de body zou kunnen kleven bij voleindiging van het model. Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven. Ik heb goede referentiefoto's gevonden, niet van een 1/1 wagen, maar wel van een 1/12 model dat tot in de puntjes gedetaillerd is, en dat voorbeeld ga ik volgen. Dus ben ik begonnen met het vervaardigen van een "bulkhead" die precies in de opening van de body past en die alle van scratch te bouwen onderdelen zal dragen. Dat zie je op de derde foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328 Vervolgens heb ik een dryfit gedaan om te zien of de neuspartij nog mooi tegen de body aan past. Dat lijkt nog ok te zijn. Dat is trouwens te zien op de vierde foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328 Tenslotte heb ik ook de andere bodyparts (de achterspoiler uitgezonderd) eens gedryfit om te zien hoe de McLaren er gaat uitzien. Dat kan je zien op de vijfde foto. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1245010513 Tot binnenkort! |
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Quote:
Ok, tot zover de theorie. Aan de slag nu. Eerst moet ik aan de binnenkant van de neus een metalen stang zien vast te maken waarin de buizenstructuur van het chassis kan vastgeklikt worden. Ik heb dus dwars door de neuspartij 2 gaten geboord, waar ik vervolgens een metalen staafje van 1,1mm diameter geschoven heb, waarna ik het vastgekleefd heb met secondenlijm. Tenslotte worden de lijmsporen weggeschuurd en langs de buitenzijde is er niets meer te zien van de operatie (na het spuiten bedoel ik dan). De staaf zie je op de eerste foto duidelijk zitten. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823 Dan heb ik met wat metalen staafjes en wat plastic een buizenstructuur gemaakt. Eerst werden de onderste buizen vervaardigd en op maat gesneden. Daarna werden ze in de bulkhead vastgelijmd. Vervolgens werd de steunplaat voor de batterij op maat gesneden en op zijn plaats gelijmd. Dan werd het kruisverband vervaardigd met metalen staafjes van een kleinere diameter (0,6mm). Eens dat allemaal goed vast zat, heb ik de bovenste stangen op maat gezaagd en aan beide kanten aan het buizenchassis gekleefd, waarna ik de plastic tussensteunen op maat kan snijden, uitboren en tussen de buizenstructuur kan kleven. Nadat ik me er van vergewist heb dat de neuspartij nog steeds mooi tegen de bulkhead past en mijn kliksysteem werkt, boor ik gaatjes in overschotjes van fotoets-materiaal, knip ze op maat, plooi ze met mijn hold-and-fold, kras ligplaatsen uit de plastic van de bulkhead, en kleef de metalen beugeltjes op hun plaats. Het heeft heel wat paswerk en herbeginnnen gekost vooraleer ze de juiste lengte hadden en de speldekopjes doorheen de neuspartij het gaatje eronder in de beugel konden vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Dat is allemaal te zien vanuit verschillende gezichtspunten in foto's 2, 3 en 4. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823 Tenslotte heb ik de neuspartij op zijn plaats geklikt en de speldekopjes in hun ligplaats geschoven en zo ziet mijn McLaren er nu uit. Op wedstrijden zal hij natuurlijk open geshowd worden, maar om te transporteren wordt de neus aan de body bevestigd op deze manier. De 5e foto laat zien hoe dat er dan uiziet. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615740 |
Amai, knap staaltje vakmanschap zou ik zeggen:applaus: , dat is ook niet meer gewoon zunne:worship:
J. |
Zeer mooie oplossing bedacht! Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
En wat voor een ritje........... :drewl: |
Als je op dit niveau van detaillering wilt zal je ook de lasnaden moeten simmuleren. Niet moeilijk met wat putty, maar wel zoooooooveel meer realisme.
Ik gebruik hiervoor de putty die we destijds bij Sturm gekocht hebben. Die heeft een zeer kleine spuitnozzle en legt mooie 'worstjes'. Door de nozzle tijdens het spuiten naar voor en achter te bewegen krijg je een gestuikt verloop, wat een lasnaad kan weergeven. Natuurlijk een rolletje putty dat je met een mesje inkerft is ook een goeie oplossing. Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate! |
5 Attachment(s)
Quote:
Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij. Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan. De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden. De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door. Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden. Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten. Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb. Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378 Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker! Wordt vervolgd! |
Goed bezig hier!
Zo zie je dat scratch-building misschien wel zeer arbeidsintensief is, maar dat het bijdraagt tot een uniek model. Je gaat hierin zover als je zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit één van de uitdagingen in deze hobby! En daarbij: what's the hurry? |
Quote:
|
Quote:
|
Ik zou er graag iets over zeggen, maar weet begot niet wat...
Voorlopig blijf ik netjes op mijn bankje meevolgen om bij te leren en dat doe ik dus vollen bak... Succes verder !! |
Quote:
ik wil niet 'pikkie likkie' zijn, maar ... als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers? (ik blijf erover doordrammen hoor ... om zeker te zijn dat ge ze gaat maken) Die batterij ... was datte? OK, dat ze goed op maat en op schaal gemaakt is, daar ben ik zeker van, en dat een batterij doppen en 2 bornen heeft, daar kan ik ook nog bij, maar die dop erlangs ... rare dinges voor die tijd! Voor de rest is dit zoals een scratchbuilt moet zijn ... clean en strak.:applaus: |
Quote:
Wat niet betekent dat ik ze een volgende keer, als ik over goede referentiefoto's beschik, eens niet ga proberen, want de door jou beschreven techniek moet mits wat oefening wel lukken. Alleen is dit niet het juiste moment en/of model op te beginnen experimenteren... |
All times are GMT +2. The time now is 19:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.