De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   McLaren M23 - WK 1976 - J. Hunt - Tamiya - 1/20 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14987)

Sennake 19-02-2007 15:22

McLaren M23 - WK 1976 - J. Hunt - Tamiya - 1/20
 
Deze thread wordt de WIP-thread van één van deze 2 F1-wagens:

http://i9.photobucket.com/albums/a79...doos_20002.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...doos_20004.jpg

Ik heb ze hier allebei op mijn werktafel liggen, en geraak er maar niet uit welke ik eerst ga bouwen; ze zijn allebei even leuk (en de kits even oud). De Lotus heb ik al eens gebouwd, maar ik heb nu verschrikkelijk mooie "chroomgouden" JPS-decals op de kop kunnen tikken, en de McLaren is de zeldzaamste 1/20 Tamiya kit die er bestaat en heeft me dan ook 100 euro gekost. Ik zou zeggen: ik bouw ze allebei tegelijk, maar de projecten lijken me net iets te groot om gelijktijdig te doen. Dus dan maar een poll: laat maar weten welke je eerst zou willen zien verschijnen...

BTW: ik kan van beide wagens nog referentiefoto's gebruiken, dus als je iets hebt of weet staan laat het dan effe weten aub. Alvast bedankt!

TvD 19-02-2007 15:49

Heb de M23 hier ook nog liggen. Decals zijn wel aan vervanging toe. In welke staat zijn ze bij jou?

Sennake 19-02-2007 16:14

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 202662)
Heb de M23 hier ook nog liggen. Decals zijn wel aan vervanging toe. In welke staat zijn ze bij jou?

Ze zien er nog erg goed uit, maar ik ga het rood sowieso spuiten.

Guido 19-02-2007 16:24

Lotus of McLaren? Da's een makkelijke: McLaren natuurlijk!! ;) :D

Terzijde nog even meegeven dat ik de Lotus al verschillende malen gebouwd gezien heb en dit zowel op het internet als op shows. De eerste gebouwde M23 op 1/20ste moet ik nog altijd zien. Dus, begin er maar aan! :D En ze niet allebei gelijktijdig bouwen he. Beide projecten hebben hun specificiteiten, dus focus is zeker op zijn plaats hier. ;)

Juha 19-02-2007 16:28

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202666)
focus is zeker op zijn plaats hier. ;)

Ik snap u niet, eerst zegt ge dat hij er één moet bouwen en geen twee tegelijk, maar nu moet er opeens een Ford Focus bij. :+

Ik heb ook op de McLaren gestemd, die Lotus heb ik al genoeg zien passeren dus tijd voor iets anders. :D

Gèrre 19-02-2007 16:38

De Mclaren zou ik maken. Op http://www.intof1.com/ staat er een foto van maar dat is van 1977 dus ik weet niet of je er iets mee bent :)

Gulfie 19-02-2007 18:57

Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!

HHugo 19-02-2007 19:23

De Mclaren natuurlijk!! :drewl:

Dominique 19-02-2007 21:20

De Lotus. Gewoon om dwars te liggen.;)

TvD 19-02-2007 21:51

Wel apart om te zien dat de meerderheid hier voor de Mclaren kiest (vooralsnog) terwijl op modelbrouwers.nl de lotus veel populairder is...

Sennake 19-02-2007 22:13

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 202700)
Wel apart om te zien dat de meerderheid hier voor de Mclaren kiest (vooralsnog) terwijl op modelbrouwers.nl de lotus veel populairder is...

Dat risico loop je natuurlijk als je dezelfde poll op 2 fora gaat posten...

Maar het aantal stemmen in totaal zal de doorslag geven.

Gulfie 19-02-2007 22:22

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202703)
Dat risico loop je natuurlijk als je dezelfde poll op 2 fora gaat posten...

Maar het aantal stemmen in totaal zal de doorslag geven.

Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

Sennake 19-02-2007 22:24

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202707)
Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

Tiens, nu zie ik het pas : ik ben al aan de McLaren begonnen zie!:gas:

Bart.Vandecavey 19-02-2007 22:54

Ik heb ook de Lotus gestemd omdat ik dat een van de mooiste livery's allertijden vind...

BSmodels 19-02-2007 23:52

dat is best moeilijk. Ik vind ze alle twee geweldig.

"waarschijnlijk" gaat ge al uw kits nooit kunnen bouwen en is de mc-laren een goei "investering". Maar zoals Huudo al zei, nog niet veel tegen gekomen op schaal 1/20 dus toch ook maar voor de Mc-laren gestemd.

succes

(en er is ook wat meer spuitwerk aan :+ )

Guido 20-02-2007 00:18

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202682)
Als ge nu moet kiezen tussen de nazaat van Bruce of 'een pakske spekuloos' ... wat denkt ge zelf? McLaren of course!

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202707)
Denk er wel aan dat wij u tegenkomen in de club, en als je die van modelbrouwers boven ons zet ... ja, dan zul je de gevolgen moeten dragen ... :Offtopic: :fight:

:applaus: Schitterende replies gewoon weg!!! :applaus:

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

@ Tim,
Bedankt voor de tip! :D

Loeten 20-02-2007 00:40

Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten :+ :+

Guido 20-02-2007 00:44

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 202723)
Was dat ons Sennake niet die mij ooit eens aansprak over "vreemdgaan??" Zie nu, de arme stakker kan het ook niet laten :+ :+

:no:

Dat was uw dienaar en nederige ondergetekende... ;)

Bramzel 20-02-2007 00:54

McLaren! De JPS Lotus is een schitterende wagen, maar die kom je zo vaak tegen. Die McLaren is een pak zeldzamer, zou die graag eens 'in actie' zien.

Dominique 20-02-2007 00:59

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202718)
dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+

Wooooooooooooh!! Dat wil zeggen dat ik er bij zal zijn als de boel los barst!! Lekkeueueur !! :drewl:

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202718)
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

Ik denk dat deze ... euh WIP in het achterkamertje zal plaatshebben. :D

Sennake 20-02-2007 02:16

Middernacht. De stembus wordt gesloten.

Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.

In totaal betekent dit dat er 25 stemmen zijn voor McLaren, en 22 voor Lotus. Het zal dus de McLaren worden die ik eerst ga bouwen. Omdat ik dit al lichtjes had voelen aankomen ben ik er al aan begonnen. Morgen post ik dan ook de eerste foto's.

Nismo 20-02-2007 02:38

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202718)
................................................

You bet dat hij het er van langs gaat krijgen, sowieso, of dat 'em nu de McLaren gaat bouwen of niet. Als Paddocker van het eerste uur het gedacht gaan vragen op een ander forum... dat 'em wacht, hij moet nog een heel weekend met mij mee naar Jabbeke... :D :D :+

Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

@ Tim,
Bedankt voor de tip! :D

Hela hela, hopelijk overleven mijn spiegels en modellen de beurs in Jabbeke:p :+

Wat betreft de "Piky-Liky-foto's, ik denk dat de belichting in dat "WIP" -kamertje niet helder genoeg is.:D

Sennake 20-02-2007 13:14

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202718)
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP) ;) dan? :D

Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie :no: :+

En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren. ;)

De bouw van zo'n model gaat altijd gepaard met een studie van de voornaamste bodyparts. Daarbij viel me meteen op dat de body bestaat uit 2 helften, namelijk een onderste helft en een bovenste helft. Tot zover geen probleem. Maar de jongens van Tamiya hebben één grote fout gemaakt: de scheiding van de 2 helften loopt door tot in het puntje van de neus, en dat is totaal verkeerd. De neuspartij is één geheel, die van de wagen kan afgenomen worden om aan de voorpartij van de McLaren te kunnen werken, en de bovenste afneembare helft begint pas na die neuspartij.

Dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen voor de bouw en vooral het spuiten van het model. Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat. Omdat er altijd een beetje materiaal verdwijnt bij zo'n operatie heb ik meteen smalle plastic strip tegen de body gekleefd die de totale lengte terug corrigeert. Dat zie je op de eerste foto. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de foto's veel donkerder moeten maken heb om enigzins contrast te zien, want foto's maken van witte onderdelen valt niet echt mee. Wat je ook op de foto zou moeten zien is de bodem van de wagen waar ik de openingen dichtgemaakt heb die moesten dienen om een batterij en een schakelaar in aan te brengen. Aangezien ik niet van plan ben om mijn model onbestuurd door de huiskamer te laten rijden heb ik ze dus dichtgeplakt.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328

Vervolgens heb ik beide neushelften tegen elkaar geplakt en in vorm gebracht. Dat viel niet mee, want Tamiya had het zich wat al te makkelijk gemaakt wat de bevestiging van de voorspoiler aan de neus betreft: tussen beide onderdelen hadden ze een soort van rechthoekig verbindingsblokje gegoten wat er in werkelijkheid niet is. Dus heb ik met een scherp modelbouwmesje het geheel in de juiste vorm moeten snijden. Ook de wing-end plates die zeker een mm dik waren heb ik dunner geschuurd tot op een dikte van ongeveer 0.2mm, wat me meer op schaal lijkt. Dit kan je allemaal zien op de tweede foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328

Tot op dit niveau laten de werkzaamheden me alleen toe om de neus correct te spuiten zonder sporen na te laten, waarna ik hem tegen de body zou kunnen kleven bij voleindiging van het model. Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven. Ik heb goede referentiefoto's gevonden, niet van een 1/1 wagen, maar wel van een 1/12 model dat tot in de puntjes gedetaillerd is, en dat voorbeeld ga ik volgen. Dus ben ik begonnen met het vervaardigen van een "bulkhead" die precies in de opening van de body past en die alle van scratch te bouwen onderdelen zal dragen. Dat zie je op de derde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328

Vervolgens heb ik een dryfit gedaan om te zien of de neuspartij nog mooi tegen de body aan past. Dat lijkt nog ok te zijn. Dat is trouwens te zien op de vierde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615328

Tenslotte heb ik ook de andere bodyparts (de achterspoiler uitgezonderd) eens gedryfit om te zien hoe de McLaren er gaat uitzien. Dat kan je zien op de vijfde foto.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1245010513

Tot binnenkort!

Guido 20-02-2007 20:22

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202730)

Op De Paddock zijn er 13 stemmen voor McLaren en 3 voor Lotus.
Op het modelbrouwersforum zijn er 12 stemmen voor McLaren en 19 voor Lotus.

Er met de schrik vanaf gekomen, heet zoiets... :D

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202745)
Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie :no: :+

Tooeeeet! Wrong answer. :no: Als u er de nakaartthread v/d bijeenkomst op na gelezen had, dan wist je dat de schrijfwijze vastgelegd is op Piky Liky. Piky Liky klinkt immers hetzelfde, maar is op een dusdanige manier geschreven dat het verwarring kan zaaien, en dat is de bedoeling. We zijn toch geen bende die pikkies ... likkies, enz... :no:

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202745)
En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren. ;)

Denk maar niet dat ge er zo makkelijk vanaf gaat geraken... :+


Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202745)
...

Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat.

...

Tot binnenkort!

We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start! ;) :applaus:

Dominique 20-02-2007 20:58

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202745)
Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.

Ik heb plotseling een déjà-vu ...

Sennake 21-02-2007 00:05

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202745)
Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven.

Aan dat systeem heb ik een tijdje zitten denken, totdat ik de oplossing gevonden had. Het zal een klik-systeem worden onderaan, en de beide snelsluitingen bovenaan in de neus worden uitgeboord en vervangen door speldekopjes die in metalen beugeltjes geschoven kunnen worden.

Ok, tot zover de theorie. Aan de slag nu. Eerst moet ik aan de binnenkant van de neus een metalen stang zien vast te maken waarin de buizenstructuur van het chassis kan vastgeklikt worden. Ik heb dus dwars door de neuspartij 2 gaten geboord, waar ik vervolgens een metalen staafje van 1,1mm diameter geschoven heb, waarna ik het vastgekleefd heb met secondenlijm. Tenslotte worden de lijmsporen weggeschuurd en langs de buitenzijde is er niets meer te zien van de operatie (na het spuiten bedoel ik dan).

De staaf zie je op de eerste foto duidelijk zitten.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823

Dan heb ik met wat metalen staafjes en wat plastic een buizenstructuur gemaakt. Eerst werden de onderste buizen vervaardigd en op maat gesneden. Daarna werden ze in de bulkhead vastgelijmd. Vervolgens werd de steunplaat voor de batterij op maat gesneden en op zijn plaats gelijmd. Dan werd het kruisverband vervaardigd met metalen staafjes van een kleinere diameter (0,6mm).

Eens dat allemaal goed vast zat, heb ik de bovenste stangen op maat gezaagd en aan beide kanten aan het buizenchassis gekleefd, waarna ik de plastic tussensteunen op maat kan snijden, uitboren en tussen de buizenstructuur kan kleven.

Nadat ik me er van vergewist heb dat de neuspartij nog steeds mooi tegen de bulkhead past en mijn kliksysteem werkt, boor ik gaatjes in overschotjes van fotoets-materiaal, knip ze op maat, plooi ze met mijn hold-and-fold, kras ligplaatsen uit de plastic van de bulkhead, en kleef de metalen beugeltjes op hun plaats. Het heeft heel wat paswerk en herbeginnnen gekost vooraleer ze de juiste lengte hadden en de speldekopjes doorheen de neuspartij het gaatje eronder in de beugel konden vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Dat is allemaal te zien vanuit verschillende gezichtspunten in foto's 2, 3 en 4.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615823

Tenslotte heb ik de neuspartij op zijn plaats geklikt en de speldekopjes in hun ligplaats geschoven en zo ziet mijn McLaren er nu uit. Op wedstrijden zal hij natuurlijk open geshowd worden, maar om te transporteren wordt de neus aan de body bevestigd op deze manier.

De 5e foto laat zien hoe dat er dan uiziet.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422615740

Lester 21-02-2007 00:24

Amai, knap staaltje vakmanschap zou ik zeggen:applaus: , dat is ook niet meer gewoon zunne:worship:

J.

Guido 21-02-2007 01:06

Zeer mooie oplossing bedacht! Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?

Sennake 21-02-2007 01:13

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202840)
Riskeert een van die 2 klikkertjes vooraan (of allebei) niet af te gaan breken na een tijdje?

Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.

Guido 21-02-2007 01:29

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202844)
Ik denk het niet. Eerst had ik het plastic halve maantje gewoon stomp tegen de metalen staaf gelijmd, en na 2 keer passen brak het idd al af. Daarom heb ik een bredere halve maan vervaardigd, waarin ik een gaatje geboord heb waar de metalen staaf in past. Ze zit er dus nu niet meer gewoon tegenaan gekleefd, maar ze zit er doorheen en dan met secondenlijm geseald.

Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes... :o die klikken toch in het stangetje dat in de neus zit? Als het halve maantje op zich sterk genoeg is, is er niks aan de hand.

Sennake 21-02-2007 01:35

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202848)
Ik bedoelde eigenlijk de lipjes van die halve maantjes...

Ah ok. Dat zijn in feite stukjes plastic buis waaruit ik een stukje weggesneden heb. Dat zit wel goed (denk ik).

Nismo 21-02-2007 03:28

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 202768)
.....................................

We zijn weer vertrokken voor een ritje door modelbouwland op weg naar een schitterend model!! Goeie start! ;) :applaus:


En wat voor een ritje........... :drewl:

Gulfie 21-02-2007 09:53

Als je op dit niveau van detaillering wilt zal je ook de lasnaden moeten simmuleren. Niet moeilijk met wat putty, maar wel zoooooooveel meer realisme.

Ik gebruik hiervoor de putty die we destijds bij Sturm gekocht hebben. Die heeft een zeer kleine spuitnozzle en legt mooie 'worstjes'. Door de nozzle tijdens het spuiten naar voor en achter te bewegen krijg je een gestuikt verloop, wat een lasnaad kan weergeven. Natuurlijk een rolletje putty dat je met een mesje inkerft is ook een goeie oplossing.

Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!

Sennake 21-02-2007 22:31

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202861)
Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!

I'm trying my best mate! ;)

Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij.

Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan.

De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden.

De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door.

Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden.

Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten.

Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb.

Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1422616378

Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker!

Wordt vervolgd!

Dominique 22-02-2007 00:30

Goed bezig hier!
Zo zie je dat scratch-building misschien wel zeer arbeidsintensief is, maar dat het bijdraagt tot een uniek model. Je gaat hierin zover als je zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit één van de uitdagingen in deze hobby!
En daarbij: what's the hurry?

Sennake 22-02-2007 01:48

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 202974)
En daarbij: what's the hurry?

Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?;)

Dominique 22-02-2007 02:10

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202983)
Tja jong, die andere 300 kits die nog staan te wachten misschien?;)

euh, no comment zekers?

Loeten 22-02-2007 02:49

Ik zou er graag iets over zeggen, maar weet begot niet wat...

Voorlopig blijf ik netjes op mijn bankje meevolgen om bij te leren en dat doe ik dus vollen bak...

Succes verder !!

Gulfie 22-02-2007 09:06

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 202941)
... de dwarsstang ...

Deze wordt waarschijnlijk aan de rockers of wishbones vastgemaakt, zeg dus maar ... de stabilisator of anti-roll bar.

ik wil niet 'pikkie likkie' zijn, maar ... als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers? (ik blijf erover doordrammen hoor ... om zeker te zijn dat ge ze gaat maken)

Die batterij ... was datte? OK, dat ze goed op maat en op schaal gemaakt is, daar ben ik zeker van, en dat een batterij doppen en 2 bornen heeft, daar kan ik ook nog bij, maar die dop erlangs ... rare dinges voor die tijd!

Voor de rest is dit zoals een scratchbuilt moet zijn ... clean en strak.:applaus:

Sennake 22-02-2007 09:24

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 202992)
als dit achter de rug is zullen de lasnaden wel volgens zekers?

Ik heb het eens geprobeerd, maar het wil niet zo goed lukken; en ik vind dit model net iets te exclusief om zomaar erop los te proberen. Bovendien heb ik geen referentiefoto's van een 1:1 wagen om te weten waar er precies gelast werd en waar niet (ik heb alleen referentiefoto's van een 1:12 model waar de lasnaden niet op uitgevoerd zijn) zodat ik wijselijk beslist heb om ze deze keer toch maar achterwege te laten. Beter geen lasnaden dan totaal verkeerde lasnaden denk ik.

Wat niet betekent dat ik ze een volgende keer, als ik over goede referentiefoto's beschik, eens niet ga proberen, want de door jou beschreven techniek moet mits wat oefening wel lukken. Alleen is dit niet het juiste moment en/of model op te beginnen experimenteren...


All times are GMT +2. The time now is 19:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.