![]() |
Belcar 2010, nieuwtjes
Op http://www.btcseries.be/nl/nieuws/50...-dichtbij.html staat al de hele dag groot nieuws te lezen. Tot nu nog nergens iets zien verschijnen op een vlaamstalige site. De Belcar komt terug in 2010! Het bericht op de site is trouwens slecht vertaald.
Quote:
Dus kort samengevat: BTCS: Silhouettes + Touring => wedstrijden 60 tot 90 minuten Belcar: GT3/GT4/GT vanalles behalve GT1 + Touring => wedstrijden van 125 minuten? |
Stukje dat de zaken goed weergeeft: http://www.speedactiontv.be/Circuit_...es-3635-1.aspx
Sites als autosport.be, racingworld.be, autosportnieuws.be en pitstoptv.be slapen nog vrolijk. Of is de pressrelease nog niet verstuurd? ;) |
Dat nieuws stond weken geleden al op autosport.be.
|
Quote:
|
|
Quote:
|
|
Voor de volledigheid:
Op de website van Speedworld Promotion staat een interview met Christian Lahaye te lezen, een interview dat u hieronder ook vindt. Wat opvalt is dat BTCS blijft zoals het was en dat kon u uiteraard eerder al op ********.** lezen, ondanks 'protest' van één van de organisatoren. "De BTCS blijft zoals het nu bestaat", zegt Lahaye nu letterlijk. Belgian GT blijft overigens ook min of meer hoe het was, met drie categorieën, één voor GT3's, één voor GT4's en één voor de 'rest'. Het interview in het Nederlands verschilt overigens van het Frans, wij gaan voor de correcte inhoud van het Frans uit. Hieronder het interview: Dag op dag zijn over een maand valt in Zolder het verdict van de Belgian Touring Car Series en het Belgian GT Championship 2009. Speedworld werkt echter al aan de editie 2010. We krijgen een stand van zaken van Christian Lahaye. De eerste vraag is erg eenvoudig : hoe bereiden jullie het seizoen 2010 voor? « Zoals we eerder al op de site lieten weten, hebben we verscheidene vergaderingen belegd met de teams. Daaruit is een eerste draft van de reglementen uit gekomen. Speedworld en Hans Van de Ven hebben die dan aan de sportautoriteiten voorgelegd. Die moeten ze op hun beurt in definitieve reglementen gieten. Maar de grote lijnen zijn ondertussen toch gekend. » De tweede vraag is net zo evident: wat brengt ons 2010? « Ik herhaal dat de Royal Automobil Club of Belgium onze voorstellen nog moet goedkeuren. Maar de grootste verandering is dat we volgend jaar twee kampioenschappen organiseren in plaats van drie » Uiteraard is dat de Belgian Touring Car Series, en dan … « De BTCS blijft zoals het nu bestaat. Er zijn enkele veranderingen wat betreft normtijd, testen, kwalificaties en dergelijke. Voor de rest is de serie nog steeds voorbehouden voor de Silhouettes uit S1 en S2 en de toerismewagens van T1 tot T4. Tijdens elke meeting worden twee manches betwist die tussen 60 en 90 minuten duren. De verplichte pitstop blijft van toepassing. De 12 Uren van Spa zijn natuurlijk een uitzondering, maar ze blijven voorbehouden voor toerismewagens. Er staan zes weekends op het programma: twee in Zolder, drie in Francorchamps en een in Dijon-Prenois. De 24 Uren van Zolder staat op de kalender, maar wordt buiten kampioenschap verreden. En het andere kampioenschap, mogen we de naam al kennen ? « Het is nog niet definitief, maar de kans is groot dat de vroegere benaming « Belcar » weer gebruikt zal worden. Wat verandert dan op de piste? « De serie wordt opengesteld voor de GT3’s, de hoofdcategorie. Maar ook GT4 en GT ’Cup’ zijn toegelaten. Deze laatste klasse herneemt de GT’s uit de DSMEC met uitzondering van de GT1, zoals de Viper en recente GT2. Oudere GT2, zoals de Porsche GT3 RS, zullen geëvalueerd worden en eventueel zal de motor gelimiteerd worden. Maar het kampioenschap staat ook open voor Silhouettes S1 en S2. Hiermee beantwoorden we aan de vraag van enkele deelnemers uit de DSMEC. (in het Frans staat er echter: D’autre part, ce championnat accueillera aussi les voitures de tourisme à l’exclusion des Silhouettes S1 et S2. Cette solution répond à une requête de certains concurrents de la DSMEC : l’esprit « semi-endurance » correspond plus à leur approche de la course que l’esprit… « semi-sprint » des BTCS. wat betekent dat enkel toerismewagens mogen meedoen en niet de silhouetten!) De ‘semi-endurance’ aanpak past beter bij hun visie dan de ‘semi-sprint’ aanpak van de BTCS. We voorzien zeven races, allemaal in België. Zes worden er gezamenlijk met de BTCS georganiseerd, maar over het statuut van de 24 Uren van Zolder wordt nog gepraat. Bovendien zijn er nog de 10 Uren van Zolder die op 13 november gepland zijn. » Hoe staan jullie als promotoren tegenover deze veranderingen? « We zijn uiteraard erg tevreden dat we zoveel mogelijk deelnemers kunnen bereiken. Bovendien behouden de drie series uit 2009 ook in 2010 hun identiteit.” Voor de volledigheid het volledige Franse gesprek: Dans un mois jour pour jour, les Belgian Touring Car Series et le Belgian GT Championship 2009 livreront leurs verdicts à Zolder. Mais SpeedWorld n’a pas attendu cette échéance pour préparer déjà 2010. Le moment est propice pour faire le point avec Christian Lahaye. La première question s’impose : comment cette saison 2010 a-t-elle été préparée ? « Cela a été dit sur ce site, plusieurs réunions de concertation ont été organisées avec les teams afin de déterminer le canevas de la saison prochaine. SpeedWorld et Hans Van de Ven en ont tiré des projets de textes et les ont présentés au pouvoir sportif chargé de les couler en règlements définitifs. Mais les grandes lignes en sont désormais connues. » La deuxième question est tout aussi évidente : que nous réserve 2010 ? « Je le répète, le Royal Automobile Club of Belgium doit encore avaliser nos propositions. Premier changement, le plus notable sans doute : deux compétitions seront mises sur pied au lieu de trois cette saison. » Voyons cela dans l’ordre. Les Belgian Touring Car Series, d’abord… « Les BTCS conserveront globalement leur physionomie actuelle, même si divers aménagements sont prévus concernant le temps pivot, les lests, les qualifications, etc. Pour le reste, je m’en tiendrai à quelques points : les Silhouettes S1 et S2 côtoieront toujours les ‘’berlines de course’’ des classes T1 à T4 ; deux manches seront disputées lors de chaque meeting et si leur durée pourra varier, elle restera dans la fourchette 60-90 minutes avec un pitstop obligatoire… sauf bien sûr lors des 12 Heures de Spa réservées aux seules voitures de tourisme ; enfin, six meetings formeront l’ossature du championnat : deux à Zolder, trois à Spa-Francorchamps et un à Dijon-Prenois, tandis que les 24 Heures de Zolder figureront au calendrier mais hors championnat. » On passe à l’autre compétition, avec peut-être un scoop concernant son nom ? « Ce n’est pas encore définitif mais effectivement, elle devrait retrouver son nom d’antan : Belcar. » Et sur la piste, cela donnera quoi ? « Cette série sera ouverte aux GT3 – qui en constitueront la catégorie-reine – ainsi qu’aux GT4 et GT ‘’Cup’’. Cette dernière classe reprendra les GT admises en DSMEC à l’exclusion des anciennes GT1 style Chrysler Viper et des GT2 récentes ; une évaluation des anciennes GT2 - la Porsche 996 GT3 RS par exemple - sera effectuée et leurs performances seront éventuellement bridées. D’autre part, ce championnat accueillera aussi les voitures de tourisme à l’exclusion des Silhouettes S1 et S2. Cette solution répond à une requête de certains concurrents de la DSMEC : l’esprit « semi-endurance » correspond plus à leur approche de la course que l’esprit… « semi-sprint » des BTCS. Le calendrier sera articulé autour de sept rendez-vous, tous en Belgique : six en commun avec les BTCS mais le statut exact des 24 Heures de Zolder doit encore être discuté, et les 10 Heures de Zolder programmées le 13 novembre. » En quelques mots, quel regard portent les promoteurs sur ces dispositions ? « Elles nous satisfont dans la mesure où elles répondent à notre objectif qui est d’accueillir un maximum de compétiteurs et de permettre aux trois séries 2009 de conserver leur identité en 2010. » Joost Custers |
Quote:
|
Quote:
|
wat met de teams die toerisme wagen hebben en endurance willen rijden; lees 80% van Dunlop cup.
Op stal.....? Gaan paardrijden.... |
Quote:
|
Quote:
|
--> D’autre part, ce championnat accueillera aussi les voitures de tourisme à l’exclusion des Silhouettes S1 et S2. Cette solution répond à une requête de certains concurrents de la DSMEC : l’esprit « semi-endurance » correspond plus à leur approche de la course que l’esprit… « semi-sprint » des BTCS.
Zoals Mark en Joost eerder al aanhaalden zijn er wat foutjes in de vertaling geslopen. Maar het kampioenschap staat dus ook open voor Tourings, met uitzondering van de S1 en S2 Silhouettes.... (Alles onder voorbehoud van goedkeuring door de RACB, zoals hoger in het interview staat vermeld.) |
Quote:
|
en het wordt stilaan officieel, volgend jaar BTCS en Belcar Endurance Championship.
www.autosport.be |
ben maar een bescheiden volger maar nu snapt ik het niet meer zo goed.
Eerst zitten ze te roepen BTCS voor tourismewagen en Silhouettes en Belcar voor GT cq Belcar Endurance. Wat lees ik nu op autosport.be "De Toerismes die opteren voor endurancewedstrijden kunnen dus blijven in het BELCAR Endurance Championship" GT3 en GT4 klasse 1 & 2 wedstrijden van 125 tot 240 minuten. dacht dat het de bedoeling was het GT kampioenschap als sprint te houden.. |
Dus als ik het goed begrijp zijn de oude GT1 en nieuwe GT2 auto's niet welkom in de nieuwe Belcar formule. Hoe zit het dan met oude GT2 auto's, bvb een GT2 Viper?
Mvg Jerry |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Het is nogal belangrijk omdat ik gepland had volgend jaar met een Viper RT/10 (geen Oreca GTS dus) deel te nemen. Thanks Jerry |
Quote:
Maar als je nu af vraagt waar een Viper GTS-R geklasseerd zou worden is het zonder twijfel in GT1, tenzij je dit in FIA GT doet waar hij in G2 kan starten. Nu een Viper RT/10 dat is een gewoon straat model....??? Kun je wat precieser zijn omtrent je model... jaar.. |
Quote:
Het is een 1993 RT/10 die in 2000 omgebouwd is naar GT2 specificatie in Duitsland. Hij heeft ook een DMSB wagenpas en de oude inschrijvingspapieren zijn erbij waaruit blijkt dat hij tot 99 gewoon op straat heeft gereden. Dit kan toch niet als GT1 aanzien worden? Of vergis ik me daarin? |
Aangezien de wagen in 2000 omgebouwd is naar de toen geldende GT2 specificaties doet vanaf dat ogenblik de voorgeschiedenis van de wagen niet meer ter zake. Vanaf de ombouw is het een racewagen. De toenmalige benaming GT2 is nu dus GT1, zoals Bart VDC terecht opmerkte. Dus vrees ik dat die wagen niet in aanmerking komt voor de ´nieuwe´ Belcar...
|
Quote:
bedankt voor de info. Bestaat er bij jouw weten ergens een site waar ik de juiste omschrijvingen van GT1 - 2 - 3 enz kan vinden? Ik heb al bij de FIA gekeken maar ik vind er niet zo direkt iets op terug. |
Quote:
Volgens mij is dit niet correct. In 2000 was de viper al gt1( de oreca versie ). Dit is geen oreca exemplaar en viel in 2000 onder de gt2 klasse. Dus was de bedoeling dat hij de strijd aanging met de porsche 996 en de ferrari 360. En bij mij weten valt hij dus onder de oude generatie gt2. En die zijn toch toegelaten niet? |
Kan zijn hoor, fenixracing.
Maar de benamingen liepen in die tijd zo door elkaar (afhankelijk van de diverse kampioenschappen) dat er soms geen klare kijk op was. Zie maar naar het naamgebruik bij bvb de Vipers... Zo spreekt de ene van een GTS, de andere van een GTS-R als ze het over dezelfde wagen hebben. Nochtans is een GTS niet hetzelfde als een GTS-R. De DMSB specificaties uit 2000 voor een GT2 blijken dan weer op FIA gebied dezelfde te zijn als de GT1 specificaties (toen GT genoemd bij de FIA, de actuele GT2 werd toen N-GT genoemd). Dus: zelfde specificaties, gewoon andere benaming (althans, dat vertelde een ´kenner´ aan mij, ik heb het ook niet zelf uitgevonden ;)). Ik denk daarbij bijvoorbeeld ook terug aan de goede oude Belcar tijd, toen bij diverse BMW´s de benaming GTR wel eens op de proppen kwam, ook al waren deze wagens geen GTR´s. Het is maar welke naam je aan het kind geeft hé ;). |
Ja hallo zeg .... en dan zijn er mensen die klagen dat de éénzitterij onoverzichtelijk is !
Voor een toevallige passant zoals ik zijn die GT/Toerwagen/endurance zaken op zijn minst even ingewikkeld : GT 1-2-3-4 en dan de verschillende cups, niveaus van FIA GT, SRO, alle nationale wedstrijden en dan smijten we er nog eens toerwagens tussen, ook minstens in 4 klassen ... Plots lijkt de zoveelste Formule zus-of-zo in de éénzitterij mij dan toch niet zo ingewikkeld. ;Daar weet je tenminste wat het is : dat chassis met die motor en die banden. |
Quote:
Ik begrijp trouwens ook niet waarom die auto's nu ineens moeten geweerd worden, ze brengen spektakel en zijn mooi om te zien rijden... |
Quote:
http://www.racecarsdirect.com/listin...Mans_1999.html |
Quote:
|
Quote:
Heeft volgens mij meer te maken met het feit dat GT3 hoofdklasse is, en die dan ook bij de snelste wagens moeten zijn. |
Misschien gewoon is bij speedworld gaan vragen.
Zij moeten ondertussen toch kunnen zeggen of de wagen toegelaten wordt of niet. |
Vers van de pers(babbel)
Quote:
|
Ben echt blij dat de normtijd verdwijnt bij BTCS. Eindelijk... :)
|
Belle,
De Pro-Am formule wordt geschrapt. Dat wordt benadrukt in de persbabbel. Wat betreft de normtijd staat er niet uitdrukkelijk in dat deze met absolute zekerheid verwijnt ;). Christian Lahaye (vrij goed) kennende houdt deze nog steeds een achterpoortje open. Het zou bijvoorbeeld best mogelijk zijn dat er tijdens de kwalificaties geen normtijd is en tijdens de race wel... Of het zou kunnen zijn dat die normtijd volledig verdwijnt, maar dat denk ik niet, zoniet had men het ook benadrukt, zoals men bij het schrappen van de Pro-Am formule doet ;). Hopelijk sla ik de bal volledig mis, want die normtijd is op sportief vlak geen zegen voor dit kampioenschap. |
Oh, dan had ik dat verkeerd op. Dacht dat ze het over pro-am én normtijd hadden. Ik kan er niet aan doen maar die normtijd zal ik gewoon nooit snappen. Strookt gewoon niet met het raceconcept in mijn ogen...
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.