De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Packard Phaeton Model 905 - 1932 - Scale Models - 1/25 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19650)

Dominique 03-04-2010 21:40

Packard Phaeton Model 905 - 1932 - Scale Models - 1/25
 
5 Attachment(s)
Het is niet omdat de vorige nog niet af is, dat je de volgende niet mag beginnen voorbereiden.
Sommigen onder jullie hebben me (zeer) lang geleden al een start zien nemen aan deze kit, die voor mij bedoeld is als een studie- en experimentele build. Ik heb een vrij aanzienlijk aantal kits van de Fords model T en model A liggen die in dezelfde materialen zijn uitgevoerd als deze kit, en dus gebruik ik deze Packard om er ervaring mee op te doen.

Een Packard was in zijn tijd pure klasse. Hij kon met de besten van zijn tijd wedijveren op het vlak van kwaliteit, looks, betrouwbaarheid, luxe en prestige, ook als die concurrenten van het oude continent kwamen. Productiekost was voor Packard niet belangrijk, vermits die toch kon worden doorverrekend aan de bijzonder welgestelde klanten van de firma. Alleen de allerrijksten konden zich immers een Packard veroorloven.

Dat veranderde tijdens en na de recessie, wanneer het aantal miljonairs in de VS meer dan gedecimeerd werd. De verkoop van de Packard-producten volgde evenredig. Begin jaren '50 ging de firma dan op in de Studebaker-Packard groep, vandaag blijft enkel nog de Packard Wire and Cable Division over in de schoot van de groep General Motors, een toeleverancier dus.

Het model: we gaan de 8 cylinder-versie bouwen, een Phaeton uit 1932: het zogenaamde Model 905. Hier zie je een foto van de echte wagen, waarvan ik ook de kleurstelling zou willen overnemen (source: Conceptcarz)

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270322434

Dan een foto van de bijzonder mooi uitgevoerde krachtbron:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270322434

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270322434

De kit is een "metalen" kit met daarbovenop een flink deel plastic onderdelen. Geen white metal hier maar ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en een beetje koper. Het voordeel van een legering als deze is dat het smeltpunt laag gehouden kan worden, waardoor de kits zeer makkelijk te gieten zijn. Het is ook een vrij zacht materiaal, wat het voor de bouwer dan weer interessant maakt om te bewerken. Alleen: je kan het blijkbaar niet solderen. Ik heb me al suf gezocht naar een methode of hints hieromtrent, maar steeds stoot ik op de opmerking dat het ofwel niet te doen is, dan wel behoorlijk ingewikkeld. Als iemand me het tegendeel kan bewijzen, GRAAG!

Waarom solderen wenselijk zou zijn? De kit is oorspronkelijk niet ontworpen om als gebouwd model in een vitrinekast te eindigen, maar als speelgoed. Er werden zelfs wedstrijden voor dit soort modellen (waarbij kitfabrikanten als Hubley bijzonder succesvol bleken) waarbij zowel snelheidsproeven als elegance en presence werden beoordeeld. Het kwam er dus op aan om de modellen zo mooi mogelijk, maar ook zo goed mogelijk uitgelijnd te krijgen, zodat ze op het afdalingsparkoers ten beste zouden presteren.
Eén en ander houdt in dat de opbouw van de kit niet helemaal logisch is voor ons als statisch modelbouwer. Zo is er bijvoorbeeld de bovenste "schelp" van de carosserie, die overlangs in 2 delen wordt gemonteerd, en dus een knoert van een naad laat zien van voor tot achteraan de auto. Niet echt ideaal en elegant ... De 2 helften van de carosserie moeten door middel van een vijs aan elkaar bevestigd, maar als ik dat zou kunnen solderen, dan ben ik van die vijzen verlost, kan ik het model accurater bouwen, en lijkt het eindresultaat al iets minder op een stuk speelgoed.

Enfin, de foto's zullen het wel verduidelijken.
Eerst 2 foto's van de motor. Hier heb je een vrij mooi afgewerkte motor, die een goede basis vormt voor verdere detaillering. ik heb al enkele niet-correcte onderdelen weggevijld, enkele andere teruggebracht tot de juiste proporties en bv de voorste poelie opnieuw in de correcte vorm gevijld.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270322434

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270322434

Edit: source voor de foto toegevoegd.

Dominique 03-04-2010 21:47

5 Attachment(s)
Dan een algemeen beeld van de carrosserie en het chassis, allemaal gedryfit dus nog niks definitief vastgezet.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270323943

Aan deze onderdelen zijn een een massa uren aan vijl- en schuurwerken voorafgegaan. Ik denk dat deze kits voor 15% van hun gewicht aan flash en ejectorpins beslaan. Niet te doen als je gewoon bent van mainstream plastic kits te bouwen. Maar goed, we hebben al lastiger dingen gedaan.

je krijgt hier enkele detailfoto's van de voor- en achterbrug. Je ziet dat deze kit wel potentieel heeft voor detaillisten, maar dan moeten wel een paar horden genomen (kunnen) worden.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270323943

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270323944

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270323944

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270323944

Dominique 03-04-2010 22:00

5 Attachment(s)
Dan naar de eigenlijke probleemstelling: de manier van opbouwen van de kit. Je ziet hier duidelijk de twee helften die overlangs moeten gemonteerd worden. Dat kan niet zonder een bijzonder zware naad. Die kan weggewerkt worden met plamuur, uiteraard, maar de vijs die de beide helften aan elkaar moet houden, zit aan de buitenkant van de firewall. Zeer goed zichtbaar als je de motor zichtbaar wil inbouwen.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270324604

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270324604

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270324704

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270324604

Moest ik aan de binnenkant van de firewall een nieuwe bevestiging kunnen bouwen, of de beide helften gewoon overlangs solderen, dan was het ook opgelost.
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.
Tot nader order leg ik me neer bij de situatie (of iemand moet me kunnen tonen hoe ik dat ZAMAC kan solderen), en bouw ik de wagen dicht met gesloten motorkap. De motor bouw ik niet in (ik degradeer hem dus tot een curb-side) en ik zit te denken om de motor als een sub-project te detailleren en naast de wagen op een standaard uit te stallen.

Iets zoals op deze foto:
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270324604

Wordt vervolgd! :)

The creative explorer 03-04-2010 22:15

Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'. Waarna de afwerking met autoplamuur kan worden gedaan.

Ik zie dit eigenlijk als een redelijk simpele uitdaging, je hebt voor hetere vuren gestaan Dom!

Dominique 03-04-2010 22:43

Quote:

Originally Posted by Erik Olijnsma (Post 257600)
Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'.

Dat is het hem nu net, je kan er niks op solderen. Met tin in alle soorten heb ik het al geprobeerd. Lood nog niet, maar ik meen te hebben gelezen dat dat ook niet zal werken. De legering laat niet toe dat ze verhit wordt. Bij te hoge temperatuur valt ze gewoon uit elkaar en eindig je met een heus gat in je model.

Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...

gert mertens 03-04-2010 23:32

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 257601)
Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...

Voila, het antwoord wat je zelf al wist :p
Geen probleem om te verlijmen.
Seconde lijm , inpappen , aktivator erop spuiten en schuren maar !!!
Die lelijke vijs aan de voorkant kan je gerust verwijderen.
vervolgens bijwerken en in platic-sheet een vorm maken dezelfde als de firewall...
(dat zou ik toch doen éh :))
Dit model-Dominique- schreeewt om gebouwd te worden mét motor zichtbaar...

In ieder geval,
suc6

Grtz,
G ;)

Loixrallyfan 04-04-2010 10:50

Knappe keuze Dominique. Wat een auto.
En euhh, na het aanschouwen van je vorig model, kan ik alleen maar zeggen dat dit slechts kleine hindernissen zijn voor jou.
Veel succes en zal zeer geintersseerd dit project volgen.
Grt, Guido Loixrallyfan.

Sennake 04-04-2010 12:40

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 257599)
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.

Ik zie hier 2 mogelijke oplossingen:

Ofwel schaf je jezelf nog een donor-kit aan zoals deze:

http://img.auctiva.com/imgdata/4/3/5...03747352_o.jpg

Volgens mij is de neuspartij identiek en kan je de plastic motorkap gewoon overnemen, wat ook een boel andere miserie oplost. Bovendien kan je dan wel één helft open zetten of zelfs met een piano-scharnier de ganse motorkap 'opendoenbaar' maken.

Ofwel scratch je de motorkap met plastic sheet, waardoor je iets meer werk gaat hebben als in geval 1, maar wel iets minder kosten. De vorm van de motorkap lijkt me niet onoverkomelijk, je moet gewoon zien dat je begint met een stuk plastic sheet dat je verwarmt om de juiste boog mee te vormen, en dan ben je vertrokken...

Wat het aaneen zetten van de romphelften betreft ben ik er ook quasi zeker van dat je enige optie de secondelijm is.

Dominique 04-04-2010 12:48

Wat betreft de motorkap: gezien de dikte van het onderdeel had ik al indezelfde richting zitten denken als Sennake om het onderdeel (deels) te scratchen. Alleen had ik in gedachten de bestaande motorkap in 2 helften te zagen, en één helft te vervangen door een messing exemplaar. Met een pianoscharnier kan dat dan aan de vaste helft van de motorkap worden bevestigd.

Te bestuderen.

The creative explorer 04-04-2010 13:03

Heb je een foto van zo'n scharnier? Ik weet wat een piano scharnier is, maar ik zoek nog 3 voor mijn Bugatti. Daar heb ik een eender zelfde probleem.

Dominique 04-04-2010 13:27

Ik gok erop dat ik het nodige kan vinden in de webshop van Dieter Knupfer. Je vindt zijn site hier . Doorklikken op "Details & Beschlage" of snelzoeken op "scharniere".

In ieder geval plan ik eens langs te gaan op de Messe in Dortmund (14 tot 18 april) en daar te zoeken naar zowel die scharnieren als verlichtingsspots voor de Wartburg. Dieter Knupfer staat trouwens jaarlijks op die beurs, net als al zijn collega-shophouders die naam waardig trouwens. Maar mede door mijn planning op het werk zie ik het niet zitten om een dag verlof te nemen en in de week naar Dortmund te rijden. Het zal een zaterdag "brommeren" worden, denk ik.

The creative explorer 04-04-2010 14:49

Bedankt,

Ik heb net even gekeken, maar die scharnieren zijn mij eigenlijk te groot. Ik zoek het wat verfijnder. Het scharnierende gedeelte wil ik rond 1,5mm hebben en de bevestigingsplaat tot een maximum van 2mm.

Dominique 05-04-2010 19:01

5 Attachment(s)
Ik heb me wat met de motorkap bezig gehouden. Vooreerst moet er wat werk verricht worden aan de drie onderdelen, vermits ze niet echt bedoeld waren om open te worden gebouwd.
Zo zie je op de eerste foto dat de onderdelen eigenlijk aan elkaar moeten worden gevezen. Die dingen moeten dus al worden weggeslepen, evenals de opstaande randen die de onderdelen moeten uitlijnen. Alles moet weg omdat het zichtbaar zou blijven wanneer 1 helft open zou staan.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270485395

Op foto 2 zie je dat alles weggefreesd is. Het blijft allemaal nog wat ruw, maar het idee zie je wel.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270485395

Op deze manier moet de zijkant naadloos (of toch zo goed als) tegen de bovenste deksel kunnen passen, zoals op foto 3.
Ingeval ik geen echt scharnier op maat zou vinden zou ik aan de naad een looddraad kunnen kleven (op de groene lijn) en die wat inkepingen geven om de indruk te wekken dat het een scharnierrug is. Maar voorlopig gaan we er nog van uit dat scharnieren te vinden moeten zijn.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270485395

De bovenste dekselpartij dan. Die zal middendoor gezaagd moeten worden. Daar moet wel een scharnier komen (liefst) omdat dit scharnier in geopende toestand duidelijk zichtbaar zal liggen, daar waar aan de zijkant enkel de rug van het scharnier te zien is. Dat is dus iets makkelijker.
Nadat de motorkap is tweeën is gezaagd wordt de linkerhelft over de andere geklapt, en de zijkant kan dan vastgezet worden aan de opengeklapte helft.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270485395

Blijft de afwerking van de zijkanten: dat is een "probleem" omdat die van die luikjes bevatten. Koelingsopeningen eigenlijk in plaats van de traditionele koelsleuven (louvres in het jargon). Als alles gewoon dicht zou blijven, dan kon ik me er vanaf maken met het aanbrengen van de buitenste trekknopjes (waarvan de ingegoten exemplaren al weggeschuurd zijn en de gaatjes voor de nieuwe al geboord). Vermits de binnenkant van het rechterpaneel nu zichtbaar zal blijven vanaf de linkerkant van de auto, moet ik hier wat extra aandacht aan besteden.
Het gedeelte in rood wordt volledig uitgefreesd en er komt een messing of alu plaat tegen. De paneeltjes zelf (in het paars op de foto) zullen ofwel in alusheet gemaakt worden ofwel geëtst ... (jaja ge hoort me weeral komme).

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1270485395

Blijft nog een probleem dat ik voorlopig nog niet heb kunnen opvangen: de dikte van de onderdelen: ruim 1 mm...
Wordt zeker vervolgd.

Nismo 06-04-2010 22:13

Jawadde, hier staan serieuze aanpassingswerken op het programma, Dominique.

Sennake 06-04-2010 22:55

Ga je alle aanpassingen doen op die metalen onderdelen? Zou je toch niet overwegen om ze te vervangen door plastic sheet? Enfin, jij weet zelf best waarmee je het best overweg kan natuurlijk...

Dominique 06-04-2010 23:16

de zijkanten kunnen worden vervangen door ge-etste exemplaren. Ik heb een test gedaan door manueel een stukje alu-sheet op te snijden en qua dikte is het perfect. Alleen is het een hels karwei om al die openingen recht te vijlen, laat staan uit te lijnen en exact even groot.
Daarom heb ik een tekening bezorgd aan één van de collega's, die me al heeft beloofd een setje te bezorgen, ten gepaste tijde.

Voor het deksel zal ik weinig keuze hebben:
- ofwel het onderdeel opnieuw snijden in alu- of kopersheet van +- 0.2 dik,
- ofwel het originele onderdeel doorzagen, tenminste de randen van het opengeklapte deel terugschuren naar een aanvaardbare dikte.
Daar ben ik mijn opties nog aan het bestuderen.

Dominique 15-04-2010 22:39

5 Attachment(s)
In afwachting dat uitsluitsel komt over de deksels en zijpanelen, heb ik wat verder gewerkt aan de body, motor en vooras.

Beide bodyhelften zijn met een boel secondenlijm aan elkaar gekleefd, waarbij het openklappende deel tussen de beide rijen zetels niet mocht worden vergeten. Na het verlijmen van de beide helften zou dit onderdeel niet meer kunnen worden aangebracht, dus moest het nu. Je ziet duidelijk de grote voegen, die opgevuld moeten worden. Dat heb ik gedaan door ze te laten vollopen met secondenlijm (wat het bijkomende voordeel van de lijmkracht geeft). Schuren, schuren, meer secondenlijm en weer schuren, en dan heb je op de duur een glad oppervlak.

Je ziet op de laatste foto ook enkele gedraaide onderdelen die de wat minder geslaagde plastic kitonderdelen vervangen. Alles is uiteraard nog steeds gedryfit.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271363833

Dominique 15-04-2010 22:47

5 Attachment(s)
Verder de vooras. De grote vijzen die de boel samen moeten houden zijn toch wel vrij prominent zichtbaar op het onderdeel, en ik denk dat die in een later stadium niet meer te camoufleren vallen met wat verf en vulmiddelen. Ik heb dus besloten ze niet te gebruiken, en een alternatief te zoeken voor de vijzen.
Dat alternatief bestaat uit een koper buisje van 0,8mm dat door de openingen in de onderdelen werd gewrongen. Dan op maat afslijpen, er op lettend dat er ongeveer een halve mm materiaal teveel over bleef aan beide uiteinden van het buisje. Een stevige knauw met een gastang heeft dan de rest gedaan. De beide uiteinden van het buisje worden dusdoende samengeknepen waardoor ze uitzetten en de onderdelen zitten dus vast.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271364393

Dominique 20-04-2010 20:38

5 Attachment(s)
Probleem "motorkap" is opgevangen. Onze strooptocht doorheen de beurs van Dortmund heeft zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen zijn we met onze zakken vol "zekskes" mish-mash naar huis gekeerd, ook met scharnieren die mijn probleem (en ik hoop ook dat van Erik Olijnsma) hebben kunnen oplossen.

Ik verklaar me nader: ik was van plan om de motorkap in 2 delen te verzagen ter hoogte van de ingegoten scharmierdetails, om vervolgens het afgezaagde deel te gebruiken als mal voor een zelfgemaakt paneel uit bv messing, aluminium of iets dergelijks. Als het maar een pak dunner was dan hetgeen we nu hebben. Daarnaast moest een scharnier worden gebouwd wat toelaat het nieuwe gedeelte open te klappen, en zo de zijkant omhoog te trekken.
Na de motorkap te hebben doorgezaagd, (waarbij ik 120 keren moest stoppen omdat ik mijn vingers dreigde te verbranden aan het gloeiend hete metaal) heb ik besloten nogmaals 120 keren een gedwongen pauze te nemen door het onderdeel met de Proxxon rotary tool dunner te schuren. Wat ook gelukt is dunkt me. Je kan op volgende foto's duidelijk het verschil in dikte zien.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271788478

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271788478


De scharnieren die ik zal gebruiken zijn van dit type:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271788478

Ik heb ze even met wat tape aan het onderdeel gekleefd om te evalueren of de theorie kon kloppen, en jewèl: dat moet goed komen. De uitlijning van de scharnieren is verschrikkelijk tijdens de test, maar je ziet het principe wel hé?

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271788478

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271788478

Loixrallyfan 20-04-2010 20:48

Als die mooi op één lijn gaan liggen gaat dat mooi zijn.:applaus:
Goe gevonden, maar toch een vraagske:
Is het de bedoeling om die scharnieren zichtbaar te laten? Of komt daar nog iets over?

Dominique 20-04-2010 20:54

4 Attachment(s)
De zijpanelen dan. De zijkanten die in de kit zitten zijn goed qua vorm en detail, maar veel te dik als je ze wil gebruiken met opengeklapte motorkap. Dunner schuren gaat niet zoveel uithalen, omdat de luikjes die in het onderdeel zijn meegegoten geen ruimte laten voor detail. En laat die dingen nu net in het oog springen als je de motorkap open zet.

Ik heb aan een collega modelbouwer gevraagd me aan de hand van een simpel tekeningetje (ik ben ook maar een simpele jongen, vandaar...) enkele onderdeeltjes voor me te etsen, en hiermee kan ik heel nauwkeurig de zijpanelen opnieuw samenstellen.

De geëtste onderdelen zien er zo uit:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271789181

Je ziet duidelijk de grote rechthoekige vorm van het zijpaneel. In het midden komt dan een tweede paneel (lichtjes groter dan de uitsparing logischerwijze), met de gaatjes voor de luikjes. De vier luikjes zijn op hun beurt al voorzien van een klein gaatje waarin later het trekknopje komt te zitten, waarmee de driver de koelings- en verluchtingsluikjes kon openzetten.

Eén en ander laat toe om de luikjes in zowel open als gesloten vorm te monteren, en het mechanisme om ze aan de achterkant alle vier met elkaar te verbinden door middel van een fijn geleidingsstaafje kan ook heel makkelijk worden gebouwd.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271789181

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271789181

En zo zal het er ongeveer moeten uitzien, eens alles is gemonteerd. Te noteren valt dat ik nog niet heb beslist of het zijpaneel aan de opengeklapte zijde ook met scharnieren, dan wel vast wordt gemonteerd.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1271789181

Met een hele dikke "DANK U WEL" aan HHugo voor het etsen van de gevraagde onderdelen!

Nismo 20-04-2010 21:52

Het blijft een plezier om jouw builds te volgen, Dominique.

Goe bezig.;)

Sennake 20-04-2010 23:05

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 258165)
Het blijft een plezier om jouw builds te volgen, Dominique.

Goe bezig.;)

'Gerald Wingrove Light' zullen we hem al noemen misschien ;)

Loeten 21-04-2010 11:58

Ja amai, weer zottekes bezig e? Maar inderdaad heel leerzaam om mee te volgen !!

Dominique 25-04-2010 20:09

4 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 258173)
Ja amai, weer zottekes bezig e? ...

Merci, mannen, merci :D

de scharnieren zijn gemonteerd. Het heeft een beetje moeite gekost om ze:
1. mooi gealinieerd te krijgen,
2. ervoor te zorgen dat er geen lijm in het scharnier zelf terecht kwam, want dat zou betekenen dat het niet meer beweegbaar zou worden,
3. ervoor te zorgen dat het raakvlak met de 2 motorkapdelen voldoende groot zou zijn, omdat anders de boel nooit van zijn leven heel zou blijven.

Ik denk dat het gelukt is, en het beweegt nog ook.
Nu is het kwestie van die overgang tussen het scharnier en de binnenkant van de deksel een beetje bij te werken met putty en de boel wat uit te vlakken.
Enjoy!

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272218835

vinnie 25-04-2010 20:16

Prachtig gedaan man :applaus::crazy:

Dominique 04-05-2010 21:05

5 Attachment(s)
Sinds vorige update heb ik nog een beetje verder gewerkt aan de Packard. De onderste helft van de bodypanelen is in het zwart gezet, net als het chassis. Bij Packard was het beste amper goed genoeg, dus ook hier moest het blinken lijk een babypoepke.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272999821


Verder zijn ook de beide assen in het mat zwart gezet. De achteras kreeg een goeie rubbing van een menselijk duim om de te sombere kleur toch een beetje leven mee te geven.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1272999821

Dominique 04-05-2010 21:24

3 Attachment(s)
Dan de motor. Het blok werd in het groen gespoten, terwijl de rest mat alu-grijs bleef. Aan de rechterkant werd reeds de inlaat gemonteerd.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1273001020

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1273001020

Een vergelijking met een service manual en parts list toont dat we op de goeie weg zitten. Er is nog werk aan, maar we hebben alleszins een start in de goeie richting. Met andere woorden: we kunnen nu echt beginnen :)

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1273001020

Bron: www.packardinfo.com

Nismo 04-05-2010 22:11

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 258386)
..................


Met andere woorden: we kunnen nu echt beginnen :)

.................................................. ... ..

Hoe, en wij dachten dat jij al begonnen was.:p
Allé dan, veel plezier ermee. ;)

Guido 04-05-2010 22:53

ik volg nog steeds!

Ferrari rules 05-05-2010 11:38

en blinken doet ie !:applaus:
ik zou enkel de bouten op het groene stuk van de motor nog eens wat aandacht geven, sommige zijn wat 'misverft'.(misschien was je dit van plan, dan heb ik niks gezegd natuurlijk:rolleyes:) voor de rest blijf ik dit zeer intressante werk volgen!

Dominique 05-05-2010 14:48

De bouten op het blok zijn niet geverfd. Ze waren oorspronkelijk natuurlijk mee in het groen gespoten, maar ik heb ze met een vijltje opnieuw van hun toplaagje verf ontdaan. Ze moesten namelijk in het blinkend metaal komen te staan, zodoende.
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.

Guido 05-05-2010 16:52

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 258399)
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.

Een klein beetje afronden inderdaad en dan een "wash'ke" geven met wat olieverfkes. Zodanig dat ge de overgangen van het zilver naar het groen wat temperd en er wat extra dimensie (diepte) insteekt.

Dominique 16-05-2010 20:05

5 Attachment(s)
Update over de motorkap: het scharnier aan de voorzijde van de motorkap werd wat afgeslepen, zodat de overgang van motorkapelement en scharnier niet meer zichtbaar zal zijn eens de motorkap opengeklapt staat.
Je ziet ook al de zijpanelen die gemonteerd werden. De deurtjes werden aan de achterkant voorzien van 2 pinnetjes die ik voor de stevigheid heb gesoldeerd. Het geheel werd dan met secondenlijm aan het paneel gekleefd, dat op zijn beurt weer aan het grote paneel werd gekleefd. Je krijgt dan dat niveauverschil in de panelen, net zoals op de echte wagen.
Op de foto zit één van die deurtjes wat aan de scheve kant, dat is ondertussen al gecorrigeerd. Waar die macro-foto's al niet goed voor zijn...
http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274032925

Fijn schuurpapiertje erover, en dan kan alles in koetswerkkleur gespoten worden.

Dominique 16-05-2010 20:18

5 Attachment(s)
Ik heb ook nog aan de motor gewerkt. Daar zijn de volgende dingen aan gebeurd:
1. Het toevoegen van elementen aan de linkerzijde van de motor + bekabeling,
2. het toevoegen van een zelfgebouwde oliepomp met terugloopleiding naar het blok,
3. het toevoegen van een distributieriem (uit Tamiya maskingtape gemaakt),
4. het vervangen van de stroomverdeler en de bekabeling naar de 8 bougies door een scratchbuild onderdeel. In weze is dit een gedraaide stroomverdeelkop met 8 draden die van daaruit verdwijnen in koperen buisje. De draden vertrekken van daaruit naar de verschillende bougies. Vergelijk met het kitonderdeel en oordeel zelf welk het best oogt.
5. Het toevoegen van een olievul-trechter (of hoe noem je die dingen?). En tenslotte:
6. het toevoegen van de koperkleurige bougiekop-kapjes.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1274033765

Ik denk dat de motor nu grotendeels afgewerkt zal zijn, op de bekabeling van en naar de firewall toe (toe te voegen eens de motor ingebouwd wordt), en de slangen voor koelvloeistof (toe te voegen wanneer de motor en de radiator ingebouwd zijn).

Nismo 16-05-2010 22:37

Geen commentaar, ik geniet alleen maar. :drewl:

Dominique 01-06-2010 22:03

4 Attachment(s)
Sinds de vorige update is er redelijk wat gebeurd. Vooreerst is in het verslag van onze vorige modelbouwmeeting te zien dat de body van deze Packard al was gespoten. Ik was echter alles behalve tevreden van de kwaliteit van het spuitwerk dat ondermeer een stofje of 2 onder de vernis had zitten. Er zat wat vuil op het model dat ik niet heb gezien waardoor het op sommige plaatsen een nogal slordige indruk gaf, allee ja, ge kent het gevoel.

Het is een metalen model, dus verf decaperen is vrij simpel: je sodemietert heel de boel in de aceton. Vijf minuten erna heb je een blank metalen model. Alleen had ik er niet aan gedacht dat aceton ook secondelijm aantast, en dus kwam de naad achteraan de carosserie opnieuw los. Terug opkuisen dus, en opnieuw vullen met secondenlijm en glad schuren. (Laat dat nu net het meest arbeidsintensieve én meest vervelende karwei zijn op de body tot dusver...)
Maar goed, we zijn erdoor geraakt. Ik heb opnieuw wat verf moeten bijmengen (een mengsel TS21 matt white en TS68 Wooden Deck Tan uit de losse hand tot de kleur mij aanstaat) en ik heb ervan geprofiteerd om de kleur een tikje bleker te maken. Dat gaat hem beter staan denk ik, de vorige kleur leek me een ietsje te geel-bruin. Alle bodypanelen werden dus opnieuw gespoten in deze kleur.

De kleur is samengesteld uit 2 matte verfkwaliteiten, dus het mengsel is ook mat (logisch denk ik). Er moet dus gloss vernis over. Ik werk al geruime tijd met 2K vernis (van Zero Paints) in dit geval, en die heeft de eigenschap van vrij snel en hard uit te drogen. Al na 24 uur heb ik de gespoten body geschuurd met de padjes van Micro-Mesh (3600-4000-6000-8000-12000). Omdat 2K vernis gebaseerd is op automotive mag je hem gerust opwrijven met auto-simonis, en dat heb ik dus ook gedaan.
Dit is het resultaat:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422477

Dominique 01-06-2010 22:08

4 Attachment(s)
Verder heb ik de uitlaat wat verbeterd. In feite is het onderdeel gewoon een metalen staaf die in de correcte vorm werd geplooid. Het uiteinde van de uitlaat is dus ook dicht en dat kan natuurlijk niet. Meestal maken we er ons hier vanaf door een plastic of metalen buisje over de uitlaat te schuiven. Echter in mijn geval moest ik een deel van die uitlaat afzagen, inboren en met een pennetje het nieuwe uiteinde bevestigen.

Zo ziet alles er uit:

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422844

Dominique 01-06-2010 22:16

4 Attachment(s)
De cardanas is ook een verhaal apart. Bleek dat het onderdeel tijdens het opkuisen gewoon in twee brak...

Dus dan maar zelf ééntje gemaakt. De uiteinden van de cardan zijn heel makkelijk gedraaid. Het middenste deel is gewoon een koperen buisje waarop de twee uiteinden worden ingeschoven.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275423097

Een dryfit toont ons dat alles perfect past.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275423097

Dan rest alleen nog een likje verf om af te werken. Bemerk ook de uitlaat, de radiator en de benzinetank.

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275424338

Volgende horde: het afwerken van de onderdelen die in chroom moeten staan. Ik ben een test aan het doen met zowel Alclad-II als Zero Paints Chrome Effect Paint. Resultaat volgt later in deze topic.

Enjoy! ;)

Edit: laatste foto vervangen door een iets duidelijker exemplaar.

Nismo 01-06-2010 23:07

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 259053)
.................................

http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1275422477

.......................................

Ik kan alleen maar beamen dat de nieuwe kleur hem beter staat dan de vorige, die zoals jezelf al aangaf wat te donker uitviel.

Dit was de vorige kleur:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...9&d=1274565303

Voor de rest is dit weer een prachtige update. :applaus:


All times are GMT +2. The time now is 22:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.