![]() |
24u van Zolder... editie 2011
Het is misschien eens niet slecht om de bezoekers en niet-bezoekers van de 24u eens te vragen wat er eventueel zou moeten veranderen, wat er verbeterd kan worden en welke acties er kunnen ondernomen worden om het volgend jaar veel beter te doen. De organisatie van Hans van de Ven is kwalitatief zeer goed en het staat buiten kijf dat er daar absoluut niet veel aan verbeterd moet - nee beter - kan worden. Nu nog het deelnemersveld proberen op te krikken en dan komt het wel goed... Maar - zoals eerder vermeld - door welke acties? Denk je dat een open kampioenschap niet de juiste formule is? Moet er vroeger marketing campagnes worden opgestart? Moet er geadverteerd worden in het buitenland?
De beste stuurlui staan meestal aan de kant van het circuit (letterlijk dan ;)). Dus beste paddockers laat u eens goed gaan, deel uw mening en post uw talrijke commentaren onder deze thread! Wie weet komt er een super oplossing uit de bus dat SpeedWorld in de volgende editie kan gebruiken. Ter info: hier is geen prijs mee te winnen hé, het gaat hier puur om de autosport en in het bijzonder de 24u van Zolder :D |
Wat ik al eerder gezegd hebt
24 uren van Spa 24 uren Zolder 24 Nordschleife 12 uren Spa BTCS 10 uren Zolder Nationalen kampioenschappen Belcar en BTCS Het is gewoon teveel er zullen en moeten keuze's gemaakt worden als je kijkt naar startvelden van de 24 van Spa en 12 uren BTCS dan heeft Zolder het een beetje verloren heel spijtig komt ook een beetje dat buitenlandse rijders en teams liever op een circuit als Spa racen wat gewoon meer uitstraling heeft. |
Misschien eerst eens polsen bij de teams/rijders die dit jaar niet hebben deelgenomen.
Ik denk bv aan Prospeed en het gros van de Walen? Kosten te hoog? Best mogelijk. Een 24uurs koers buiten kampioenschap levert voor de teams niks op. Een foto van de winnende wagen, teamnaam en rijdersnamen in het Belang Van Limburg en dat is het. Niet? Neem deze wedstrijd opnieuw op in het kampioenschap en deel flink wat punten uit om de teams er voordeel uit te laten halen. Maar dan. Wie mag er nog allemaal meedoen en met welke wagens mogen ze rijden? Ah ja, het zou zonde zijn moest er een 'niet-Belcar' wagen/team met de overwinning gaan lopen hé. En als ik stemmen hoor die voor volgend jaar spreken over een veld van 70 wagens:confused: gaan er veel deelnemers zijn die niet aan het Belcar-kampioenschap deelnemen... De organisatie kan misschien doen zoals de reisburo's. Korting en extra's uitdelen aan 'vroegboekers'. Dan moeten wij fans niet wachten tot na de start van de koers voor een voorlopige deelnemerslijst! :+ Misschien zit ik er volledig naast hé. Kan zijn. Ik moet het niet organiseren. Dat laat ik over aan zij die veel meer kennis hebben dan ik... |
Voor het falen van deze 24 Uren moeten we misschien de concurrentie eens aanschouwen:
-België: 24h van Spa natuurlijk vanwege het mythischere imago ervan. Zolder heeft echter als voordeel dat het low profile is en niet met de Rat opscheept zit. Daar moet toch voordeel uit te halen zijn? -Duitsland: 24h Nürburgring is DE topaffiche en heeft een trouw deelnemersveld. Misschien moet Zolder zich wat profileren als de herkansing na de 24h Nürburgring? -Nederland: 24h Dubaï is zeker een geduchte concurrent vanwege de aantrekkelijke locatie en prijs. Desondanks zullen waarschijnlijk veel Nederlandse teams mits een prijsverschil naar Zolder neigen. Al was het maar omdat Dubaï niet echt een 24h uitstraalt en slechts een handvol kamelen in de tribunes heeft. -Frankrijk: 24h Du Mans is niet voor GT3's en zelfbouw dus hier is zeker potentieel volgens mij. -Engeland: 24h Silverstone is mij redelijk onbekend maar Topcats, Moore en Chad tonen dat er wel degelijk Britse interesse is! Als ik me niet vergis doet NGT de GT3-activiteiten van Prospeed al een tijdje. Dus in feite was Prospeed wel vertegenwoordigd bij de 24 Uren. Er kan zeker wat gedaan worden aan de marketing denk ik. Ik weet niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat maar mits een uitgekiende prijscurve kan men wel meer deelnemers aantrekken denk ik. Het plan van een 'early birds'-prijs lijkt me zeker haalbaar! De marge zal misschien dalen maar mits ze al vroeg een fatsoenlijke deelnemerslijst hebben kunnen ze dat zeker goedmaken door verhoogde ticketverkoop denk ik. Verder moeten ze ook buitenlanders proberen aan te trekken. Buiten Topcats en Chad waren er enkel Belgische teams te bespeuren. Daar moet en kan iets aan gedaan worden volgens mij! Een mail sturen met een aantrekkelijk prijskaartje naar alle teams van VLN, British GT, Britcar, DSC, FFSA GT, GT Open, VdEV kan zeker al wat meer interesse opwekken? Het is maar een nederige voorzet tot wat maatregelen maar misschien is dit wat voer voor discussie :). |
Sowieso zal de 24u terug deel van het kampioenschap moeten gaan uitmaken, anders vrees ik voor een herhaling. Er wordt vaak verwezen naar de 12u BTCS, daar heb je toch een aardig deelnemersveld en het valt binnen het kampioenschap.
Waarom niet gericht werken aan een samenwerking met de DSC en/of British GT? Een heel snelle berekening: Belcar = 35 DSC (SSI & GT) = 30 DSC (SSII & SP) = 30 British GT = 30 Met dat aantal moet er toch iets te doen zijn om aan de beoogde 70 deelnemers te komen. Laat de punten meetellen voor het kampioenschap, reken op een paar afzeggingen van kleinere teams uit het buitenland die de verplaatsing niet willen/kunnen maken en we hebben een mooi en gevariëerd startveld. De DSC zou dit bvb. als alternatief voor de nevenraces bij de truckrace kunnen aanbieden (lees: de nevenwedstrijd bij de truckrace niet laten doorgaan), al zijn 1u of 24u racen een wereld van verschil en spelen er misschien nog andere commerciële belangen mee. Evt. de DSC SSII & SP apart laten rijden als nevenrace op zaterdag? Misschien een utopische gedachte maar rekening houden met afstand, verplaatsing en eerdere ervaringen een mogelijk alternatief. Is maar iets dat (tussen het werken door) opkomt dus schiet me niet meteen af... |
@JCE.72,
natuurlijk klopt alles wat je zegt, maar het is allemaal makkelijk gezegd é ... |
Quote:
Wat makkelijk gezegd is en even makkelijk gedaan is de eerste zin: Sowieso zal de 24u terug deel van het kampioenschap moeten gaan uitmaken. |
Om te beginnen: 70 inschrijvingen lijkt me fantastisch, alleen zitten we dan met het probleem dat er op CZ maar 54 (correct me if I'm wrong) wagens mógen starten.
Korting voor de vroege boekers lijkt me geen slecht plan, alleen vrees ik dat een korting op het inschrijvingsgeld (3000-5000 euro) op het volledige budget, een druppel op een hete plaat is, maar alle beetjes helpen nietwaar. Mee laten tellen voor één of meer kampioenschappen (Belcar, BTCS, DSC...) lijkt me meer volk op te leveren. "Belcar = 35, DSC (SSI & GT) = 30, DSC (SSII & SP) = 30, British GT = 30" totaal 115 wagens. Stel dat deze allemaal in zouden schrijven, dan wordt het een mooie week: Woensdag een overvolle kwalificatie, daarna een startveld samenstellen waarin alle klassen proportioneel vertegenwoordigd zijn. "ART. 6 : WAGENS EN PILOTEN TOEGELATEN TOT DE TRAININGEN Minstens één uur voor de aanvang van de eerste gechronometreerde trainingen van de “24 Hours of Zolder 2010” wordt de lijst “Wagens en piloten toegelaten tot de trainingen” geafficheerd op het officiële uithangbord. Vanaf deze lijst en voor deze specifieke meeting, zal het maximum aantal toegelaten wagens nadien proportioneel per klasse bepaald worden. De Koersdirecteur beslist in overleg met het College der Sportcommissarissen over het toepassen van eventuele afrondingen. Tegen deze beslissing staat geen rechtsmiddel open." Dat gaat een feest worden! Resumerend: de open formule van 2010 was op zich een goed probeersel, waar de crisis volgens mij roet in het eten heeft gegooid. De financiële inspanning die gevraagd wordt om de 24h Zolder even buiten kampioenschap te rijden is te groot gebleken. De race mee laten tellen voor het kampioenschap (welk dan ook) lijkt me de enige manier om een groter startveld te krijgen voor 2011. |
Schrap de DSC deze gaan echt geen 24 uren rijden
Je moet eerder denken aan het laten vallen van de 10 uren van Zolder het mee laten tellen voor het Belcar kampioenschap en een open 24 uren van maken dan kan je misschien naar de 50 wagens gaan. |
een tv deal die ervoor zorgt dat de start en finish live te volgen zijn.
|
De 24 u bij een kampioenschap laten horen zou volgens mij helpen.
Wij zouden dan thans meegedaan hebben. Waarom we niet meegedaan hebben heeft verscheidene redenen. Eerst en vooral is het Chris (Traxx Racing) die de auto moet klaarstomen en er samen met de jongens tijd moet voor hebben. De maanden juli en augustus zijn traditioneel vakantiemaanden, ook voor onze mecaniekers, die werken op vrijwillige basis. Deze jongens verdienen ook vakantie bij vrouw en kinderen. Dus het is niet zo evidient, na de laatste race, de auto klaar te stomen voor de 24 uur (op een fatsoenlijke manier) en deze daarna terug klaar te zetten voor de volgende race (bij een team bestaande uit alleen vrijwilligers). Dit moet je respecteren. Ten tweede, en dit heeft dit jaar ook wel de beslissende factor geweest. Wat konden we met de Clio (met alle respect voor Luc Grabriel: chapeau voor zijn team. Dit allemaal doen en meemaken en toch de finish halen :worship::applaus:) gaan doen tussen alle andere wagens. We reden alleen tegen onszelf. Als je zoals ons, al zeg ik het zelf, al een 10 tal jaar (en Chris nog veel langer) meerijd, vindt je het geen uitdaging meer om 24 uur rondjes te draaien. Moesten er min. vijf a zes 2 liters hebben meegedaan, waren we ook van de partij. Natuurlijk, ik weet ook wel, dat als iedereen zo denkt van de 2 liters en pas inschrijft als de anderen inschrijven, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ten derde speelt het financiele natuurlijk ook mee. Je moet deze tijden een derde en vierde piloot vinden. Dit is voor elk team zowat een hekel punt. Je moet de mensen vinden die een eerlijke prijs willen betalen voor een zitje. Ik moet wel zeggen dat de organisatoren de inschrijvingsdrempel niet al te hoog hielden, dus dit kan volgens mij geen struikelblok zijn. En als laatste kom ik waar ik begonnen ben: Als de race in een kampioenschap zit, hou je er van bij de inschrijving in het begin van het jaar rekening mee. Nu is het al het hele jaar. We rijden mee, dan weer niet. Als we een derde en vierde piloot vinden, als de auto klaar is, als er nog een paar zijn in de klasse. Altijd als, en dan wordt het gewoonlijk niets. Bij wedstrijden in een kampioenschap heb je dit niet, althans wij toch niet. Dit is mijn uiteenzetting over dit onderwerp. Hopelijk nemen we volgend jaar wel deel. We zien wel, als ... :p Sportieve groeten, Bart Van den Broeck |
Mijn bescheiden mening.
Vroeger kon een piloot voor een paar duizend Euro een zitje bemachtigen en gewoon meedoen, al was het maar om de 24 uur vol te maken.
Vandaag kom je met een paar duizend Euro nog niet toe om je verplichtte veiligheidsuitrusting aan te schaffen. Laat staan licentie en al de rest... Stoelen, helmen , race-pakken, brandvrij ondergoed, veiligheids-brandstoftanks , harnas-gordels , brandblussers, schoenen , handschoenen... ze liggen bij bosjes bij de amateur in de kast. Een paar jaar oud en ze zijn niet goed genoeg meer - kan me één zinnig mens zeggen waarom? Nu kan je zeggen, wie heeft die goedkopere wagens en kleine teams nodig? Eén ding vergeet men al te vlug; mensen met een dik budget rijden niet als laatste. Kijk naar het deelnemersveld en schat eens even het budget in van die piloot die gisteren LAATST was. In plaats van naar de pijpen te dansen van de topteams zou men naar de pijpen moeten dansen van de kleinere teams. Een deelnemersveld moet een mix zijn van enthousiaste zelfbouwers en van 'maakt niet uit hoe oude' mooie en snelle wagens. Laat dit dan aangevuld worden met een 20-koppig top-veld, het maakt de race alleen maar boeiender. Mogelijk gaan die dan klagen dat de tragere wagens in de weg rijden doch de 24 uur van Zolder is van het volk, van team-leden en piloten die tijdens de week nog een job uitoefenen. Zij die dit snappen kunnen de 24 uur van Zolder terug uitbouwen zoals het vroeger ooit is geweest. Een Patrick Slaus die de 24 uur wint met een 6/3 reeks BMW hybrid. Gewoon respect... Oh, één iemand met ballen is genoeg. Wie weet bouw ik dan nog eens die Z8 die al zoveel jaren uitgestrooid in de schuur ligt. Yep, hij is nog compleet maar zolang ik me niet meer herken is het veld van de deelnemers hou ik het bij wat anders. Lemans |
Maar met 1 wagen in T3, 1 wagen in T2 en 2 wagens in TD hebben de goedkopere wagens en de kleine teams het dit jaar óók laten afweten.
De tourismewagens hoefden maar te finishen, desnoods op 200 ronden achterstand om te winnen in hun klasse. Ik denk niet dat speedworld nee gezegd had als er zich 14 dagen geleden tien clio's of M3's hadden willen inschrijven, maar ze wáren er gewoon niet. Wat de prijs van veiligheidsmateriaal betreft: Dit is inderdaad een grote investering. Voos sommigen wellicht een te grote, maar dit materiaal zorgt er wel voor dat dit soort klappers http://www.youtube.com/watch?v=3Xj_bjprNDs met een sisser afloopt. |
Dat is inderdaad het grote probleem. De autosport heeft nood aan kleine teams, maar het is voor hen veel te duur om nog mee te rijden. Ik zou graag een deelnemersveld zien als dat van nu, aangevuld met al die BMW´s, Porsche´s en Clio´s (en anderen) die hier rondrijden. Die kleine teams bieden evenveel plezier als de grote, daar ben ik van overtuigd.
|
Quote:
Dit is een heerlijke thread om te lezen, iedereen probeert zijn input te geven om de zieke patient weer beter te krijgen. Samenwerken met andere kampioenschappen? Liberaal reglement? Deel uit maken van een kampioenschap? Het zou allemaal kunnen leiden tot de oplossing. Toch denk ik, eigenwijs als ik ben, dat je het probleem anders moet benaderen. Crisis, geen sponsors en geen geld worden genoemd als oorzaken. De eerste stap die je in kaart moet brengen is: "Welke deelnemer wil ik zien op het circuit?" Is dat een strakke Porsche GT3 of een BMW E36? Zodra je vastgesteld hebt wie je deelnemers zijn komt de volgende stap. Doelgroep bepalen! De tweede stap is: "welk budget is mijn deelnemer bereid om te betalen voor een 24-uurs wedstrijd" In dit geval maakt het niet uit of het gaat om een wedstrijd in een kampioenschap of buiten kampioenschap voor het beantwoorden van de vraag. De uitslag zal waarschijnlijk wel zijn dat de budgetten voor een kampioenswedstrijd hoger liggen dan een wedstrijd voor de eer. Welk geld zit er (nog) in de markt! Als je een goed antwoord hebt op beide vragen dan volgt de rest vanzelf. |
we kunnen veel voorstellen en "zou beter zijn"...... MAAR achter de schermen is het gewoon politiek. Waar wij als gewone liefhebbers niets te pappen hebben. Zo simpel is het.....hoe komt het dat de DSMEC verdwenen is...?
idd..... Hopelijk krijgt de man met ballen eens gehoor...maar ja... |
Het moet echt niet duur zijn om snel te gaan hoor!
Het is al een tijdje geleden, dus zal het wel wat duurder geworden zijn maar goed vijf jaar geleden reden wij de 24 uur met een budget van amper 6000€.
- 8 nieuwe banden , een stel remblokken voor en achter en voor een kleine 2000€ aan brandstof. Ik weet niet of het andere teams is gelukt maar wij haalden de finish en kregen nog geld terug van ons 'voorschot' op de brandstof. Beste tijd van ons vehikel op Zolder was een deftige 1,46 met een motor van een paar 100000km...300pk voor 1500€...Ik mag het niet tegen mijn vrouw zeggen maar toen de jongens op het podium belanden was het de mooiste dag van mijn leven. Even terug naar de crash van de accent Porsche en de Clio, het is niet dat geldig etiketje op de helm of overal dat voor de veiligheid zorgt hoor. Met behoorlijk materiaal van 15 jaar oud was er ook niets gebeurt. Het kan voor de jeugd raar klinken maar ik heb nog rally gereden in T-shirt. Zo veel piloten zijn er toen ook niet verbrand hoor, ik ken geen één geval. |
Quote:
Meer "kleinere wagens" aan de start (genre Clio, Mini, T2, T3...) zouden al veel meer animo geven aan het deelnemersveld in combinatie met een dertigtal top wagens, daar ben ik vast van overtuigd, en zonder twijfel de 24u terug laten meetellen in de Nationale kampioenschappen (het is en blijft een race). Tot daar denk ik dat iedereen akkoord is... Ten tweede: ik las voor de 24u in een magazine dat bvb Accent Racing een 1.000 tal medewerkers, sponsors, etc... had uitgenodigd om te komen kijken. Een zeer goed initiatief, prima voor de bezoekersaantallen en indien je de mogelijkheid hebt is dit nog altijd de beste manier om je sponsoring te laten renderen (ik spreek uit ervaring met een 250-tal bezoekers waaronder tal van sponsors tijdens de 12u die het fantastisch vinden, jaar na jaar terugkomen, en terug geld op de tafel leggen om volgend seizoen te kunnen rijden). Als organisatie moet je ook de kleinere teams de mogelijkheid geven om dit (opnieuw) mogelijk te maken. Ik denk indertijd aan de MINI tent (met legendarische feestjes, dit doch geheel terzijde) waar zowel sponsors als deelnemers een fantastische omgeving hadden om klanten (lees: bezoekers) te ontvangen aan een correcte prijs. Dit soort van initiatieven dragen misschien niet echt veel bij aan de "die-hard fans" van de autosport maar het is nodig om volk op de been te krijgen en - nog veel belangrijker - ze ter plaatse te houden! Ik las dat sommige onder ons tijdens deze editie al om 20h00 thuis waren! Du jamais vu... Versta mij niet verkeerd, de focus van de 24u draait niet rond pintjes drinken en een hapje eten in een aantrekkelijke omgeving maar laat ons eerlijk zijn, het is nodig... Aan de kleinere teams dus de vraag: "zou een initiatief zoals hierboven beschreven (de mogelijkheid om sponsors uit te nodigen in een "VIP" omgeving) jullie een toegevoegde waarde geven?" |
Als men 60 wagens uit de DSC wil aantrekken moet er nog veel gebeuren. De wedstrijden in de DSC duren nu één uur en kunnen makkelijk door een piloot verreden worden. Om een 24u te rijden dien je minimaal 3 piloten te hebbben. Waar haal je er 180 vandaan?
Er wordt gesuggureerd dat een wedstrijd van een uur niet zoveel verschil maakt met een 24u, ben van mening dat daar toch een degelijk groot verschil inzit kwa, organisatie planning en zeker ook in budget. DSC teams zullen niet in grote getale richting zolder komen. Er zijn er nu toch ook geen gekomen.... |
Quote:
Quote:
QUOTE=JCE.72 De DSC zou dit bvb. als alternatief voor de nevenraces bij de truckrace kunnen aanbieden (lees: de nevenwedstrijd bij de truckrace niet laten doorgaan), al zijn 1u of 24u racen een wereld van verschil en spelen er misschien nog andere commerciële belangen mee.QUOTE ... en daar lees ik duidelijk dat 1 of 24u een wereld van verschil is, inderdaad omwille van de zaken die jij aanhaalt. Quote:
|
Ik denk dat 30 wagens uit DSC niet een haalbaar aantal. Maar De DSC helemaal links laten liggen zou niet slim zijn. Enkele teams zouden naar verluidt wel willen meedoen maar komen wellicht ervaring tekort. Deze dienen misschien van de organisatie uit een handje geholpen worden?
ik had je stukje over het verschil van 1 u en 24u te vluchtig gelezen:o Ik zou de 24u in het Belcar kampioenschap opnemen en eerder reglementen bekend maken. zo verkom je dat bijvoorbeeld de huidige BTCS clio teams op het laatste moment overstappen van de Belcar naar de BTCS. |
De DSC teams kan je op 1 hand tellen die eventueel mee willen doen
ik zou daar niet teveel op gokken eerst een heel duidelijk regelment maken deze op 1 januari presenteren Belcar kampioenschap mee laten tellen en heel goed nadenken om de 10 uren van Zolder te laten vallen. De teams moeten vanaf begin van het jaar weten met welk bugdet en hoeveel race weekenden ze rekening moeten houden. |
De DSC-teams hebben eerder zelf al aangegeven, net als de promotor trouwens, dat zij NIET in de race geïnteresseerd zijn. Trouwens de 24 Uur van Zolder met Nederlandse teams en rijders, is niet de oplossing. Waarom zouden Nederlanders naar ons land afzakken als we zelf niet rijden en welke Belg wil daar naar komen kijken?
De oplossing is de teams van Belcar en BTCS terug naar de race halen. Maak de som van beide kampioenschappen, neem daar nog 70% van en je komt nog aan een aanvaardbaar aantal starters. |
Quote:
|
Idd,
20 deelnemers uit de Belcar en 20 uit de BTCS, en je bent als organisatie toch ook binnen? :D Ik hoef persoonlijk geen grid van 50-60 wagens, het zou natuurlijk mooi zijn, maar het is wel druk voor een circuit als Zolder. Met een veertigtal zou ik al meer dan tevreden zijn. Dan komen er al meer wagens aan de finish dan dat er dit jaar gestart zijn. :) |
"70 deelnemers in 2011"
Toen ik nog zeer klein was geloofde ik ook nog in Sinterklaas. Peptalk is goed, maar men mag niet overdrijven; anders wordt men belachelijk. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Nederlanders zien heel graag 24hr races. Een nederlands team kan zelf met een Nederlandse sponsor rijden, er zij nheel veel nederlanders tijdens de 24hr en bijna de halve bevolking ga wel is winkelen in nederland. Persoonlijk ga ik met tarzanconer akkoord. De 10 uren waren vroeger interresant voor de desmc omdat die geen 24hr mochten rijden. Maar ondertussen is alles verandert en is de 10 uren een blok aan het been voor veel teams. De finale tijdens het fia gt weekend is toch perfect heel veel volk en meestal nog spannend ook. Nu wordt de finale gereden tijdens een wedstrijd waar amper iemand komt kijken. |
ik denk dat de nationaliteit voor de gemiddelde bezoeker niets uitmaakt.Eerder groot en intressant startveld doet de tribune's vullen.
Ik denk dat Belcar en BTCS samen teveel autos samen heeft om te kunnen rijden in zolder. Ik weet het maximaal toelgelaten aantal niet. Maar denk wel dat hier de oplossing in zit... |
Quote:
|
Toch raar hè, de Nederlandse teams hebben op een uitzondering na geen interesse, blijkt wel dit jaar, de contacten zijn er intensief geweest, de reacties waren op 2 of 3 uitzonderingen na, die ook niet gekomen zijn, negatief en toch blijft men hier doorgaan op die piste.
|
Nedelanders hebben het goed voor elkaar in hun eigen organisaties. Waarom zouden ze zich dan ook verleggen. Misschien eerst vissen in eigen vijvers en iets brengen waar alle anderen dan automatisch naartoe komen. Enig speurwerk zal jullie snel aantonen hoeveel Belgen naar het buitenland getrokken zijn om te racen. Reden: meer dan genoeg.
|
Quote:
Volgens mij is er in het buitenland ten eerste prijzengeld te winnen (hier in België: "nen beker voor op 't schap"), ten tweede lopen er nu net iets meer autosport liefhebbers rond in Nederland, maar ook in Duitsland, Engeland en Frankrijk (maar dat is normaal gezien het bevolkingsaantal) die getrakteerd worden op zowat alle vormen van autosport die mogelijk denkbaar zijn... En last but not least, de media in de ons omliggende landen spelen een sleutelrol in de promotie van autosport, terwijl hier in België - buiten Pitstop op VT4 en Exqi - alle andere zenders maar ook kranten en magazines (hier heb je enkel - het weliswaar uitstekende - Turbo Magazine) totaal GEEN of heel weinig verslaggeving doen van gemotoriseerde sporten! Dus mijn vraag is wat zou jij - als organisator - doen om het aantrekkelijker te maken? |
Prijzengeld? In de VS wel ja, of in de Superleague, maar niemand ziet dat ooit. Maar zeker niet in LMS, FIA GT, DSC, FFSA-GT, GT Open...
Meer autosportaanbod in het buitenland? Er is geen land in de wereld, waar op zo'n kleine oppervlakte als België zo veel topevents plaatsvinden: IRC, F1, GP2, LMS, FIA GT, Superleague, meerdere 24-uursraces, WTCC, EK Rallycross... Media in het buitenland die meer aandacht aan autosport geven? Ik hoor mijn buitenlandse collega's steen en been klagen. Noch in Britse, noch in Duitse, noch in Nederlandse of Franse dagbladen staat berichtgeving over autosport op F1 na. |
Quote:
|
Quote:
Krijg je dat onder controle dan volgen sponsors en kan pers ook niet wegblijven. |
Quote:
Nee, alle gekheid op een stokje: de goede tijd was helaas toen er een hele rits BV's (Danny Verstraeten, Kris Wauters, Koen Wauters, en vele anderen...) meereden. Deze laatste (gebroeders Wauters) zijn nu meer piloot dan zanger maar het moet gezegd worden het (media)circus draaide als nooit tevoren! Om alle bezoekers van de 24u hun mening te laten geven, bad idea... de meeste bezoekers zijn er op uitnodiging van een sponsor en het laat ze nog koud of warm of er nu 20 of 200 auto's rondrijden! Maar... ze dragen er wel toe bij dat de bezoekersaantallen omhoog gaan, net dat wat het interessant maakt voor de organisatie, de teams en inderdaad, last-but-not-least de media! Spijtig genoeg moeten we nog wat verder blijven zoeken... Wie weet zit hier een "super marketeer" die ons eens even toelicht wat te doen - dus post it! ;) |
Quote:
En ten tweede, het aanbod is gezien de oppervlakte van ons land inderdaad groot maar is het niet teveel van het goede? |
Quote:
Even een reactie van iemand die zaken altijd anders ziet als de goe-gemeente ;) Weleens gekeken naar het potentieel van het aantal bezoekers en mogelijke deelnemers uit Zuid-Nederland en Westelijk Nord-Rhein Westfalen? Zeer veel actieve autospormensen/bezoekers wonen daar dichter bij Zolder als Zandvoort, Assen of de Nurburring? En toch laten ze Zolder links liggen! Het is 2010, nationaliteit of grens mogen geen belemmering vormen. Dat ze niet komen wil niet zeggen dat ze niet kunnen of willen. Misschien is de "approach" vanuit Circuit Zolder/Organisator/Mediator totaal verkeerd. Wie zal het zeggen? Als ik alleen al kijk welke ZTC 10 uren deelnemer editie 2002/2003 binnen een straal van 10 km van mijn voordeur woont (minder dan 60 km van de main-gate van CZ) en nu actief is in andere klassen dan mag je dar gerust vragen bij stellen. Dus NL'rs geen intresse voor een 24U in Zolder? Ooit was het er wel! Even geen tijd om de percentages in te kloppen maar je kan het zo terugvinden op oude deelnemerslijsten. |
All times are GMT +2. The time now is 15:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.