![]() |
Spaceshuttle Colombia Ontploft
:( :( :( Zonet op CNN: spaceshuttle colombia ontploft in de atmosfeer, 7 astronauten omgekomen. Meer info heb ik voorlopig ook niet :(
|
tja, ff cnn opzette en je weet meteen een pak meer.
|
http://i.cnn.net/cnn/2003/TECH/space...se.landing.jpg
http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...llery.crew.jpg Verschrikkelijk voor de naaste familieleden van de slachtoffers. |
Ik zit al geruime tijd sprakeloos naar CNN te kijken. Wat een verschrikkelijk drama... Ik moet er niet aan denken dat mijn klasgenoot Frank De Winne met de NASA i.p.v. de Russen meegeweest was, zoals oorspronkelijk gepland...
|
Rick D. Husband
http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ry.husband.jpg William C. McCool http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ery.mccool.jpg Michael P. Anderson http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...y.anderson.jpg David M. Brown http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.brown.jpg Kalpana Chawla http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ery.chawla.jpg Laurel Clark http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.clark.jpg Ilan Ramon (eerste Israeli in de Spaceshuttle) http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.ramon.jpg |
NASA STATEMENT ON LOSS OF COMMUNICATIONS WITH COLUMBIA
A Space Shuttle contingency has been declared in Mission Control, Houston, as a result of the loss of communication with the Space Shuttle Columbia at approximately 9 a.m. EST Saturday as it descended toward a landing at the Kennedy Space Center, Fla. It was scheduled to touchdown at 9:16 a.m. EST. Communication and tracking of the shuttle was lost at 9 a.m. EST at an altitude of about 203,000 feet in the area above north central Texas. At the time communications were lost. The shuttle was traveling approximately 12,500 miles per hour (Mach 18). No communication and tracking information were received in Mission Control after that time. Search and rescue teams in the Dallas-Fort Worth and in portions of East Texas have been alerted. Any debris that is located in the area that may be related to the Space Shuttle contingency should be avoided and may be hazardous as a result of toxic propellants used aboard the shuttle. The location of any possible debris should immediately be reported to local authorities. Flight controllers in Mission Control have secured all information, notes and data pertinent to today's entry and landing by Space Shuttle Columbia and continue to methodically proceed through contingency plans. News media covering the Space Shuttle should stay tuned to NASA Television, which is broadcast on AMC-2, transponder 9C, C-Band, located at 85 degrees West longitude. The frequency is 3880.0 MHz. Polarization is vertical and audio is monaural at 6.8 MHz. Reporters can also go to any NASA center newsroom to monitor the situation. New information, including the times and locations of press briefings, will be posted to this page. |
http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/1.jpg
http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/2.jpg http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/3.jpg Veel gevaarlijke stoffen zijn neergekomen over Dallas. Nummer 1 op de lijst is hydrazine. |
een bewijs dat ruimtevaart toch altijd een risico is...
|
Verschrikkelijk voor de nabestaanden, maar ook voor de grote groep mensen die aan z'n ruimtevaart meewerken :(
|
Quote:
Bizar wat zich daarboven allemaal afspeelde. Je ziet de shuttle naar beneden komen en plots breken de stukken af. Alsof je vuurwerk hebt afgestoken... Nog een rare nevengedachte: Eerste commentaren van CNN gaven aan dat ideeen werden geopperd naar een mogelijke aanslag. Die Amerikanen zijn dus echt paranoia geworden hoor !! Gelukkig lopen er nog een paar nuchtere mensen rond die beseffen dat je een raketdie op 60 km hoogte hangt en tegen een snelheid vliegt van meer dan 10 keer het geluid niet zomaar even naar beneden schiet. Wat betreft de gevaren van hydrazine, da's wel heel erg overroepen hoor. Hydrazine is explosief en inderdaad heel giftig. Maar na deze klap en na een drop van 60 km is daar geen greintje meer van over. Net als van elke andere stof die explosief of brandbaar is. Alles wat je kan vinden zijn naar mijn mening gesmolten metaalresten... Dit in tegenstelling tot een crash van een militaire jet. Daar loop je dus inderdaad wel een ernstig risico op het moment dat de tanks niet zijn ontploft in de lucht. Ik veronderstel meer dat men de mensen van de brokstukken wil afhouden om te verhinderen dat brokstukken verdwijnen. Stukken die misschien moeten leiden tot een conclusie ivm. de oorzaak van de ramp. Ook louter uit respect naar de slachtoffers kan ik begrijoen dat je daar gewoon afblijft. Sennake ; daarstraks was op VRT een telefonisch intervieuw met je schoolkammeraad Cdt De Winne. Hij was erg realistisch over de feiten. Volgens Cdt De Winne is elke astronaut/kosmonaut zich terdege bewust dat een start gevaarlijk is, maar daar weten ze dat ze nog een kans hebben als iets misloopt. De grootste "vrees" is echter de re-entry. Je komt in verschrikkelijk zware omstandigheden terecht (druk, wrijving, hitte,...) die, als het fout loopt, onomkeerbare en nootlottige gevolgen hebben. Het bewijs is weer geleverd. Nog even een bedenking. Resultaat van meer dan 110 ruimtevluchten met de Shuttle: 14 mensen verloren het leven.2 peperdure shuttles gingen verloren. Deze shuttle was meer dan 20 jaar oud en had al vanaf de start van deze vlucht problemen,... Als we nu de som maken, ....was het risico dat allemaal wel waard? |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Wat zijn we toch een beleefd en respectabel ras hé ? :confused: |
Quote:
|
Quote:
Sorry Ik wil niet oneerbiedig doen, maar 14 mensen is niets vergelijking met de rampen die dagelijks voor onze eigen ogen gebeuren. Deze zijn enkel niet zo spectaculair en krijgen bijgevolg veel minder aandacht. airco |
Quote:
als je zo elk ongeval gaat bekijken met de reactie van bij ons vallen er ook veel doden, dit is een tragisch ongeval dat minstens even erg is als elke dode gelijk waar ter wereld. en dat er zoveel aandacht naar gaat, der ontploft (gelukkig) niet alle dagen een ruimteveer hé |
Deze dingen gebeuren niet veel hé,daarom lijkt het ook veel erger,maar al die doden in het verkeer dat zijn dingen die we al "gewoon" zijn geworden om het zo te zeggen.
|
Quote:
|
Quote:
|
nu op www.nasa.gov te downloaden:
STS-107 Press Kit An overview of the mission, including crew biographies and descriptions of the experiments. download hier |
Laten we het zo stellen, elke dode is er één teveel! Maar ruimtevaart heeft risico's en ik denk dat die het nemen wel waard zijn. Alleen jammer dat zoiets is gebeurd. Misschien tijd voor een nieuw ontwerp van de spaceshuttle?
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Vincent |
Ik stel me toch vragen bij het nut van de ruimtevaart. 'k Denk soms dat het gewoon is om het menselijk vernuft te bewijzen, om onze ijdelheid te bevredigen.
|
bwa laat ons even denken
- weervoorspelling - trans-continentaal telefoneren - GPS - Live-televisie maar enkele van de dingen die onmogelijk of veel moeilijker zouden zijn zonder ruimtevaart. |
Niet te vergeten het long-time doel : op een dag is onze aarde gewoon te klein voor haar bevolking (of te onbewoonbaar)...
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Misschien aardig voor in een boek van Jules Vernes .... Maar Realistisch ? Nee ... niet echt ... |
Quote:
We spreken hier wel van enkele 100-jaren eh... De Paddock zal dan ongeveer 25.000.000 leden hebben... En over zoiets kan je natuurlijk jaaaren discussieren : wie gelijk heeft zal je toch nooit weten... |
dat de aarde te klein zal worden is inderdaad een feit ...
Maar dan gebeurt er wel weer een een stevige natuurramp die (inslag van een stevige meteoor ofzo) ons enkele eeuwen terugzet in de beschaving en de mens nagenoeg uitroeit ... en toen begon het opnieuw |
Mensen die tijd hebben en interesse surf naar http://wwitv.com/portal.htm en klik rechts op de link naar NASA-TV USA,gehost door jahoo,de officiele zender van de NASA en alle laatste nieuws en ontwikkelingen.
|
Dat de aarde te klein wordt een feit ? Da's iets wat jullie verwachten, iets wat dus in de toekomst ligt. Dat kan dus nog geen feit worden genoemd.
Bovendien dacht men ten tijde van Malthus al (enkele eeuwen geleden) dat de aarde overbevolkt was of binnen onafzienbare tijd zou zijn. Enkele jaren geleden heeft er trouwens eens iemand berekend dat de toenmalige wereldbevolking (misschien zijn we nu met een miljardje meer, zou kunnen), als iedereen netjes naast elkaar zou gaan staan, mooi binnen de grenzen van de staat Texas zou passen, wat dus nog wel een beetje plaats overlaat. De onrechtvaardige verdeling van de grond (in Bangladesh, een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, wordt algemeen erkend dat het probleem niet het absolute aantal Bengali's is, maar wel het grootgrondbezit), de compleet onevenwichtige consumptie van fossiele brandstoffen en andere grondstoffen (de 4% Amerikanen die 20 % van het mondiale energieverbruik vertegenwoordigen), sociale ongelijkheid zijn veel prangender problemen dan louter overbevolking. Als de nood echt te groot wordt, komt er wel een oorlogje van of een genocide à la Rwanda (waar het grondbezit een grote rol in speelde) en zelfs zonder die "oplossingen" lijkt het me realistischer dat de mensheid eerder plekken als Siberië of zo massaal gaat koloniseren (nu trekt men er opnieuw weg) dan een of andere planeet... Maar wat m'n bedenking over de ruimtevaart betreft, hebben jullie wel gelijk. Ik dacht nog te veel aan maanreizen en hondjes in de ruimte e.d. |
is het dan toch een onbekend natuurfenomeen dat de laatste tijd steeds meer aandacht begint te krijgen?
http://sfgate.com/cgi-bin/article.cg...7/MN200326.DTL |
Andere theorieën zijn de ET's: Buitenaardse wezens die een 'kurkentrekkervormige' straal afvuurden naar de Columbia, én er zijn zelfs foto's van. :rolleyes:
|
Quote:
Op de site van de nasa kun je trouwens intersante pdf's downloaden van de colombia. |
|
Da's wel iets heel bizar hè
|
Voor zij die het nog volgen: er staat een grote FAQ online met daarin alle tot nu toe gekende info en ook welke zever er over het incident verteld wordt.
Deze wordt constant up to date gehouden. De link: http://www.io.com/~o_m/columbia_loss_faq_x.html |
All times are GMT +2. The time now is 07:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.