De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Leinders 3de rijder bij Minardi? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=7350)

ICEMAN 01-03-2004 18:36

Leinders 3de rijder bij Minardi?

1 mar - Volgens anonieme bronnen maakt Minardi komende woensdag tijdens de officiële perspresentatie van het team in Melbourne bekend dat de Belgische coureur Bas Leinders - in ieder geval in Australië - de derde Minardi gaat besturen in de vrije testsessies op vrijdag. Minardi-woordvoerder Graham Jones wil vanuit Melbourne de benoeming van Leinders bevestigen noch ontkennen: ,,Ik kan geen mededelingen doen. Woensdag is onze presentatie, en dan maken we de naam van onze derde coureur bekend.''

Het nog onbevestigde nieuws komt als een verrassing, omdat alles er op duidde dat Tom Coronel dit jaar - op voorspraak van sponsor Wilux - de derde wagen zou gaan besturen. Leinders was op zijn beurt in de slag om het derde stoeltje bij Jordan te bemachtigen, maar een crash in zijn eerste rondje met de EJ13 op Barcelona betekende een streep door de rekening. Bas Leinders, die de afgelopen seizoenen met redelijk succes actief was in de Nissan World Series, was vanmiddag evenmin bereikbaar voor commentaar.

Bron: www.formule1.info

Bart.Vandecavey 01-03-2004 21:09

De vraag is natuurlijk hebben ze wel een 3de Minardi...

Oneliner 01-03-2004 21:14

Das nu ni zoooooo belangrijk.
Stel dat een van de twee minardi-rijders ziek valt... :)

Maar ik denk wel dat ze een derde hebben ;)

Scapa 01-03-2004 21:15

Als Bassie een beetje hersens heeft blijft hij daar weg...

Mark 01-03-2004 21:20

Quote:

Bas Leinders rijdt nu vrijdag niet voor Minardi tijdens de vrije trainingen van de eerste GP van het seizoen in Melbourne. Het "nieuws", dat Leinders het derde Minardi-stuur had versierd voor Melbourne, was verspreid door de Nederlandse F1-zender SBS. Het bericht is ontkend door Leinders' manager Marc Guiot. http://www.kanaaltwee.be/PITSTOP/

Stefan 01-03-2004 22:10

ze beginnen goed bij SBS, ik merk nu al dat er geen zak verandert is tegenover RTL5.

als ik alles zo lees rijden er vrijdag 5 minardi's :D

bazzie 01-03-2004 23:17

Quote:

Originally posted by alarma
als ik alles zo lees rijden er vrijdag 5 minardi's :D
idd, Coronel en Albers zouden ook al met de 3e minardi rijden.

Maar of hij er echt goed aan doet om de 3de auto van minardi te besturen, betwijfel ik toch. Zeker gezien het geld dat hij daarvoor moet meebrengen.

Mark 02-03-2004 00:47

Nope, het gaat Tiago Puntero worden ;) :D

Quote:

Uit redelijk betrouwbare bron vernam autosport.nl vanavond uit de VS dat de Portugees Tiago Monteiro, die afgelopen seizoen voor het gecombineerde team van Conquest en Fittipaldi-Dingman in de Champcar series uitkwam een contract getekend zou hebben met Minardi.........
http://www.autosport.nl/

ICEMAN 02-03-2004 14:31

FOUT!

Quote:

Bas Leinders komt nu vrijdag dan toch uit voor Minardi tijdens de vrije trainingen van de eerste GP van het seizoen in Australië. Leinders zal er de derde Minardi bemannen en hij wordt vermoedelijk de vaste reserverijder van de F1-dwerg voor de rest van het seizoen. Het management van Leinders heeft in de affaire niet echt uitgeblonken in degelijke communicatie. Net als bij de bekendmaking van de test van Leinders bij Jordan zijn er ook nu weer lekken geweest. Lekken naar Nederland, waar SBS gisteren voor het eerst met het bericht over Leinders uitpakte. Leinders' manager Marc Guiot heeft dan staalhard het nieuws ontkend, "het was compleet uit de lucht gegrepen". Maar de man loog dus. Het contract tussen Leinders en Minardi zou al op 17 februari ondertekend zijn, maar heel die tijd liet de entourage van de Limburger uitschijnen dat het wellicht de richting van de World Series of de Champ Cars uitging. Quod non. Helemaal niet dus. Bas wordt morgen goed en wel voorgesteld als de derde rijder van Minardi, toch zeker al voor Melbourne. Ook de superlicentie is in orde, na de ietwat mislukte test bij Jordan. Leinders mag nu vrijdag 2 keer een uur testen met de derde Minardi en hij doet dat waarschijnlijk voor de rest van het seizoen op vrijdag. Met de mogelijkheid dat hij de GP van België zal rijden. Naar verluidt komt het budget van Leinders voor Minardi uit Kazachstan. De Limburger, die voorlopig alle commentaar weigert, is al ter plaatse in Melbourne.
Bron: www.pitstop.tv

bazzie 02-03-2004 14:35

In het VRT nieuws werd juist gezegd dat Bas Leinders bevestigd gaat worden als derde rijder bij minardi.

De kans bestaat ook dat hij de grand prix mag rijden in Spa.

yvdp 02-03-2004 15:17

mjah, we zullen wel zien zeker hé bij de presentatie... :s

speedkicks 02-03-2004 17:08

net gelezen op tv1 teletekst:

LEINDERS DEBUTEERT IN FORMULE 1

Leinders en zijn team zouden meteen één
miljoen euro op tafel kunnen leggen.
Daardoor krijgt hij al zeker een
plaatsje om vrijdag in Melbourne de
oefenritten te rijden.

Als Leinders tot het einde van het sei-
zoen wil blijven rijden voor Minardi
moet hij nog 2 miljoen euro vinden.
Het is dan niet onwaarschijnlijk dat
hij kan invallen als één van de andere
rijders, Zsolt Baumgartner of Gianmaria
Bruni, ontgoochelt.

Maar het zal inderdaad wachten zijn op een officieel bericht van Minardi om zeker te kunnen zijn.

airco 02-03-2004 17:23

"het is dan niet onwaarschijnlijk dat" ......

dat ene zinnetje doet me toch een wrang gevoel in de maag krijgen ......

Leinders betaalt nu veel cash voor een testzitje van 2 uur per GP ....
- Ofwel heeft hij een contract dat hij zeker invalt als een van de andere rijders aan de deur wordt gezet ....
- Ofwel zal ik het scenario voorspellen dat er een nieuwe witte ridder (met centen) zal staan tegen de tijd dat er een race stoeltje vrijkomt. Gevolg .... veel geld betaald voor wat testen ....... en dan niks meer(geld op).

yvdp 02-03-2004 17:28

idd, en dan nog testen met welke wagen? :s Een wagen waarin je je enkel kan bewijzen indien je extreem veel talent hebt. Leinders heeft talent, maar niet dat ietsje meer denk ik.

Finish 02-03-2004 17:36

Welleuh, het is beter dan niks eh ! Wat aanpappen en vechten voor testzitjes die je niet kan krijgen (zoals dat van Jordan) kunnen je snel in de vergetelheid doen raken. Als hij zich nu wat in de kijker probeert te rijden (bij bv. een GP van België, je weet maar nooit) dan zit er misschien nog een waterkansje in dat hij ooit nog eens vast F1-coureur wordt. Waarom ook niet, dus.

FormulaV-JH495 02-03-2004 17:38

had hij niet beter gewoon de World Series blijven rijden ??? misschien had hij dit jaar wel kunnen winnen ... :D ...

Guido 02-03-2004 17:46

Als de berichten kloppen:

Hij is binnen! In het wereldje van de F1 bedoel ik he. :D Beter als testpiloot de baan op dan er helemaal niet bij zijn. Het zal in de eerste plaats op prestaties aankomen, en ja lach maar, ik hoor jullie al zeggen, prestaties met een Minardi haha, maar ook deze wagen heeft een niveau en er zijn er zeker die Minardi in het verleden al als wipplank gebruikt hebben naaar hoger. Dus als Bas én de centen vindt én zich kan laten opmerken, dan is ie vertrokken.

Je kan immers nooit weten wat er gebeurd. En als je er niet bij bent, maak je sowieso geen kans. ;)

yvdp 02-03-2004 18:26

mjah, kijk naar alonso :)
en webber ook eigenlijk hé
wie weet is het zo slecht nog niet, maar hoop er niet teveel op

Maarten 02-03-2004 19:17

je mag dit niet te beperkt bekijken hé
als hij bv snellere tijden rijdt dan de echte piloten bij minardi dan weet heel de F1 paddock dit hoor!
plus zo een testrijderscontract geeft hem ervaring aan het eind van het jaar, hij is binnen in het wereldje
als er volgend jaar nog zo iets komt zoals alles wat er tijdens de testperiode van leinders dit jaar is gebeurd, dan kan hij nog meer voorleggen en zie ik hem volgend jaar wel aan een stuur geraken

het blijft een testpiloot maar er zullen dan wel makkelijker poorten opengaan denk ik

afwachten op deze moment, maar toch positief voor de belgische autosport me dunkt
en hij zal zo wel aan zijn superlicentie komen ....

Scapa 02-03-2004 19:30

Hij heeft al een superlicentie gekregen hoor Maarten ;)

Bas en z'n management zijn er voor blijven gaan en je ziet het werpt z'n vruchten af. Er is veel kritiek op Bas maar je moet het toch maar doen. Ik zal in ieder geval onze Belg in de F1 steunen. Wie weet wat valt er nog uit de lucht...

flugel 02-03-2004 20:38

Quote:

Originally posted by stijnconinx
Wie weet wat valt er nog uit de lucht...
Brokstukken?

JPMontoya 02-03-2004 22:45

Bij het lezen van de berichten over BL hink ik op 2 gedachten

1) blij dat er nu eindelijk eens een belg, een beetje volwaardig een F1 aan de tand mag voelen, en idd, misschien valt er wel eens een appel uit de kast...

2) Bas...wat het je toch gedaan, Bas heeft duidelijk getekend, met enkel het oog op 'binnen in het wereldje te geraken' en niet voor kwaliteit en dat vind ik als F1 observator triestig. Het is meer dan de vorige jaren nog dat Minardi uitpakt met de zwakste line-up sedert jaren. Als je een beetje terugkijkt, zie je inderdaad Alonso, Weber, Gene, Badoer,.... persoonlijk classificeer ik Bobbi én Zsolt Baumgartner niet in dit rijtje, en spijtig voor de 'bas' fans, ook Leinders niet.

Alonso net zoals Weber hebben voor ze bij Minardi waren al duidelijk laten blijken dat ze een wedstrijd konden winnen in F3000, en dit is tot op heden altijd een probleem geweest bij Leinders. Er is nog altijd een verschil tussen een wedstrijd goed rijden en het ook kunnen afmaken !

Oké, je kan zeggen, SWS, is ook een goede opstap naar F1, maar dit vind ik toch niet, SWS, is voor mij eerder, de B of C vijver waaruit F1 teams vissen, en voor mij is de A vijver toch nog altijd F3000, F3. Daar is de competiviteit toch een stuk hoger dan in SWS, als ik terug denk aan SWS aan zolder, leuk om zien, maar slechte wedstrijd, kwalitatief erg zwak. SWS mist duidelijk de punch van een goed kampioenschap voor mij, Je kan zeggen, F3000 ook, voor een stuk is dat wel, maar daar rij je toch onder het oog van de F1 teams.

Bas zal dan ook dit jaar, met een erg zwakke wagen aan de oefenritten deelnemen, dat alleen al zal op bepaalde momenten erg demotiverend werken, ik hoop dus vooral dat Bas niet ontgoocheld zal raken als hij veel tech. problemen zal krijgen, en krijgen zal hij ze.

Het eventuele zoethoudertje van de GP in Belgie vind ik al helemaal belachelijk, net of bas wel ervoor zou kunnen zorgen dat minardi punten haalt... Komaan, we moeten ons zelf niets voorliegen é...

Oké, ik weet het mijn analyse is staal hard, ofwel deel je ze of niet...

The Interceptor 03-03-2004 01:56

Met die beruchtte Jordan-test had Bas toch niet genoeg kilometers gedaan voor een superlicentie te behalen ... hoe komt hij dan aan die superlicentie?

voor België is dit natuurlijk wel heel goed, zo komen we eindelijk meer in beeld in het F1-wereldje!!

JPMontoya 03-03-2004 09:40

http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_106.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_108.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/200.../diapo_111.jpg
die aanwezigheid van Monteiro zint me niet, het zal delen worden voor Bas !

sledge 03-03-2004 10:50

Op F1-live staat dat Leinders de officiele vrijdagrijder is, en Monteiro de officiele testrijder.
Wat het verschil is, weet ik ook niet hoor.

Scapa 03-03-2004 12:31

Awel, Bas rijdt op vrijdag tijdens de GP's en die andere rijdt op testdagen van Minardi tussen de GP's (maar vorig jaar waren er dat niet al te veel).

sledge 03-03-2004 12:36

Quote:

Awel, Bas rijdt op vrijdag tijdens de GP's en die andere rijdt op testdagen van Minardi tussen de GP's (maar vorig jaar waren er dat niet al te veel).
Net daarom, Minardi is nu niet bepaald een team dat buiten de raceweekends om veel testkilometers maakt. Ik vind het dus raar dat ze daarom speciaal een rijder zouden aannemen.

Scapa 03-03-2004 12:36

Alhoewel, net even het artikel op autosport.com doorgenomen. De belangrijkste feiten:

Minardi has signed Bas Leinders as its official test driver for the 2004 season, and the 28-year-old Belgian will participate in Friday practice sessions at grand prix weekends from Melbourne this weekend.

Team principal Paul Stoddart said: "Minardi is very pleased to have concluded a contract with Bas that will see him become our regular Friday test driver, running in a third chassis alongside Gimmi [Bruni] and Zsolt [Baumgartner] at all grand prix weekends. He has a lot of useful, and relevant, racing experience under his belt, as well as the added advantage of knowing many of the F1 circuits from his time in the International F3000 Championship.

In a separate deal, former Champ Car racer Tiago Monteiro has also signed up as a Minardi test driver. The 27-year-old, from Oporto, Portugal, will assist the team with its test and development programme in the course of the year, dovetailing these commitments with a full season competing in the Dallara Nissan World Series, where he will drive for Carlin Motorsport.
-------------------------------------------------------------------------------

Als je het mij vraagt een knappe deal!

JPMontoya 03-03-2004 12:39

het verhaal van de superlicentie

Onmiddellijk na de officiële voorstelling van het Wilux Minardi Team Cosworth vandaag in Melbourne, in het kader van de eerste Grote Prijs F1 van het seizoen, doken geruchten op dat de FIA de superlicentie geweigerd zou hebben voor de Belgische piloot Bas Leinders. Daardoor zou de nieuwe piloot van Minardi de vrije trainingen op vrijdag niet kunnen rijden. Wat is er werkelijk aan de hand?

Volgens Marc Guiot, de manager van Bas Leinders, werd nog geen officiële beslissing genomen door de Fédération Internationale de l'Automobile. "Het probleem is tweeledig en louter administratief," vertelt de man dankzij wie de doorbraak van Bas in de Formule 1 mogelijk werd. "De aanvraag voor een superlicentie werd laattijdig ingediend, waardoor de reglementaire termijn van 14 dagen tussen het indienen van de aanvraag en het verkrijgen van het kostbare document, niet gerespecteerd kon worden. Anderzijds bepaalt het reglement dat een piloot minimaal 300 kilometer gereden moet hebben om de superlicentie te kunnen krijgen. Het incident dat de testdag van Bas aan het stuur van de Jordan EJ13 in Barcelona verstoorde, heeft hem belet die afstand te halen. Maar, zijn palmares in andere competities pleit duidelijk in zijn voordeel."

Het team Wilux Minardi Cosworth F1 heeft zich tot vrijdagochtend, vlak voor de eerste vrije trainingssessie, de tijd gegeven om het probleem van de superlicentie op te lossen. Tot dat tijdstip, heeft geen enkele informatie een officiële waarde. "Een comité van vier personen moet zich uitspreken over het toekennen van de superlicentie," vervolgt Marc Guiot. "Een van hen is Bernie Ecclestone. Het is duidelijk dat hij in elk geval voorstander is van een Belg in het Wereldkampioenschap Formule 1. Hij heeft geholpen in de onderhandelingen met Minardi. Het is dus zeker niet denkbeeldig te veronderstellen dat hij ons zal helpen."

Tenzij het administratief probleem sneller wordt opgelost, zullen we moeten wachten tot vrijdagochtend, plaatselijke tijd in Melbourne (in de nacht van donderdag op vrijdag in Europa), om het verdict te kennen van het betreffende comité. Tot dan mag Bas Leinders in elk geval hopen op een goede afloop. Het is bovendien belangrijk te onderlijnen dat de Belg door Wilux Minardi Cosworth werd aangesteld als 3de piloot voor het volledige seizoen 2004. Er is dus helemaal geen sprake van een mogelijke vervanging door een andere concurrent in het loop van het kampioenschap.

basleinders.be

FormulaV-JH495 03-03-2004 15:29

Nu nog Zsolt buiten kijken bij Minardi en ... go Bas ... Wil he be our next Jos "de zandbak racer" Verstappen ??? only time will know ... allé .. toch ferm voor ons hé ... terug een Belg in F1.

Mr.Dallara 03-03-2004 16:09

Het contract dat hij nu heeft, mag hij daarmee gans het seizoen op vrijdag rijden??? Of enkele nu de eerste race's van het seizoen???

Want ik heb net de krant gelezen, en daar schreef m'n dat Bas nog 1.5 miljoen € moet zien te vinden om het ganse seizoen 3de piloot te zijn...

Hoe zit het nu eigenlijk???

Wat ik ook wel vreemd vind, dat men nergens een naam vrijgeeft van de sponsor van Bas! Ik het artikel in de krant schreef men dat de geldschieter waarschijnlijk uit Kazachstan afkomstig is! Wel vreem vind ik, een Belg die een sponsor in Kazachstan vind... ...zou Big Bernie (Ecclestone) er voor iets tussen zitten...

Guido 03-03-2004 17:33

Die story met de superlicentie verontrust mij toch ook wel een beetje hoor. Bang afwachten lijkt me...

Mr.Dallara 03-03-2004 17:35

http://www.minardi.it/foto/2004/m/YIUOUWCBIP.jpg

Ik heb net deze foto gevonden op f1world.be , en vraag me af wie die persoon mag zijn die daar samen met Bas op de foto staat???

Zou dat de geldschieter kunnen zijn?? :confused:

Scapa 03-03-2004 17:41

Mister "Wilux" denk ik ;)

flugel 03-03-2004 18:43

Quote:

Een Nederlands bedrijf niet?

Scapa 03-03-2004 18:49

Quote:

Originally posted by flugel
Een Nederlands bedrijf niet?
Yep!

De topman sprak een tijd geleden over het verkopen van z'n ruimte op bepaalde GP's in landen waar z'n bedrijf niet aanwezig is. Misschien dat dat ergens verwerkt is in de deal van Leinders...

Scapa 03-03-2004 19:06

Harde woorden van Peter Baert maar jammer genoeg de realiteit...

De Vlaamse topzenders VRT en VTM hebben in de hoofdpunten van hun middagnieuws geen melding gemaakt van de eerste Vlaming in de Formule 1 Bas Leinders. VRT had later in het Journaal wel een interview met Leinders, VTM had helemaal niks, geen woord.

F1-zender VRT vond het F1-contract van Leinders geen headline waard in het Journaal van 13 uur. De opstap van Leinders naar de F1 zat wel in het sportblok ... na voetbal en tennis.
Hier werd nog eens pijnlijk duidelijk dat autosport -zelfs nu met een Vlaming in de F1- maar een tweederangssport is in de Vlaamse media.

VRT begon met een voorbeschouwing op Debrecen-Club Brugge, dat vanavond gespeeld wordt. In die reportage zat niks dat vanmorgen ook al niet in alle kranten stond. Daarop volgde een bericht dat er misschien een WTA-tennistoernooi naar Hassselt komt, misschien ... En dan kwam eindelijk hét sportnieuws van de dag: Leinders in de F1, de eerste Vlaming in de F1, maar wel in derde positie.
Stefaan Lammens bracht verslag van ter plaatse, inclusief een interview met de kersverse F1-rijder.

Over VTM kunnen we zeer kort zijn. VTM had enkel een voorbeschouwing op de Europese match van Club Brugge. Er werd met geen woord gerept over Leinders. Geen woord ...

13:40 (pba)

bron: www.pitstoptv.be
------------------------------

Er zal ook docusoap moeten gemaakt worden over Bas zeker om iets op tv te horen over onze Belg in de F1 :rolleyes:

yvdp 03-03-2004 19:12

zondagmiddag, net voor de heruitzending van de F1 op canvas? ;)
het zou wel leuk zijn anders :)

FormulaV-JH495 03-03-2004 19:36

Quote:

en voor de gasten van aan ZEE .... Mister Wullok :p

Rallyloverke 04-03-2004 11:31

:D Ik kreeg net een mail van m'n zuster : Bas RIJNDERS was deze morgen op de radio op QMusic ivm zijn zitje bij Minardi.

Ik heb haar vriendelijk de juiste naam doorgegeven :) .

All times are GMT +2. The time now is 19:26.