![]() |
Ford stopt!
STOP THE PRESSES!!!
Ford stopt met Formule 1 volgend jaar. Dit onverwachte bericht staat te lezen op pitstop.tv En als Jordan dan ook nog stopt, ... |
Meer op http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/3665810.stm
Het F1 team van Jaguar wordt te koop gezet. Hopelijk vinden ze een koper: Arden of wat olie sjeiks... Wat heeft dit voor gevolg voor andere autosport takken: Ford toch nog in WRC, een Focus in WTCC en een terugkeer van Jaguar naar Le Mans (het was een gerucht dat Ford serieus naar LM kijkt aangezien dit evenveel publiciteit meebrengt als x aantal F1 races tegen een 1/10 van de prijs). |
Valt Minardi nu zonder Cosworth motoren? :confused: Want bij Minardi waren ze nog zo fier om te zeggen dat ze dezelfde motor zouden krijgen als het Jaguar team.
|
't is me ook wat, maar goed, wat wil je als je een Jaguar fabriek sluit waar 1000 werkt. Dan kan je natuurlijk geen F1 meer gaan doen.
Nog maar eens het zoveelste bewijs dat je niet zomaar een F1-team kan overkopen en dat je dan mag veronderstellen dat het allemaal goed komt. Het zoveelste geval in rij van de afgelopen jaren. Ligier -> Prost Arrows ->TWR Stewart -> Jaguar Ieder geval op zich is natuurlijk verschillend, maar het overname verhaal komt toch telkens weer terug... De enige die het precies wel voor elkaar krijgen zijn BAR. Tyrrell -> BAR. Benetton -> Renault was bijna mis, maar ze hebben er op tijd de oude Benetton baas weer op post gezet. Enfin, benieuwd wat Fords plannen nu nog gaan zijn. |
Het artikel op pistop.tv is geupdate: zowel het F1 teams, Jaguar Racing, als Cosworth Racing worden verkocht; als er geen overnemer gevonden wordt, worden beide bedrijven gesloten.
|
Ford stopt met WRC om zijn geld op F1 te zetten, zo heette het enkele dagen geleden nog. Nu stoppen ze F1 om hun geld op Le Mans te zetten (?). Als dit laatste klopt zie ik er 2 positieve punten in : Duval zijn toekomst is (misschien) minder onzeker en er komt (misschien) wat concurrentie in Le Mans. Geen slechte ruil wat mij betreft. Maar wat is er van waar?
|
Maar los daarvan een bedenking die Huudo en ik op weg naar de 1000 km ons maakten :
Wat heeft Ford eigenlijk al bewezen in de autosport-geschiedenis? Ok, er waren overwinningen in Le Mans van 1966 t.e.m. 1969, er was de befaamde Cosworth-motor in de F1 en er waren 2 wereldtitels rally in 1979 en 1981. Maar dat is het dan ook, en het is allemaal verdomd lang geleden! We kwamen tot de verbijsterende vaststelling dat Ford er dus wel altijd bij is, maar zo goed als nooit wordt de ultieme eindtitel gepakt. En ik geef toe, die indruk heb je niet als je er de feiten niet echt naast legt. Toch is het zo. Vreemd, niet? |
3 down, 9 to go en het vierde team dat stopt is al op komst. :( :( :( Dat ziet er echt niet goed uit voor de F1. Voor Le Mans daarentegen is het misschien wel goed nieuws.
|
1 ding is zeker: Jaguar/Ford stapt uit F1. Op zich is deze beslissing logisch: vandaag kondigt Jaguar aan dat ze 1150 banen schrappen; je krijgt nooit uitgelegd aan de werknemers dat ze ontslagen worden terwijl er miljoenen verkwist worden in F1 (remember Ford Genk ...); dus moeten ze deze kostbesparende maatregel ook wel nemen.
We kunnen alleen maar wachten op aankondigingen over andere autosporttakken (LM, WRC en WTCC). |
als Ford Le Mans gaat doen op dezelfde manier als de F1 zullen ze nooit iets presteren
|
Quote:
|
In BTCC zijn ze ook nog kampioen geworden 2-3 jaar geleden ;)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
In principe moet het niet zo moeilijk zijn om een overnemer voor Cosworth te vinden. Met race motoren verkopen kan je niet echt veel verlies maken ... |
Dit is in ieder geval een serieuze aderlating voor de F1. Ford was altijd bereid klantenmotoren te leveren aan de mindere teams. Binnenkort gaan ze de motorleveranciers nog verplichten om twee teams te bevoorraden!
|
Quote:
|
Quote:
|
Amai, als een grote contructeur als Ford al uit de f1 stapt :eek: . Dit bewijst dat de huidige f1 gewoon te duur geworden is , zelfs voor grote constructeurs. Volgens mij het begin van het einde van de f1 (in zijn huidige formaat).
Welke constructeurs heb je nog? Mercedes en BMW , hoe lang nog ? Rijden enkel voor de dichte ereplaatsen (terwijl concurrent Audi Le Mans domineert en ook in de DTM goed mee kan.) Renault en toyota zullen nog even doordoen , verbinden hun imago grotendeels aan de f1. (Renault in 2006 naar het WRC ?) Wie zegt dat Ferrari nog doorgaat na 2006 ? Wat hebben ze nog te bewijzen ? (Alle grote namen gaan weg bij ferrari na 2006 als ik me niet vergis, dus wat blijft er sowieso nog over ?) Als je het mij vraagt ziet de toekomst van de f1 er niet echt rooskleurig uit als het zo duur blijft :(. |
Amai, men hart stond precies ff stil toen ik net het grote nieuws vernam via F1racing :eek: En dan nog de geruchten dat Jordan er ook mee kapt, dat ziet er zeker niet goed uit :(
Wat het motorprobleem betreft, hebben enkele motorleveranciers er voor mij een interessant voorstel gedaan: zaterdagmorgend nieuwe motor tot en met vrijdagtraining. Zo kan er ook minder (tot niet) getest worden. Alhuwel zeker de topteams dan natuurlijk reservewagens gebruiken, of gewoon even een ander motor steken. En vooral ten tweede: als ze geen klantenversies leveren moeten ze een bepaald bedrag in "een pot" steken ten voordele van de mindere teams Dit stond gisteren als ik met niet vergis te lezen op www.pitstoptv.be |
'k heb er op de terugweg naar huis nog even over zitten denken. De F1 binnen een paar jaren? Wellicht zoals de meeste series die een wereldkampioenschap hebben, nl. enkele constructeurs, 4 à 5 max, die met fabrieksmateriaal aantreden en die na een seizoen of 2 hun wagens verkopen aan privateers die er dan verder gebruik van maken. Is al jaar en dag zo in de WRC en ook in de DTM gaat het net zo. Andere series ben ik minder in thuis, maar zo zal het wel gaan volgens mij.
Immers, de teams voor wie het te duur is moeten vandaag de dag ook nog eens investeren in het ontwikkelen van een auto enz. Die kos zou dan verdwijnen, en zo zou het veld terug kunnen opgevuld worden. Echter, Ford is ook niet de firma waarvan je kan zeggen: goed bestuur. De perikelen die er zich aan top hebben afgespeeld de laatste jaren, binnen de familie Ford, voor wie dat een beetje volgt, zal weten waarom. Ook hier, slecht management? Zoals bij de voorgangers collega afhakers? |
Quote:
|
Ik heb ongeveer een maand geleden het gerucht gehoord dat men enkel de naam Jaguar in Ford zou veranderen. Dit is spijtig genoeg dus niet waar.
Ik denk niet direct dat er F3000 zijn die een F1 team zouden kunnen overnemen. Tenzij er misschien een of andere sjeik achter zou staan. Hopelijk dat men zo snel mogelijk een overnemer vindt voor Cosworth en Minardi en misschien ook nog Jordan volgend jaar in de F1 terug te vinden zijn. Persoonlijk denk ik al sinds enkele jaren dat F1 niet meer zal bestaan in 2010. De budgetten van de constructeurs worden steeds groter, en hoewel men kostenbesparende reglementen wil creeren, denk ik niet dat dit de jaarbudgetten van enkele topteams zo sterk gaat doen dalen. Op termijn schieten er dan nog maar een 10-tal wagens over, en zullen ook deze constructeurs zich op andere autosportcategorieen gaan toeleggen. Hopelijk kan men snel een goede oplossing vinden, anders zie ik maar een sombere toekomst voor de F1 weggelegd. |
Ondanks het feit dat wat hierboven staat allemaal gebaseerd is op feiten en wat ik hieronder ga schrijven gebaseerd is op NIETS, ga ik toch nog eens een aloude spreuk ten berde brengen :
"De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze opgediend is." Je zal wel zien :) |
ik hoop dat je gelijk hebt sennake :)
|
Ongeveer één tot anderhalf jaar geleden zijn er eens geruchten opgedoken in de Engelse gedrukte media over de voortzetting van het Jaguar F1 project. De achtergrond was toen de slechte prestatie van het team in het wereldkampioenschap.
Destijds was het een simpele rekensom voor de "members of the board" om wel of niet door te gaan met het Jaguar F1 project. Die viel toen goed uit voor de F1. Een jaartje F1 kost bedrag X, een jaartje reclame maken en dezelfde hoeveelheid publiciteit genereren kost bedrag Y. Zolang bedrag X lager was dan bedrag Y ging het Formule 1 project vrolijk door, de prestaties van het team waren op dat punt eigenlijk niet eens zo heel belangrijk. Een jaartje later is die rekensom dus anders uitgevallen. Reeds eerder heb ik weleens ergens geschreven dat het steeds moeilijker wordt om een autosport project te verantwoorden voor je personeel. Ford is dus de eerste die de autosport openlijk offert om de toko gezond te maken. Zie het verhaal over de PAG-groep op Pitstop Wat staat ons nog meer te wachten op dit gebied? Edit: Dacht altijd dat Cosworth een winstgevend onderdeel was van de Ford Company. Het zal waarschijnlijk geen core-business zijn.........voor dit onderdeel zal wel een investeringsmaatschappij gevonden worden. |
Vreemd dat ze voor de Champions League nog wel geld over hebben. Is voetbal dan corebusiness? OK, voetbal trekt misschien meer kijkers dan rally en F1. Maar met wat platen langs een voetbalveld verkoop je volgens mij geen ene Focus meer. (En mocht het zo zijn dan valt dat toch niet wetenschappelijk te bewijzen)
|
wat platen rond een voetbalveld kost ook aanzienlijk minder dan een F1-team draaiende houden (of een WRC-team)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Idd
En het is natuurlijk logisch dan automerken ook andere dingen sponsoren dan alleen autosport. |
Bernie lijkt er niet rauwig om als je een artikeltje op f1racing.nl leest. Hij plijt voor drie wagens per team. Maar zoals hier al is gezegd, zal het wel wat meer spanning brengen, maar op termijn de F1 gewoon helemaal kapot maken omdat zo de mindere teams nog minder gemakkelijk in de punten zullen rijden. (tenzij er zoals in WRC telkens slechts twee wagens punten kunnen scoren voor het constructeurskampioenschap misshien.)
|
Als Jaguar stopt en niemand het team overneemt zijn er nog slechts 9 teams aanwezig in de Formule 1.
Volgens mij zegt het reglement dat er minstens 20 wagens dienen mee te rijden in het kampioenschap. Zien we volgend jaar dan voor het eerst teams met drie wagens aan de start komen? |
Volgens autosport.com zou Red Bull het Jaguar team wel eens kunnen overnemen. Ze zouden een Toyota motor willen gebruiken en Liuzzi, Klein en Coulthard worden als piloten genoemd.
Ford moet het overname bod goedkeuren binnen de 2 weken van Red Bull... Zal Arden dan toch Jordan moeten overnemen? ... |
Goeienavond
ik moet ergens beginnen, dus dit wordt mijn eerste post: LEINDERS RULES!!! en on-topic: ik denk ni da arden jordan gaat overnemen, ik zou t in ieder geval heel spijtig vinden |
En waarom zou Arden jordan niet overnemen? Ik denk dat ze zowel de logistieke als de financiële mogelijkheden hebben om een team als jordan er terug bovenop te helpen.
mvg |
Omdat ik hoop da arden en jordan naast elkaar in de f1 mogen zitten
|
Dat zou het mooiste zijn natuurlijk. Maar met de hoge inschrijfsom (ook al is die al omlaaggehaald) worden mijns inziens nog steeds teveel mensen afgeschrikt om ZELF de stap naar f1 te zetten. Zo vind ik het nog steeds jammer dta Honda niet zelf met eigen motor EN wagen in de f1 is gestapt, die hadden echt heel veel potentieel. BAR plukt daar deels de vruchten van.
Dat ford uit de f1 stapt is echt wel jammer want ze hadden toch wel wat "aandeel" in de f1 en zitten alles bij elkaar toch al ettelijke jaren in de f1 lijkt me... |
maar Ford stapt ni uit de f1 he! Ze hopen terug te komen als compleet Ford-team.
En al goe da honda ni in de f1 is gestapt, nog een fabrieksteam erbij, we hebben der al zoveel. Vroeger waren het allemaal privé-teams, nu zit de fabriek er achter. |
All times are GMT +2. The time now is 02:05. |