![]() |
MAK Karting 2005
Het lijkt nog ver maar ik begin toch reeds aan een nieuw seizoen te denken.
Zoals ik reeds eerder heb aangegeven wil ik graag doorgaan met de organisatie van een kart kampioenschap naar de geest van hetgene wat we nu hebben. Dit wil uiteraard niet zeggen dat we niks kunnen/willen wijzigen ... Daarvoor wil ik jullie medewerking. Hierbij wil ik dan ook een constructief debat voeren over eventueel te wijzigen reglementsartikels. Enkele punten waar ik reeds zelf aan heb gedacht zijn : - Uitbreiding van 8 naar 10 wedstrijden. Nog steeds gespreid met +/- 1 maand tussen iedere wedstrijd. - In hoofdzaak 1 uurs wedstrijden met een hoogtepunt waarbij we een langere wedstrijd inlassen ( 2, 4 of 8 uur !!! ). Enkele punten die me reeds gemeld zijn : - 1 schrapresultaat waarbij de slechtste prestatie niet zou meetellen. Zo worden teams die een wedstrijd missen niet te sterk afgestraft. - ... Aan jullie om verdere commentaar te leveren. |
Ondanks het feit dat door de jaren heen de verschillen tussen de teams kleiner is geworden, heb ik een ideetje opgedaan tijdens de DSC te Spa. Niets is vervelender voor een traag team om steeds te worden ingehaald. Aan de andere kant is het voor een snel team ook nogal saai om steeds alleen (aan de kop) te moeten rijden. Een voorstel uit het reglement van de DSC. (moet het echter nog eens in detail gaan bekijken).
De eerste drie in de uitslag van de race krijgen "straf"seconden voor de volgende race. De eerste 15", de tweede 10" en de derde 5". Deze dienen zij "uit te zitten" tijdens hun normale pitstop. Indien ze in de volgende wedstrijd buiten de eerste 3 finishen gaat er 5" van hun "straftijd" af. De resterende "straf"seconden nemen ze mee naar de daarop volgende wedstrijd. Indien ze echter opnieuw op het podium finishen krijgen zijn opnieuw respectievelijk 15, 10 of 5 strafseconden bij. Misschien nogal wat onduidelijk maar op die manier krijg je meer strijd aan de kop en gaan niet altijd dezelfde teams met de bekers naar huis. Bovendien gaan de teams met strafseconden eens zo gemotiveerd van start om hun achterstand in te halen. Aan de andere kant gaan de iets tragere teams op hun beurt gemotiveerd van start omdat ze "eindelijk" hun kans krijgen. Het is nogal drastisch en vergt heel wat organisatie. Alvorens het te kelderen, denk er eens een nachtje over na... C U |
Kleine opmerking, de pitstops in het DSC hebben wel een vastgestelde tijd. Iedere pitstop duurt 60 seconden........de winnaar van de vorige wedstrijd staat dan 60 + 15 seconden stil.
Cor Euser is een grote fan van dit systeem :D |
probleem gaat dan wel weer zijn dat we maar 1 voor 1 binnen mogen komen. Hebben we vorig jaar ook een paar koersen gehad en dat is nogal redelijk lastig om zelf in het oog te houden. oplossing voor dit probleem is dat we het systeem gebruiken van de paddock karting in 2002. Als je wil pitten geef je je kartnummer af aan een verantwoordelijke die dan je nummer laat zien aan de person die op dat ogenblik rijdt. Kom je met twee valk na elkaar je nummer afgeven dan mag eerst de eerste binnen en een ronde later pas de andere. Zo heb je geen zorgen meer met alle andere teams in het oog te houden. Ik zou ook graag hebben ofwel mogen we op iedere karting maar één voor één pitten ofwel overal samen. De ene keer dit en de andere keer dat is veel te lastig.
|
Meerdere wedstrijden is wel leuk (net zoals langere wedstrijden), maar dit jaagt dan ook wel de prijs de hoogte in. En misschien dat dit sommige piloten zou afschrikken??
|
Quote:
moesten er meerdere uithoudingsraces zijn op 1 seizoen dan vrees ik dat ik er voor een paar moet passen wegens de kosten nog een jaartje en ik heb mijn diploma dus dan hoor je mij niemeer klagen :+ (hopelijk) |
Het idee met de pitstops is alleszins intressant.
Het gaat een beetje tegen mijn phylosophie van een eenvoudig reglement ... maar kom, er zijn nog veel nachten om er over te slapen hé. Wat de "endurance" wedstrijden betreft. Ik heb dat kennelijk niet duidelijk gemaakt maar het is dan ook de bedoeling om met meerdere piloten per team te rijden. Aangezien we voor langere tijd een circuit afhuren zal de prijs per uur ook lager liggen. Bijgevolg hoeft dit niet duurder te zijn per persoon om aan een dergelijke wedstrijd deel te nemen. Het is nog steeds mijn betrachting om het finacieel haalbaar te maken voor iedereen. Iets waar jullie dan weer enkele nachten over mogen slapen ;) ... |
Een idee om het kampioenschap wat betreft de punten interessanter te maken is misschien niet zo slecht. Het idee van de pitstops is er een maar is misschien wat zwaar. 10 sec is toch tamelijk veel denk ik zo. Ook is er dan wellicht een probleem in de pitlane als er meerdere tegelijkertijd binnenkomen voor de pilotenwissel. Als de andere dan worden opgehouden omdat er iemand een "straftijd" moet uitzitten wordt dit ook meteen een straftijd voor de andere.
Misschien kan je wat met de grid uitproberen? Maar dat is ook weer niet eenvoudig .... |
Gewichten zouden een oplossing zijn, maar dat zullen de kartings niet willen.
Strafseconden is ook goed, maar moeilijk werkbaar in smalle pitlane a la Aalst, Indoorkarting. In Bilzen is zoiets echter wel haalbaar. Bovendien moeten de seconden wel aangepast worden. 15 seconden is op vele circuits goed voor 1/3de van een ronde en dat is wel teveel. Misschien kan men werken met een systeem dat de teams die in de vorige race x-aantal plaatsen (afhankelijk van de positie waarin men de vorige race eindigde) naar achteren geplaatst worden op de grid. Of zelfs een omgekeerde grid. |
Quote:
Teams naar achter zetten of een omgekeerde grid lijkt mij veel te gevaarlijk. Bij de start zouden er meer incidenten kunnen gebeuren vermits tragere piloten vooraan rijden. Nu ja, we zien wel... C U |
15 seconden is nog veel, niet tegenover de trageren. Dat kan je zeker goedmaken, maar tegenover de toppers niet. Niet dat dit onoverkomelijk is. Ik wil gerust die 15 seconden proberen goedmaken, maar het is zo goed als onhaalbaar. Ik vind dat de winnaars van de vorige race wel iets benadeeld mogen worden, om het spannend te maken, maar je mag de straf niet zo groot maken dat ze dit in een race niet kunnen goedmaken.
Dat het iets gevaarlijker is om tussen lichtelijk tragere piloten te starten kan wel zijn. Maar toch mits wat extra aandacht van beide kanten, moet dit lukken. Ik heb sommige piloten al veel stoten zien uithalen, maar niet in de MAK. Er zijn wel piloten die misschien daar iets meer problemen mee hebben als anderen, maar over het algemeen letten de achterliggers goed op. En dan kan zo'n systeem wel werken. Enkel met een hoop brokkerijders kan dit wel grote gevolgen hebben. |
En ik denk dat de MAK niet echt de brokkerijders bevat.
Als de wedstrijdkalender wordt uitgebreidt, kan er dan ook zekers één outdoor wedstrijd tussen zitten? Is een meeruurskoers zie ik ook wel zitten. Da geeft vaak een spannend en afwisselend gebeuren. Groeten maarten |
Quote:
( al moet ik het daar opkopen :D ) |
Re: MAK Karting 2005
Quote:
C U |
Re: Re: MAK Karting 2005
Quote:
|
Quote:
Ik weet niet of het duidelijk is hoe ik het hier nu neer zet ma ik hoop van wel :p |
Nog een ideeke
In de beginjaren zat er ook karting op ijs bij. Is dat naar volgend jaar eens niet haalbaar? En bv in machelen.... het laten natspuiten. Ja, jullie weten het, ik ben daar een van de grote voorstanders van. Omdat ik da plezant vind, das anders dan anders.... Wanneer begint het seizoen terug? Groeten en aan al de piloten een fijn nieuwjaar |
lees ik daar Machelen en 'iets afspreken'? Dat gaat volgens mij niet goed samen :rolleyes:
|
Ja....
de wonderen zijn de wereld niet uit he |
Het nieuwe seizoen staat inderdaad voor de deur.
Druppelsgewijs komen de kalenders binnen en kan ik dus ook datums beginnen plannen. Hopelijk kan ik jullie eind volgende week meer laten weten. Machelen en afspraken gaat moeilijk samen in 1 zin ;) Het is zeker geen slecht idee waar ik best rekening mee wil houden. De eerste wedstrijd van vorig jaar heeft zeker voor de nodige hillariteit gezorgt. 'k Zie niet in waarom we dat niet kunnen herhalen, dit keer bewust dan maar ... |
Quote:
|
Quote:
Lijkt me best komisch : "We gaan 60 min. trainen om 10 min. wedstrijd te rijden" :fight: |
Quote:
|
Quote:
Greetzzz |
Quote:
|
voorstel pascal:
er zit toch ietsje fout in Als je twee keer wint, krijg je 30 seconden tijdens je pitstop en als je dan vierde eindigt gaan er 5 seconden af? Lijkt me beter om dit per race te doen en het niet te gaan optellen, het éne circuit ligt nl de éne karter beter dan de andere. Twee keer winnen betekent dat je die seconden bijna niet meer naar beneden krijgt, niet? ook niet echt motiverend om dan het seizoen af te maken, als je weet dat je de race kan winnen, maar uiteindelijk maar 5de eindigt als nobody terwijl je schitterende tijden draait en eigenlijk door goed te rijden bestraft wordt, allesbehalve motiveredn. En wetende dat je de volgende race door dit systeem hoogstens vierde kan zijn, als de verschillen klein zijn, kan je zelfs nog slechter eindigen met een straf van 25 seconden, snappie? |
Quote:
|
Loting was vorig jaar ook al niet meer, dus vermoed dat het dit jaar ook wel zonder loting zal zijn (met vaste teams dus).
|
Ik volg deze discussie hier nu al een tijdje, en ik vraag mij af: wat kost een seizoen MAK eigenlijk ongeveer? Waar kan ik de reglementen vinden, en hoe het met inschrijvingen?
Wordt er altijd met huurkarts gereden, of met eigen materiaal? Heeft iemand misschien een link? Ik zou willen overwegen of het iets voor mij zou kunnen zijn ... |
Hallo Dominique,
Info over de MAK karting kan je hier teugvinden. De prijs is vrij simpel, 65 Euro per wedstrijd / per team. In 2004 hebben we 8 wedstrijden gereden maar dit jaar willen we er 10 van maken. Reken daar nog 20 Euro éénmalig lidgeld per persoon bij en de rekening is snel gemaakt ... Reglement e.d. is terug te vinden op de site. Als je wat commentaar op de wedstrijden wil moet je dekarting sectie hier op de paddock maar eens doorzoeken. Van iedere wedstrijd zijn er deelnemers die een verslag hebben gepost, je zal aangenaam verrast kunnen zijn. Als je meer info wil kan je steeds rechtstreeks contact met me opnemen. |
Quote:
maar de data moeten goedvallen, en ik ga toch eens een sponsorke zoeken want zolang we studeren is dat niet simpel te financieren, die kartingpraktijken ... ;) zeker toch nog eens proberen om een raceke mee te rijden komend seizoen, we zijn al té lang weggeweest hé Ben |
Quote:
Hopelijk blijft deze laatste regel ook het komende seizoen van toepassing... En idd lees de verslagjes er maar eens op na... Steeds mooie races en vooral een zeer aangename sfeer voor en na de wedstrijd... C U |
Quote:
Das nu het enige nadeel aan karting. Da het zoveel geld kost.... ma tes plezant, dus geve we het er maar aan he :D Weet niemand van de al meer ervaren (oudere)piloten, waar ge zo gemakkelijk als student geld kunt loskrijgen. :D Of is er ni zo'n mogelijkheid om een junior kampioenschap aan halve prijs te organiseren giovanni :+ (grapje he) |
Quote:
|
Quote:
|
OK mannen (en madammen), ik zal het eens allemaal doornemen.
Thanks. |
Wat betreft het idee met de straftijden, niet dat ik me onmiddellijk geroepen voel om te gaan karten, maar goed :D
Iedereen doet een beetje aan navelstaarderij hier. Je hebt idd 15 sec. aan de broek in race 2, maar... stel je eindigt 4des in die race 2 en diegene die in race 1 5des eindigde wint in race 2. Dus... In race 3 heb je zelf nog 10 sec. uit te zitten en de "nobody" van race 1, mag in race 3 15 sec. uitzitten. De regel is toch op iedereen van toepassing en niet alleen over gans het seizoen op de beste 3 à 4 teams. Die zullen het vanaf race 2 tem 4 of 5 of langer al naargelang hoe goed ze zijn, wat lastiger krijgen. So what? Of willen we niet dat de iets mindere karters ook eens mogen proeven van de champagne? Om de gemoedelijke sfeer erin te houden en iedereen eens wat te gunnen in een competitieve atmosfeer, lijkt me dat de meest uitgelezen manier om alles mooi uit te balanceren. Ik zie het zo. In de grote competities waar deze regel niet van toepassing is, draait het enkel om "de beste MOET winnen". In het DCS - waar ik ook bij was, en redelijk van kortbij zelfs - ging het daar niet om, maar ging het om een dagje amusement op het circuit. Die lui hadden reuzelol en een amicale sfeer tot en met. En deze regel met straftijd bewerkstelligt dat, want iedereen komt al eens aan de bak. Maar op het einde van het kampioenschap komen de besten toch wel weer bovendrijven, want niet alleen snel, ook het koppie moet gebruikt worden om de titel te kunnen pakken, vermits rekenwerk nodig is. just my 2 cents. ;) |
Gewoon 2 sprints van een half uur waarbij de uitslag van de eerste race de omgekeerde startline is van de 2de race. Punten van 1 en 2 samen als eindtotaal voor het team. Simpel houden en iedereen de kans geven om eens op de pole te staan. Snelle jongens zal je nooit kunnen tegenhouden om te winnen.
|
ik zou niet gaan foefelen met de startgrids. 1) meer gervaar 2) in machelen zullen ze dat al wel voor ons doen. Het is veiliger om tijdens de pitstops de koers wat meer door elkaar te schudden. Het veld hangt dan al wat meer uiteen en tragere en snellere piloten hebben dan ook minder last van elkaar.
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 12:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.