De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Community-forum (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Spaceshuttle Colombia Ontploft (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=4206)

sledge 01-02-2003 18:20

Spaceshuttle Colombia Ontploft
 
:( :( :( Zonet op CNN: spaceshuttle colombia ontploft in de atmosfeer, 7 astronauten omgekomen. Meer info heb ik voorlopig ook niet :(

yvdp 01-02-2003 18:21

tja, ff cnn opzette en je weet meteen een pak meer.

TiBo 01-02-2003 18:22

http://i.cnn.net/cnn/2003/TECH/space...se.landing.jpg

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...llery.crew.jpg


Verschrikkelijk voor de naaste familieleden van de slachtoffers.



Sennake 01-02-2003 18:28

Ik zit al geruime tijd sprakeloos naar CNN te kijken. Wat een verschrikkelijk drama... Ik moet er niet aan denken dat mijn klasgenoot Frank De Winne met de NASA i.p.v. de Russen meegeweest was, zoals oorspronkelijk gepland...

TiBo 01-02-2003 18:30

Rick D. Husband

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ry.husband.jpg

William C. McCool

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ery.mccool.jpg

Michael P. Anderson

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...y.anderson.jpg

David M. Brown

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.brown.jpg

Kalpana Chawla

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...ery.chawla.jpg

Laurel Clark

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.clark.jpg

Ilan Ramon (eerste Israeli in de Spaceshuttle)

http://i.cnn.net/cnn/interactive/spa...lery.ramon.jpg

sledge 01-02-2003 18:32

NASA STATEMENT ON LOSS OF COMMUNICATIONS WITH COLUMBIA
A Space Shuttle contingency has been declared in Mission Control, Houston, as a result of the loss of communication with the Space Shuttle Columbia at approximately 9 a.m. EST Saturday as it descended toward a landing at the Kennedy Space Center, Fla. It was scheduled to touchdown at 9:16 a.m. EST.

Communication and tracking of the shuttle was lost at 9 a.m. EST at an altitude of about 203,000 feet in the area above north central Texas. At the time communications were lost. The shuttle was traveling approximately 12,500 miles per hour (Mach 18). No communication and tracking information were received in Mission Control after that time.

Search and rescue teams in the Dallas-Fort Worth and in portions of East Texas have been alerted. Any debris that is located in the area that may be related to the Space Shuttle contingency should be avoided and may be hazardous as a result of toxic propellants used aboard the shuttle. The location of any possible debris should immediately be reported to local authorities.

Flight controllers in Mission Control have secured all information, notes and data pertinent to today's entry and landing by Space Shuttle Columbia and continue to methodically proceed through contingency plans.

News media covering the Space Shuttle should stay tuned to NASA Television, which is broadcast on AMC-2, transponder 9C, C-Band, located at 85 degrees West longitude. The frequency is 3880.0 MHz. Polarization is vertical and audio is monaural at 6.8 MHz. Reporters can also go to any NASA center newsroom to monitor the situation.

New information, including the times and locations of press briefings, will be posted to this page.

TiBo 01-02-2003 18:49

http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/1.jpg

http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/2.jpg

http://users.pandora.be/redwater/dep...%20crash/3.jpg

Veel gevaarlijke stoffen zijn neergekomen over Dallas. Nummer 1 op de lijst is hydrazine.

flugel 01-02-2003 21:42

een bewijs dat ruimtevaart toch altijd een risico is...

Scapa 01-02-2003 21:57

Verschrikkelijk voor de nabestaanden, maar ook voor de grote groep mensen die aan z'n ruimtevaart meewerken :(

fordje 01-02-2003 22:41

Quote:

Originally posted by TiBo

Veel gevaarlijke stoffen zijn neergekomen over Dallas. Nummer 1 op de lijst is hydrazine.

Ik heb rond 16.15 de eerste verslagen gezien via CNN. Onze TV stond op en via VTM meldde men een extra nieuwsuitzending. Gezien de situatie in Irak, was mijn eerste idee een zap naar CNN. Daar aangekomen wist ik voldoende....

Bizar wat zich daarboven allemaal afspeelde. Je ziet de shuttle naar beneden komen en plots breken de stukken af. Alsof je vuurwerk hebt afgestoken...

Nog een rare nevengedachte:

Eerste commentaren van CNN gaven aan dat ideeen werden geopperd naar een mogelijke aanslag. Die Amerikanen zijn dus echt paranoia geworden hoor !! Gelukkig lopen er nog een paar nuchtere mensen rond die beseffen dat je een raketdie op 60 km hoogte hangt en tegen een snelheid vliegt van meer dan 10 keer het geluid niet zomaar even naar beneden schiet.

Wat betreft de gevaren van hydrazine, da's wel heel erg overroepen hoor. Hydrazine is explosief en inderdaad heel giftig. Maar na deze klap en na een drop van 60 km is daar geen greintje meer van over. Net als van elke andere stof die explosief of brandbaar is. Alles wat je kan vinden zijn naar mijn mening gesmolten metaalresten...

Dit in tegenstelling tot een crash van een militaire jet. Daar loop je dus inderdaad wel een ernstig risico op het moment dat de tanks niet zijn ontploft in de lucht.

Ik veronderstel meer dat men de mensen van de brokstukken wil afhouden om te verhinderen dat brokstukken verdwijnen. Stukken die misschien moeten leiden tot een conclusie ivm. de oorzaak van de ramp.
Ook louter uit respect naar de slachtoffers kan ik begrijoen dat je daar gewoon afblijft.


Sennake ; daarstraks was op VRT een telefonisch intervieuw met je schoolkammeraad Cdt De Winne.
Hij was erg realistisch over de feiten. Volgens Cdt De Winne is elke astronaut/kosmonaut zich terdege bewust dat een start gevaarlijk is, maar daar weten ze dat ze nog een kans hebben als iets misloopt.

De grootste "vrees" is echter de re-entry. Je komt in verschrikkelijk zware omstandigheden terecht (druk, wrijving, hitte,...) die, als het fout loopt, onomkeerbare en nootlottige gevolgen hebben.

Het bewijs is weer geleverd.

Nog even een bedenking.

Resultaat van meer dan 110 ruimtevluchten met de Shuttle:

14 mensen verloren het leven.2 peperdure shuttles gingen verloren. Deze shuttle was meer dan 20 jaar oud en had al vanaf de start van deze vlucht problemen,...

Als we nu de som maken, ....was het risico dat allemaal wel waard?

Werner333 01-02-2003 22:52

Quote:

Originally posted by fordje
Ik veronderstel meer dat men de mensen van de brokstukken wil afhouden om te verhinderen dat brokstukken verdwijnen.
Denk ik ook. Stel je voor dat ze later de stukken tegen grof geld verkopen.

Quote:

Als we nu de som maken, ....was het risico dat allemaal wel waard?
Ik ben ervan overtuigd van wel.

fordje 01-02-2003 23:13

Quote:

Originally posted by Werner333
Denk ik ook. Stel je voor dat ze later de stukken tegen grof geld verkopen.

Ja , om naast dat betonbrokje van de Berlijnse muur, die ringen van de Titanic, de gouden tanden van vermoorde joden en nog zo van die wereldse relekwieën te leggen. :( :(


Wat zijn we toch een beleefd en respectabel ras hé ? :confused:

flugel 01-02-2003 23:48

Quote:

Originally posted by fordje
Ja , om naast dat betonbrokje van de Berlijnse muur, die ringen van de Titanic, de gouden tanden van vermoorde joden en nog zo van die wereldse relekwieën te leggen. :( :(


Wat zijn we toch een beleefd en respectabel ras hé ? :confused:

gelukkig dat niet iedereen zo is, wat ik me wel afvraag als die stukken zo verspreid liggen, dat wordt, denk ik, toch zeer moeilijk om alles terug te vinden. En alleen het feit al dat die stukken zo klein zijn bewijst dat het een zeer zware ontploffing moet geweest zijn.

airco 01-02-2003 23:50

Quote:

Originally posted by fordje


Resultaat van meer dan 110 ruimtevluchten met de Shuttle:

14 mensen verloren het leven.2 peperdure shuttles gingen verloren. Deze shuttle was meer dan 20 jaar oud en had al vanaf de start van deze vlucht problemen,...

ieder jaar komen er alleen in België 2000 mensen om in verkeersongevallen. Was het het wel waard dat wij met onze wagens rijden? Met Paard en kar gaat toch ook ... :rolleyes:

Sorry Ik wil niet oneerbiedig doen, maar 14 mensen is niets vergelijking met de rampen die dagelijks voor onze eigen ogen gebeuren. Deze zijn enkel niet zo spectaculair en krijgen bijgevolg veel minder aandacht.

airco

flugel 01-02-2003 23:55

Quote:

Originally posted by airco
ieder jaar komen er alleen in België 2000 mensen om in verkeersongevallen. Was het het wel waard dat wij met onze wagens rijden? Met Paard en kar gaat toch ook ... :rolleyes:

Sorry Ik wil niet oneerbiedig doen, maar 14 mensen is niets vergelijking met de rampen die dagelijks voor onze eigen ogen gebeuren. Deze zijn enkel niet zo spectaculair en krijgen bijgevolg veel minder aandacht.

airco

woow, das wel zwaar relativeren hé, jaarlijks komen er duizenden mensen om in afrika door honger en oorlog,...

als je zo elk ongeval gaat bekijken met de reactie van bij ons vallen er ook veel doden, dit is een tragisch ongeval dat minstens even erg is als elke dode gelijk waar ter wereld.

en dat er zoveel aandacht naar gaat, der ontploft (gelukkig) niet alle dagen een ruimteveer hé


All times are GMT +2. The time now is 02:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.