View Single Post
  #1  
Old 16-05-2004, 13:21
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2002
Location: Wetteren, Belgium
Posts: 203
Clio Cup 12H Spa , raceverslag

Hierbij een kort verslagje van mijn ervaringen tijdens de Clio Cup race van dit weekend in Francorchamps.


Clio Cup race 3 en 4: De vijandelijkheden zijn nu echt begonnen

Kwalificaties

Om banden te sparen voor de wedstrijden op zaterdag besluiten we om een minimaal aantal ronden af te leggen. Het resultaat is een achtste en een zesde plaats op de grid. Niet bepaald wat ik verwacht had, maar met een setje banden dat nog zo goed als nieuw is, kan ik rekenen op goede vooruitzichten voor de race.


Race 1 (Zaterdag 10u10)

Achtste op de grid, maar ik laat om onbegrijpelijke reden mijn motor bijna stilvallen bij het vertrek. Direct verlies ik vier plaatsen waardoor ik als twaalfde doorkom na het gebruikelijke geharrewar in de eerste paar bochten. Een halve ronde later gaat Bertels vlak voor mijn neus volledig dwars in Blanchimont. Ik slaag er nog net in hem te ontwijken, waardoor ik nog meer terrijn verlies. Halfweg koers bevindt ik me dan in zevende positie, maar in een poging om Dermont achter mij te houden, moet ik op het vuile deel van de baan, waardoor ik veel rubber oppik, en mijn achterbanden zo goed als onbruikbaar werden. Met veel moeite kan ik uiteindelijk mijn zevende plaats behouden.

Race 2 (Zaterdag 12u20)

Met een zesde startpositie en banden in goede conditie ziet het er veelbelovend uit voor de tweede race. Mijn start is deze keer perfect, en lig bovenop de Raidillon al vierde. In Combes loopt het compleet fout in de kopgroep. Veel stof en Clio's die van alle kanten uit het stof terug de baan opschieten. Ik overleef het allemaal, maar verlies wel een plaats. In de volgende bocht (Bruxelles) gaat het deze keer grondig mis. Jacobs, Stéveny en Corthals knallen op elkaar, waardoor ik achter Corthals en Thiry als derde kan aansluiten. Mijn banden hebben echter wat tijd nodig om op temperatuur te komen, waardoor Groes kan aansluiten en mij passeert in de Busstop chicane. Mijn banden zijn na 4 ronden perfect op temperatuur, wat mij in staat stelt om de aanval in te zetten. Bovenop de Raidillon kom ik veel sneller boven en zet mij links van Groes. Deze besluit echter dat hij niet gepasseerd mag worden en duwt mij midden van het rechte stuk van Kemmel tegen 210 km/h koudweg het gras in. Ik slaag er nipt in om op het rechte spoor te blijven, maar verlies wel een plaats aan Heroes. Een ronde verder zit ik weer in het spoor van Groes en probeer weer buitenom in Combes. Opnieuw denkt Groes dat de wetten van fatsoen niet voor hem van toepassing zijn, en tikt mij botweg van de baan bij het insturen van Combes. Alweer 300 meter verloren, slaag ik er toch in om het gat weer dicht te rijden en hem uiteindelijk te passeren. Een halve ronde verder bij het uitkomen van de "Pifpaf" krijg ik een gemene tik waardoor ik van de baan schuif en nipt de bandenmuur kan ontwijken. Deze trip door het grind maken mijn banden compleet onbruikbaar, waardoor ik in de remzone van de Busstop rechtdoor schuif in een poging om mijn positie te verdedigen. Uiteindelijk eindig ik op een zevende plaats, na zowat de hele race in derde en vierde positie gelegen te hebben. Erik Groes wordt achteraf terecht gediskwalificeerd voor uitgesproken onsportief rijgedrag. Een schorsing is voor dergelijke heerschappen in mijn ogen beter op zijn plaats.

---

Tot de volgende keer!

Philippe Leybaert
Clio Cup, nr 7
Reply With Quote