View Single Post
Old 05-06-2004, 17:25
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Van al degene die mee hebben gevochten (aan beide zijden dus) is er denk ik maar een klein % dat vrijwillig mee ten strijde is getrokken. Vele Duitsers hadden het waarschijnlijk ook liever anders gezien maar het is nu éénmaal niet zo. Wat er gebeurd is, is gebeurd. De Amerikanen zijn louter om economische redenen (vreesden dat een groot deel van hun afzetmarkt zou verdwijnen en om munt te slaan uit de wederopbouw) zich komen mengen in de debatten. Ze doen ook alsof de Duitsers alleen dankzij hun zijn verslagen. Zonder de steun van de Russen hadden ze nergens gestaan of hadden we vandaag misschien voor de 10de keer het einde van WO II mogen "vieren"... Als ik dan die Powell uit z'n nek hoor kramen dat zonder hun wij nu Duits zouden spreken begint mijn maag al te draaien eh. De Duitsers langs hun kant doen er dan weer alles aan om er zo weinig mogelijk over te zeggen en te doen alsof er niets gebeurd is. De huidige generatie kan er natuurlijk weinig doen aan hetgeen vroeger misgelopen is en Duitsland heeft er nadien ook z'n prijs voor betaald maar een beetje respect van hun kant zou er toch ook wel mogen zijn. Die arrogantie en dat übermensch gevoel zit er nog bij veel Duitsers in vind ik. Vandaar misschien mijn afkeer voor de Duitse taal.
Reply With Quote