Het verdrag van Versaille na WO I heeft wel te maken met de haat die gegroeid is in het Interbellum. Met VvVersaille hebben vooral de Fransen er op aangedrongen om Duitsland klein te krijgen en alles te laten terugbetalen van de eerste wereldoorlog, de Duitsers waren verbitterd door de beperkingen die werden opgelegd door dit verdrag, zo is ook het nationalisme ontstaan. Ze werden na WO I verplicht alle schade terug te betalen hetgeen uiteraard niet ging maar vooral de Fransen hebben volgehouden en hun veto tegen een mildering van de terugbetaling. Na jaren hebben ze dan toch moeten toegeven en werd in Lausanne een mindering van de schulden meegebracht die echter niks heeft geholpen.
De VS heeft na WO I een zeer grote macht verworven, evenals Japan, zowel op monetair als economisch vlak. Ze hadden op den duur 1/3de van de goudvoorraad van de wereld bij hun. De geallieerden waren op VS aangewezen voor bevoorradingen tijdens de oorlog en zo hebben ze veel schulden gemaakt. Die hebben ze dan moeten terugbetalen en zo is VS zeer rijk en machtig geworden. Ook bood de VS dan leningen aan Duitsland aan waardoor het geld weer naar Europa vloeide maar daardoor werd ook Duitsland afhankelijk van VS en werden ze nog machtiger.
De VS had niet de intentie zich te moeien in WO II maar met de aanval op Pearl Harbour konden ze niet anders meer.
VS is wereldleider geworden, en we kunnen er niet veel aan veranderen! Ze hebben na WO I verzuimt het morele en politieke wereldleiderschap op zich te nemen. Na WO II hebben ze dit wel gedaan en door het Marshallplan is Europa er veel sneller bovenop geraakt, vergeet niet dat de VS veel geld aan Europa heeft geschonken in die periode!
Tot zover mijn sociale en economische geschiedenis herhaling. Woensdag wordt dit getest, dus ik weet ondertussen waarover ik spreek