View Single Post
Old 07-06-2004, 12:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Bon, even mijn ideeën hierover op een rijtje zetten. Ik denk dat Pearl Harbor uitgelokt is om te kunnen meedoen. Een hele vloot vernietigd, behalve... , juist de aircraft carriers, die lagen nu toevallig 300 mijl uit de kust... yeah right. Enfin, ze hadden dus toen hun reden om mee te doen en de rest staat, al dan niet verdraaid, in de boekskes. Ook nog even meegeven dat de VS in '40 slechts zo'n 100.000 man onder de wapens had. Tegen het eind van de oorlag in '45 waren dat er 10.000.000 . Er werd 'a volonté gerecruteerd, en er werd niet al te lastig gedaan over de leeftijd enz. De meeste wisten niet wat hun te wachten stond.

Nu goed, zoveel jaren later, kan ik het misschien wel aannemen dat er mensen zijn die het beu worden, maar als we met de ceremonies gestopt zouden zijn 30 jaar geleden, ben ik wel eens curieus of mannen als Tibo het wel zouden beseffen wat er gebeurd is ginder en hier. Er zijn niet een paar honderden om het leven gekomen he. WWI en WWII samen spreken we toch over enkele miljoenen. Ik van mijn sta volledig achter dit soort evenementen. Uit respect. En dan gaat het niet over de politici die toen die of gene beslissing hebben genomen, maar voor Jan soldaat. Het is vaak een dubbeltje op zijn kant geweest - ga maar eens enkele weken in Normandië rondneuzen en laat u daarbij helpen door locale kenners - en dan zal je zien dat het door de aantallen is, en de wil om het te doen slagen, en enkele strategische blunders van Hitler, dat de geallieerden het uiteindelijk gered hebben. Het plan was om voor kerstdag in Berlijn te staan. Mooi niet dus. De landing is maar net goed gegaan, de tocht tot in Caen, vreselijk en hard bevochten enz. Ik kan nog wel even doorgaan zo. En ja de uitspraken van anders hadden jullie nu Duits gesproken... natuurlijk niet. In Polen spreken ze vandaag toch ook geen Russisch... Vergeet ook niet dat ieder rijk komt en gaat. Iedereen die een klein beetje geschiedenis kent, weet dat. Maar deze keer is het veel interessanter. Europa groeit, landen sluiten zich aan, zonder slag of stoot en zonder geweerschot. Zijt maar zeker dat ze zich in het Witte Huis hier ernstig zorgen over maken. Ze proberen nú ons een beetje een schuldgevoel aan te praten omdat ze geen repliek hebben op de dreiging die hun van de N°1 positie zal afstoten. En dan niet militair, want iedereen weet dat dat nergens op slaat, maar wel economisch. Europa is terug op weg naar de plaats waar het thuis hoort op de wereldmap: nl. 1.

Dat gezegd zijnde. Respect mannekes, is het minste wat we kunnen tonen - niet aan een land, maar aan de mensen die gestorven zijn. Als je dat al niet meer kan opbrengen, wat dan nog wel?
Reply With Quote