Ongeveer één tot anderhalf jaar geleden zijn er eens geruchten opgedoken in de Engelse gedrukte media over de voortzetting van het Jaguar F1 project. De achtergrond was toen de slechte prestatie van het team in het wereldkampioenschap.
Destijds was het een simpele rekensom voor de "members of the board" om wel of niet door te gaan met het Jaguar F1 project. Die viel toen goed uit voor de F1. Een jaartje F1 kost bedrag X, een jaartje reclame maken en dezelfde hoeveelheid publiciteit genereren kost bedrag Y. Zolang bedrag X lager was dan bedrag Y ging het Formule 1 project vrolijk door, de prestaties van het team waren op dat punt eigenlijk niet eens zo heel belangrijk.
Een jaartje later is die rekensom dus anders uitgevallen. Reeds eerder heb ik weleens
ergens geschreven dat het steeds moeilijker wordt om een autosport project te verantwoorden voor je personeel.
Ford is dus de eerste die de autosport openlijk offert om de toko gezond te maken. Zie het verhaal over de PAG-groep op
Pitstop
Wat staat ons nog meer te wachten op dit gebied?
Edit: Dacht altijd dat Cosworth een winstgevend onderdeel was van de Ford Company. Het zal waarschijnlijk geen core-business zijn.........voor dit onderdeel zal wel een investeringsmaatschappij gevonden worden.