Wel, de laatste paar weken is het wat stillekes geweest, wegens een aantal redenen die weinig met modelbouw te maken hebben. Daarom hebben jullie maar weinig van mij gehoord, behalve de obligate flauwe kul dan.
Maar daar sta ik voor bekend ....
We zijn dus zoals gezegd met het interieur begonnen, maar direct weer moeten stoppen omdat de verwachte leveringen van flocking materiaal, benodigde verf en andere kleine prullaria uitbleven of niet meer in voorraad waren bij mijn vaste bevoorradingspunt. Maar goed dat komt wel slim. Foto's daarvan volgen dus later wel
Daarom heb ik me wat verdiept in het plan van het chassis.
Vermits het chassis in hoofdzaak uit ronde buizen is opgebouwd kwam ik op het idee om alles in koper op te bouwen en aan elkaar te solderen. Lekker stevig noemen ze dat. Maar na alles 4 keer te moeten solderen (als je 1 verbinding moest solderen aan een bestaande verbinding kwam alles weer los), 4 keer te moeten gladpolijsten, en 16 keer mijn vingers te hebben verbrand aan dat koper, heb ik dat opgegeven. Ik denk dat ik er gewoon niks van bak met een soldeerbout.
Plastic dus. Maar dat is buigzaam, en veel minder stevig. Dus worden de holle buizen versterkt met koperdraad (eigenlijk gewoon gestripte electriciteitsdraad). Bijkomend voordeel is dat je pin-hole verbindingen kan namaken. Je boort gewoon een klein gaatje waar de 2 verschillende buizen aan elkaar moeten, je laat de koperdraad wat langer en je hebt een mooi verbindingspunt. Een beetje putty, wat gladjes schuren en KIWK (
Kees
Is
Weer
Klaar). Bijkomend voordeel van deze methode is dat je de plastic buizen heel makkelijk (weliswaar beperkt) kan buigen zonder ze te moeten verwarmen.
En zie: als je het hetgeen ik al heb gedaan vergelijkt met hetgeen ik nog moet doen... het is al (bijna) klaar.
Suggesties altijd welkom.