View Single Post
Old 14-06-2005, 20:06
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Wel, de laatste paar weken is het wat stillekes geweest, wegens een aantal redenen die weinig met modelbouw te maken hebben. Daarom hebben jullie maar weinig van mij gehoord, behalve de obligate flauwe kul dan.
Maar daar sta ik voor bekend ....

We zijn dus zoals gezegd met het interieur begonnen, maar direct weer moeten stoppen omdat de verwachte leveringen van flocking materiaal, benodigde verf en andere kleine prullaria uitbleven of niet meer in voorraad waren bij mijn vaste bevoorradingspunt. Maar goed dat komt wel slim. Foto's daarvan volgen dus later wel

Daarom heb ik me wat verdiept in het plan van het chassis.
Vermits het chassis in hoofdzaak uit ronde buizen is opgebouwd kwam ik op het idee om alles in koper op te bouwen en aan elkaar te solderen. Lekker stevig noemen ze dat. Maar na alles 4 keer te moeten solderen (als je 1 verbinding moest solderen aan een bestaande verbinding kwam alles weer los), 4 keer te moeten gladpolijsten, en 16 keer mijn vingers te hebben verbrand aan dat koper, heb ik dat opgegeven. Ik denk dat ik er gewoon niks van bak met een soldeerbout.

Plastic dus. Maar dat is buigzaam, en veel minder stevig. Dus worden de holle buizen versterkt met koperdraad (eigenlijk gewoon gestripte electriciteitsdraad). Bijkomend voordeel is dat je pin-hole verbindingen kan namaken. Je boort gewoon een klein gaatje waar de 2 verschillende buizen aan elkaar moeten, je laat de koperdraad wat langer en je hebt een mooi verbindingspunt. Een beetje putty, wat gladjes schuren en KIWK (Kees Is Weer Klaar). Bijkomend voordeel van deze methode is dat je de plastic buizen heel makkelijk (weliswaar beperkt) kan buigen zonder ze te moeten verwarmen.

En zie: als je het hetgeen ik al heb gedaan vergelijkt met hetgeen ik nog moet doen... het is al (bijna) klaar.

Suggesties altijd welkom.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	025.JPG
Views:	199
Size:	128.0 KB
ID:	11937   Click image for larger version

Name:	024.JPG
Views:	188
Size:	114.9 KB
ID:	11938   Click image for larger version

Name:	026.JPG
Views:	195
Size:	107.9 KB
ID:	11939   Click image for larger version

Name:	027.JPG
Views:	199
Size:	176.7 KB
ID:	11940  

Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 19:37.
Reply With Quote