View Single Post
Old 03-01-2006, 01:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Juha
De enige "collega" die ik ooit heb gehad was mijn jongere neef. Die meer meer oog had voor kwantiteit, vliegtuigen kleuren moest niet, en de decals hing hij waar het volgens hem goed hing. Laatst stak hij een 300SLR (Revel) in elkaar, zonder hem zilver te spuiten/verven.

Hmmm Ik ken dit fenomeen van neefjes die wat ineenflansen zonder verf (zie mijn twee threads over restauratie van de Subaru en de Peugeot) Maar ik heb precies meer geluk dan jij, want ik kreeg deze modellen nadat hij opmerkte dat zijn modellen nergens op leken en ik wel ietsje meer mijn best deed.

Waarom jongeren er niet aan beginnen??? Welnu, uit mijn ervaring met kinderen (onderwijzer dus) weet ik dat ze veel te verwend zijn op speelgoedvlak en veel te weinig geduld opbrengen om wat te maken. De kunutsellessen zijn bij ons op school echt wel handvaardige lessen waar wat te beleven en te maken valt. We gebruiken figuurzaagjes, we steken met afvalmateriaal robots in elkaar, we bouwen huisjes uit karton en ga zo maar door. In mijn eerste jaren (das nu 7 jaar geleden of zo) kwamen ze met juweeltjes af. Nu merk ik dat ze er veel meer naar smijten en weinig creativiteit hebben. Waaraan ligt dat? De wegwerpmaatschappij? Ik weet het echt niet... Feit is dat het minder gedaan wordt.

Toch probeer ik de kids warm te maken voor zo'n kits... Ze hebben echt wel interesse als ik weer eens nieuwe schermafbeelding heb. Dan moet ik meerdere pics meebrengen of de auto zelf eens meebrengen. Maar zelf één bouwen vinden ze veeeeeel te moeilijk... Tjah... (btw er zitten maar 2 jongens en 6 meisjes in de klas)

Langs de andere kant heb ik een achterneef (nu 14 of zo) die het ook aan het proberen is. Eerst kocht hij die-casts maar hij wilde dat zelf eens uitproberen. Hij is begonnen met die easykits van revell en probeert nu en dan eens een stapje te zetten richting Tamiya. Omdat het past want kerels van die leeftijd willen iets moois uitkomen. Dus liever perfecte kits ipv kits waar extra werk aan is, want dat zien ze dan niet zitten. Das trouwens ook een "ziekte" van deze tijd: faalangst...

Toch hebben jullie beiden gelijk he als het gaat over keuze tussen Heller en Tamiya. Bij Heller leren ze echt bouwen terwijl bij Tamiya zijn ze zekerder van hun resultaat. Tja, de gulden middenweg nemen en afwisselen zou ik zeggen...

Hopelijk ben je iets met deze info...
Reply With Quote