View Single Post
  #25  
Old 12-03-2006, 15:55
vertigo's Avatar
vertigo vertigo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2003
Location: heusden zolder
Posts: 439
Quote:
Originally Posted by TOM
Alleen een min puntje ,de punten tijdens de qualificaties.
Als je bv met 13 teams start en je eindigt 10de tijden de qualificaties dan krijg je geen extra punten 11, 12 en 13 wel, en stel dat de startopstelling ook het eindresultaat is, dan heeft team 10 1 punt gescoord, maar wel beter gereden als team 11,12,13 die dan 2,3 en 4 punten krijgen. Dat is niet echt logisch.
Dus als je weet als je toch niet al te hoog gaat eindigen kan je best de traagste tijd neerzetten tijden qualificatie en dan proberen op te klimmen.
Denk ook dat dit ook een minpunt is. Tzou al minder een nadeel zijn als je voor de laatste teams ook een punten verschil hebt. Stel je bent met 15 teams. Team a,b en c kwalificeren als de 3 laatste. Dus:

a= 13de krijgt 1 pt
b= 14de krijgt 2 ptn
c= 15de krijgt 3 ptn

Aangezien er geen ptn-verschil is na positie 9 (iedereen krijgt vanaf dan 2pt voor het teamkampioenschap) krijg je als bv hetvolgende in het klassement:

a finished 10de krijgt daarbij 2ptn en heeft in totaal 3ptn in het klassement
b finished 11de en krijgt daarbij 2ptn en heeft in totaal 4ptn in het klassement
c finished 15de en kriijgt daarbij 2ptn en heeft in totaal 5ptn in het klassement

Als je dan even kijkt zie je dat team a & b moeite gedaan hebben om zo goed mogelijk te kwalificeren en tijdens de race nog meer moeite gedaan hebben om plaatsen te winnen. Toch staan zij in het klassement ACHTER team C dat als laatste gekwalificeerd is en als laatste finished. Dat lijkt me een omgekeerde wereld. Niet ?

Denk dat het probleem misschien eerder zit in het feit dat er geen punten verschil is op de plaatsen buiten de top 9. Als je nu 10de of 15de wordt je krijgt toch evenveel ptn. Waarom dan moeite doen om een plaatsje te winnen? Waarom niet strijden voor elk plaatsje in het veld ... ? Misschien is even over nadenken ? .

Wat misschien ook kan is dit:

- Derde laatste in kwalificatie: 3ptn
- Voorlaatste in kwalificatie: 2ptn
- Laatste in kwalificatie: 1ptn

Zo voorkom je misschien een beetje het "voor express laatste worden in kwalificatie" ?
__________________
Reply With Quote