Ik ben deze namiddag in Francorchamps geweest en de Belcar was ook voor mij een ontgoocheling. Vooraan heb je de twee Corvettes van absoluut topniveau (met nog een spannend duel voor de pole-position erbovenop), dan heb je de Marcos LM 600 die nog enigszins meekan en waarschijnlijk nog wel progressie zal maken; maar daarna volgt een groot zwart gat, zowel kwantitatief als kwalitatief. De tijden van de 5e op de startgrid, de Porsche van de broers Wauters op meer dan 11 seconden van de pole, spreken voor zich. Het startveld biedt ook niet meer het leuke zicht van vroeger; te veel Porsches en te weinig andere wagens. De variëteit is helemaal verdwenen. De Belcar 2006 lijkt op een soort veredelde Porsche Cup. De Belcar is de Belcar niet meer. Het zal na de kwalificaties van vandaag ook wel voor iedereen duidelijk zijn dat het huidige reglement volledig op de maat van de Corvettes is geschreven.
Als Belcar-fan in hart en nieren, die de serie al volgt van toen ze nog BBL Cup en vervolgens Carglass Cup heette, voel ik mij zeer triest vanavond. Ik denk dat ik niet de enige ben. Voor de organisatie heb ik maar één raad : ingrijpen en wel nu onmiddellijk. Het is vijf voor twaalf!
Hopelijk wordt het morgen beter en krijgen we toch nog een fatsoenlijke wedstrijd.
|