Zal toch trots mijn nederlandse vlag meenemen, bron fastcompany.nl
In een nieuw fabriekspand in Zeewolde wordt momenteel hard gewerkt aan de opbouw van de eerste Spykers uit de serieproductie. Op 21 april moet de eerste worden afgeleverd. Een maand eerder staat de officiële opening van het pand op het programma, terwijl het team het weekend daarvoor nog in Sebring actief is. “We zijn er enorm druk mee, want meteen daarna gaan we ons voorbereiden op de 24 Uur van Le Mans”, verklaart eigenaar Victor R. Muller. “Maar de uitdaging is enorm, en ik ben er zeker van dat we de juiste beslissing hebben genomen door al deze activiteiten op te pakken. Ik ben sowieso nooit een voorstander van wachten en in dit geval al helemaal niet!”
De raceplannen werden gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in september vorig jaar. Daar was ook voor de eerste maal de Spyker C8 Double12R raceauto te zien. In Sebring staat het racedebuut van de Nederlandse supersportwagen op het programma. De preparatie is verzorgd door Reiter Engineering, het bedrijf van Hans Reiter. Hij beschikt over een jarenlange ervaring, was ondermeer actief in de Supertoerwagens en het FIA GT-kampioenschap als engineer voor het BMW-fabrieksteam van Schnitzer en in de DTM als technicus voor Joachim Winkelhock bij Opel. Vorig jaar zette hij de Lamborghini Diablo in tijdens het FIA GT-kampioenschap. “Er zijn natuurlijk heel wat bedrijven die zo’n project voor Spyker zouden kunnen doen, dus ik voel me zeer vereerd dat Spyker juist voor ons heeft gekozen”, zegt Reiter. Het contact werd gelegd via Toine Hezemans, die Reiter bij Spyker introduceerde.
Reiters onderneming is gevestigd in Kirchanschöring, een dorp van drie huizen en een kerk in het zuidoostelijkste puntje van Duitsland, net voor de Oostenrijkse grens bij Salzburg. Het enige dat er de rust verstoort, zijn de koeienbellen en de kerkklok. Voor het pand staan de twee Diablo’s die vorig jaar in de FIA GT-serie raceten. “Binnenkort krijgen we de autolift, waardoor we ook de eerste verdieping van ons pand kunnen gebruiken. Tot die tijd moeten we dagelijks de Diablo’s naar binnen en naar buiten rijden om genoeg ruimte te hebben om aan de Spyker te werken”, legt Reiter uit. Gewerkt aan de Spyker wordt er sinds eind vorig jaar volop. Het licht gaat zelden voor middernacht uit en ook in de weekeinden wordt er doorgewerkt. Sebring nadert immers met rasse schreden, en daar moet de auto klaar zijn. “Het gaat wel lukken”, zegt Reiter. “Het lukt immers altijd, maar het is wel weer een kunststukje…”
Bij de preparatie van de auto, die geheel uit aluminium bestaat, werken de technici van Reiter nauw samen met het constructeursbureau van Hans Götz in München, die eerder ondermeer voor Toyota werkte. Via een webcam worden beelden heen en weer gestuurd, terwijl Götz soms al tekeningen van de buitenkant van onderdelen doorstuurt, zodat daar vast aan kan worden begonnen, terwijl de binnenkant nog getekend moet worden. “Het is echt last-minute-werk”, verklaart Hans Reiter. “Vandaar dat men in Sebring gewoon nog niet teveel van ons mag verwachten. De race in Sebring is een test, meer niet.”Deze week zijn functionarissen van de ACO, de organisatoren van de 24 Uur van Le Mans, bij Reiter op bezoek. Ook komen ze naar de Spyker-fabriek in Zeewolde. Na de inspectie door de ACO komt de Spyker-raceauto naar Nederland. Vanaf Schiphol wordt de auto naar Florida vervoerd. “We zijn blij als we op een vliegveld nog even de startbaan op en neer kunnen rijden, maar de eerste echte test is in de week voor Sebring op het circuit”, legt Reiter uit. Na Sebring start het werk voor Le Mans, waar twee Spykers aan de start moeten verschijnen. Onderdeel van de voorbereidingen is een 24-uurstest, mogelijk op de Salzburgring, een van de weinige circuits in Europa waar je nog hoge topsnelheden kunt bereiken.
Inmiddels is bekend dat de Duitse rijder Norman Simon, vorig jaar teamgenoot van Peter Kox in het EK toerwagens, voor Spyker in Le Mans in actie komt. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook Derek Hill in Le Mans rijdt als het in Sebring goed gaat. Zeker is in ieder geval dat er veel belangstelling voor het project bestaat. “Ik heb heel wat aanvragen, waaronder een aantal van gerenommeerde coureurs”, aldus Victor Muller. Hij wil bij de opening van het nieuwe pand in Zeewolde op 21 maart nadere mededelingen doen over de samenstelling van het team voor Le Mans. Bij die gelegenheid wordt ook de straatversie van de raceauto, de Double12S, onthuld.