Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je wil doen bij een raceteam en wat voor soort raceteam je in gedachten hebt. Bij F1 bvb. zitten er soms 1000 mensen achter een raceteam, waaronder veel ingenieurs die zelfs nooit de wagen zien (computersimulaties voor weggedrag, vermoeiing, motorgedrag, ... of metingen op componenten voor vermoeiing, ...). Zij doen dan een gelijkaardige job als bij een ingenieursbureau, enkel het onderwerp is een beetje meer 'exciting'. Meestal zijn de selecties vrij streng als je geen concrete F1 ervaring kan voorleggen. Bij top raceteams willen ze enkel de besten.
Race-ingenieurs worden meestal geselecteerd uit de groep test-ingenieurs die het raceteam in de thuisbasis ondersteunen. Enkel de besten komen hier weer voor in aanmerking.
Denk eraan dat voorsprong op de concurrentie vaak gegenereerd wordt door inventiviteit. Een klassieke automobieltechnologie-opleiding is daarom niet noodzakelijk een vrijgeleide naar een raceteam. Vaak wordt het anders benaderen van bepaalde problemen (door een andere opleiding/achtergrond) geapprecieerd binnen deze wereld.
Langs de andere kant zijn er binnen een team ook steeds mensen die er puur op ervaring zijn geraakt. Niet iedereen bezit immers veel theoretische bagage. Als je dan veel praktijkervaring hebt (waarmee je best zo vroeg mogelijk begint) en veel verschillende dingen hebt gedaan binnen de racerij, dan kan dit in combinatie met een pak gezond verstand ook wel leiden tot een job bij een top race team. Dit zal dan vaak een stap-per-stap proces zijn, waarbij je probeert op te klimmen via verschillende niveaus van raceteams.
Via mijn werk heb ik het geluk gehad om een project te kunnen doen voor de R&D afdeling van een F1 team. Daarnaast heb ik ooit gesolliciteerd bij een F1 team voor een functie in het thuisbasis testteam (ontwikkelen van meetprocedure ter validatie van componenten, subassemblies en full vehicle). Een goede vriend van mij is race-ingenieur voor Colin Edwards in het Yamaha MotoGP team. Geloof me, race-team ervaring is niet nodig om in een groot team binnen te geraken.
In UK en Italie is er idd een grote concentratie aan raceteams en bijhorende motorsportindustrie. Het dichtste top raceteam bij ons in de buurt is waarschijnlijk Toyota Motorsport in Keulen.
KoenC
|