Quote:
Originally Posted by Huudo
Trouwens, als ie er al aan begonnen is, waar blijven die Piky-Liky-foto's (WIP)  dan? 
|
Ten eerste is het niet Piky-Liky maar Pikkie-Likkie
En ten tweede is het nu hoog tijd geworden dat we stoppen met ons gezwets en ons terug concentreren op de bouw van deze McLaren.
De bouw van zo'n model gaat altijd gepaard met een studie van de voornaamste bodyparts. Daarbij viel me meteen op dat de body bestaat uit 2 helften, namelijk een onderste helft en een bovenste helft. Tot zover geen probleem. Maar de jongens van Tamiya hebben één grote fout gemaakt: de scheiding van de 2 helften loopt door tot in het puntje van de neus, en dat is totaal verkeerd. De neuspartij is één geheel, die van de wagen kan afgenomen worden om aan de voorpartij van de McLaren te kunnen werken, en de bovenste afneembare helft begint pas na die neuspartij.
Dat heeft natuurlijk ernstige gevolgen voor de bouw en vooral het spuiten van het model. Ofwel spuit je beide helften en lijm je ze nadien dicht, met als grote nadeel dat je de naad in de neus blijft zien want je kan hem niet meer bijwerken of gladschuren. Ofwel lijm je beide helften tegen elkaar zodat je ze mooi kan afwerken vóór het spuiten, maar dan is het nagenoeg onmogelijk om het model samen te bouwen omdat je nergens meer aankan.
Dus was de conclusie duidelijk: de neus moet eraf! Ik ben dus begonnen met het inkrassen van een naad waar de neuspartij tegen de rest van de body staat (die naad ontbrak ook al) waarna ik verder doorgekrast heb tot ik door het materiaal heen zat. Omdat er altijd een beetje materiaal verdwijnt bij zo'n operatie heb ik meteen smalle plastic strip tegen de body gekleefd die de totale lengte terug corrigeert. Dat zie je op de eerste foto. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de foto's veel donkerder moeten maken heb om enigzins contrast te zien, want foto's maken van witte onderdelen valt niet echt mee. Wat je ook op de foto zou moeten zien is de bodem van de wagen waar ik de openingen dichtgemaakt heb die moesten dienen om een batterij en een schakelaar in aan te brengen. Aangezien ik niet van plan ben om mijn model onbestuurd door de huiskamer te laten rijden heb ik ze dus dichtgeplakt.
Vervolgens heb ik beide neushelften tegen elkaar geplakt en in vorm gebracht. Dat viel niet mee, want Tamiya had het zich wat al te makkelijk gemaakt wat de bevestiging van de voorspoiler aan de neus betreft: tussen beide onderdelen hadden ze een soort van rechthoekig verbindingsblokje gegoten wat er in werkelijkheid niet is. Dus heb ik met een scherp modelbouwmesje het geheel in de juiste vorm moeten snijden. Ook de wing-end plates die zeker een mm dik waren heb ik dunner geschuurd tot op een dikte van ongeveer 0.2mm, wat me meer op schaal lijkt. Dit kan je allemaal zien op de tweede foto.
Tot op dit niveau laten de werkzaamheden me alleen toe om de neus correct te spuiten zonder sporen na te laten, waarna ik hem tegen de body zou kunnen kleven bij voleindiging van het model. Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven. Ik heb goede referentiefoto's gevonden, niet van een 1/1 wagen, maar wel van een 1/12 model dat tot in de puntjes gedetaillerd is, en dat voorbeeld ga ik volgen. Dus ben ik begonnen met het vervaardigen van een "bulkhead" die precies in de opening van de body past en die alle van scratch te bouwen onderdelen zal dragen. Dat zie je op de derde foto.
Vervolgens heb ik een dryfit gedaan om te zien of de neuspartij nog mooi tegen de body aan past. Dat lijkt nog ok te zijn. Dat is trouwens te zien op de vierde foto.
Tenslotte heb ik ook de andere bodyparts (de achterspoiler uitgezonderd) eens gedryfit om te zien hoe de McLaren er gaat uitzien. Dat kan je zien op de vijfde foto.
Tot binnenkort!