View Single Post
Old 21-02-2007, 00:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar natuurlijk is de verleiding groot om ook de details te bouwen die onder de neuspartij verborgen zitten, en een systeem uit te dokteren dat toelaat om de neus aan de body te klikken zonder hem echt vast te kleven.
Aan dat systeem heb ik een tijdje zitten denken, totdat ik de oplossing gevonden had. Het zal een klik-systeem worden onderaan, en de beide snelsluitingen bovenaan in de neus worden uitgeboord en vervangen door speldekopjes die in metalen beugeltjes geschoven kunnen worden.

Ok, tot zover de theorie. Aan de slag nu. Eerst moet ik aan de binnenkant van de neus een metalen stang zien vast te maken waarin de buizenstructuur van het chassis kan vastgeklikt worden. Ik heb dus dwars door de neuspartij 2 gaten geboord, waar ik vervolgens een metalen staafje van 1,1mm diameter geschoven heb, waarna ik het vastgekleefd heb met secondenlijm. Tenslotte worden de lijmsporen weggeschuurd en langs de buitenzijde is er niets meer te zien van de operatie (na het spuiten bedoel ik dan).

De staaf zie je op de eerste foto duidelijk zitten.

Dan heb ik met wat metalen staafjes en wat plastic een buizenstructuur gemaakt. Eerst werden de onderste buizen vervaardigd en op maat gesneden. Daarna werden ze in de bulkhead vastgelijmd. Vervolgens werd de steunplaat voor de batterij op maat gesneden en op zijn plaats gelijmd. Dan werd het kruisverband vervaardigd met metalen staafjes van een kleinere diameter (0,6mm).

Eens dat allemaal goed vast zat, heb ik de bovenste stangen op maat gezaagd en aan beide kanten aan het buizenchassis gekleefd, waarna ik de plastic tussensteunen op maat kan snijden, uitboren en tussen de buizenstructuur kan kleven.

Nadat ik me er van vergewist heb dat de neuspartij nog steeds mooi tegen de bulkhead past en mijn kliksysteem werkt, boor ik gaatjes in overschotjes van fotoets-materiaal, knip ze op maat, plooi ze met mijn hold-and-fold, kras ligplaatsen uit de plastic van de bulkhead, en kleef de metalen beugeltjes op hun plaats. Het heeft heel wat paswerk en herbeginnnen gekost vooraleer ze de juiste lengte hadden en de speldekopjes doorheen de neuspartij het gaatje eronder in de beugel konden vinden, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Dat is allemaal te zien vanuit verschillende gezichtspunten in foto's 2, 3 en 4.

Tenslotte heb ik de neuspartij op zijn plaats geklikt en de speldekopjes in hun ligplaats geschoven en zo ziet mijn McLaren er nu uit. Op wedstrijden zal hij natuurlijk open geshowd worden, maar om te transporteren wordt de neus aan de body bevestigd op deze manier.

De 5e foto laat zien hoe dat er dan uiziet.

Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_006.jpg (411.1 KB, 647 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_007.jpg (374.2 KB, 680 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_008.jpg (384.9 KB, 635 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_009.jpg (392.3 KB, 654 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_010.jpg (371.8 KB, 666 views)

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 13:04.
Reply With Quote