View Single Post
Old 21-02-2007, 22:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Awel Guy ... zo'n bouw, dat zie ik graag. Keep up the spirit mate!
I'm trying my best mate!

Vandaag staat er op het programma: afwerken van alle details onder de neuspartij.

Je zou het misschien niet zeggen als je ze bekijkt, maar alles wat ik in één dag van scratch gebouwd heb, is te zien op de volgende foto's. Omdat elk onderdeeltje volledig uit het niets vervaardigd wordt, kruipt er dus niet alleen tijd in om het te maken, maar ook om te bedenken hoe ik het best tewerk kan gaan.

De steuntjes van de dwarsstang bv bestaan elk uit 3 verschillende onderdelen, te beginnen bij het middelste: dat werd gemaakt door een plastic buisje uit te boren zodat de stang erin past. Daarna heb ik van plastic sheet de rechthoekige binnensteun gemaakt en er tegenaan gekleefd, waarna het gat opnieuw uitgeboord werd. Daarna heb ik de rechte hoeken weggeschuurd zodat ze de rondingen van de middelste cilinder volgen. Tenslotte werd van dezelfde plastic sheet een andere rechthoekige buitensteun gemaakt die na het vastkleven eveneens uitgeboord werd zodat de dwarsstang er door geschoven kon worden.

De andere kant gaat enerzijds iets sneller omdat ik nu weet hoe ik het aan boord moet leggen, maar anderszijds ook iets trager omdat de afmetingen liefst identiek zijn aan de eerste steun. Minder nadenkwerk dus maar meer opmeetwerk. Verder moet ik er ook aan denken dat de sluitplaat die tegen de bulkhead komt nog tussen de dwarsstang past (de stang mag dus niet te dicht tegen de bulkhead zitten) en tegelijkertijd moeten de remoliecontainers tussen de dwarsstang en de basisplaat van de batterij passen, en dus mag de dwarsstang ook niet te ver van de bulkhead zitten. Allemaal dingen waar je bij scratchbuilding rekening moet mee houden... En zo gaat het natuurlijk de ganse dag door.

Nadat de dwarsstang op zijn plaats gekleefd werd, heb ik de remoliecontainers gebouwd. Ze bestaan stuk voor stuk uit 6 afzonderlijke onderdelen die nauwkeurig uitgemeten werden zodat er 2 identieke en één kleinere gevormd werden. De schroefdopjes werden gemaakt met de zeshoekige punch-'n-die set van Dominique (thanks mate). Daarna werden ze tegen de bulkhead gekleefd, er zorg voor dragend dat de sluitplaat nog aangebracht kan worden.

Die werd gemaakt van dunnere plastic sheet, plastic strip en 2 aluminium punch-'n-die boutjes. Nadat ik me ervan vergewist had dat ze ertussen past én ik ook nog de neuspartij zonder problemen kan dichtklikken, werd de plaat vastgekleefd. Ik heb trouwens de onderste wand van de neuspartij moeten afschrapen zodat ze iets dunner werd, omdat anders de remoliecontainers in de weg zaten.

Het was al een flink stuk in de namiddag toen ik aan de bouw van de batterij begon. Het rechthoekig gedeelte werd gevormd door 5 stukken plastic sheet, die na het kleven aan de hoeken een beetje afgerond werden. Daarna werd met behulp van dezelfde plastic sheet een 2de deksel gemaakt dat iets korter is dan de totale batterij, en een afgerond vierkant dekseltje. Beide werden op de batterij gekleefd, waarna ik 6+1 schroefdopjes gemaakt heb met de goeie ouwe punch-'n-die set. Na het aanbrengen van die 7 dopjes heb ik tenslotte nog 4 gaatjes in de batterij geboord waarna ik er stukjes metaaldraad in gekleefd heb.

Foto 1 toont de samenbouw van de voormiddag, foto 2 toont mijn resultaat van een namiddig werk. Foto's 3, 4 en 5 laten een dryfit zien van het geheel.

Klinkt allemaal eenvoudig, is het eigenlijk ook wel, maar arbeidsintensief is het zeker!

Wordt vervolgd!
Attached Images
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_011.jpg (419.3 KB, 655 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_012.jpg (408.3 KB, 644 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_013.jpg (375.9 KB, 685 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_014.jpg (409.7 KB, 685 views)
File Type: jpg 1976_mclaren_m23_015.jpg (373.8 KB, 652 views)

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-01-2015 at 13:13.
Reply With Quote