Wel, natuurlijk ben je enthoesiast als je toekomt en prompt wat rondjes kan beginnen draaien. Tot al snel bleek dat we "slechts" 3x 13 minuten konden rijden op een wedstrijd van 6 uur. Wat zoveel wil zeggen als 1x om de 2 uur een klein kwartiertje. Hier had ik in het begin niet echt bij stilgestaan, totdat ik het me realiseerde dat het op die manier wel een erg lange avond ging worden...
Daar sta je dan langs te baan te kijken hoe de anderen zich vermaken. Het enige wat je kan doen is "marshallen", oftewel tegen je kloten krijgen als je de auto niet snel genoeg weer op de track zet, nadat - nota bene de piloot er zelf voor gezorgd heeft dat - de auto van de baan vliegt. Ik was, ik spreek voor mezelf maar denk dat de anderen het ook zo aanvoelden, in de eerste plaats naar Gent gereden om "wat te komen slotten en een leuke namiddag te beleven" en niet om door een roepende piloot tegen mijn vijs te krijgen. Dat jullie elkaar al van in de jeugdjaren kennen, verklaart natuurlijk veel in de manier waarop jullie met elkaar kúnnen omgaan, voor buitenstaanders en mensen die het als initiatie komen doen, is het wel even schrikken.
Was het dan enkel kommer en kwel? Natuurlijk niet, want bovenstaande nasmaak is perfect te verklaren natuurlijk. Dat je maar 3x mag rijden op 6 uur tijd is natuurlijk eigen aan het beestje en daar valt uiteraard niets aan te doen. Dat piloten een wedstrijd rijden op het scherp van de snee is natuurlijk ook te begrijpen. Dat ze in de emotie van de wedstrijd dan gaan roepen, zal er wel bijhoren vermoed ik.
Is dit voor herhaling vatbaar? Ja en neen.
Neen, omdat dit niet de geschikte format is om mensen te laten kennismaken met de slotracerij. Ook bij de eerste keer - toen het uiteindelijk niet doorging - heb ik aangegeven dat we enkel wat wilde komen rijden en een wedstrijd niet hoefde. Als je jaren slotervaring hebt, kan je je misschien niet voorstellen dat iemand enorm veel plezier kan beleven aan enkel rijden om te rijden, maar toch is het zo. Ik vergelijk het even met tennis. Als je de allereeste keer gaat tennissen, speel je ook niet onmiddellijk een wedstrijd. Je krijgt uitleg, klopt een gans uur ballen en leert bepaalde basisprincipes aan. Ik garandeer je dat wanneer je eerste tennisles een dubbelspel wedstrijd is en er op je geroepen wordt wanneer het misgaat enz, dat je ontgoocheld het veld zal verlaten en wellicht nooit meer gaat tennissen. Bij mij was het zaterdag ook een beetje zo.
Ja, omdat, mits de juiste aanpak het wel kan doen smaken naar meer. Geef de mensen een auto en laat ze ieder op een baan tegen elkaar rijden. Bijvoorbeeld: 15 minuten uitleg, 15 minuten rijden, kleine pauze, 15 minuten quali en 45 minuten wedstrijd. Iedereen achteraf "fat and happy" en wellicht dat ze gebeten zijn en terug zullen komen. Wanneer ze dan deze basisles achter de kiezen hebben, zullen ze wellicht zelf ook gaan roepen wanneer één en ander niet snel genoeg op de track zit.

Moet dit alles gratis? Of course not. Ik ben best bereid om hiervoor te betalen, zodanig dat de organisator ook uit de kosten komt.
Kortom, het was niet helemaal wat ik me ervan voorgesteld had, maar toch was het erg interessant om het meegemaakt te hebben. In tegenstelling tot Dominique, zit ik bijvroorbeeld niet zo erg in met het feit dat de auto's redelijk wat afzien op de baan. Ik sluit niet uit om er ooit eens eentje zelf te bouwen - mits de nodige tijd enz. Ik vind het nl. redelijk cool om je eigen creaties niet enkel in de kast te zetten, maar er ook daadwerkelijk mee te kunnen rijden. 'k zou dan wel 2 dozen moeten kopen. 1tje om de bouwen als statische model en een counterpart om mee te slotten.

Time will tell, want statische modelbouw, de modelbouwclub enz. primeren op de moment zeer zeker.
Gunther, nogals bedankt voor de leerrijke ervaring en mits wat aanpassingen aan de format (als promotie van de slotsport het doel is), zeker voor herhaling, voor andere deelnemers, vatbaar.
Oh ja, de foto's nog. Ik heb ook geprobeerd om wat foto's te nemen. Geen sinecure, want mijn lens was/is niet geschikt voor dit soort van onderwerpen. Te weinig bruikbaar licht, auto's zijn ongeloofelijk snel enz. Door het weinige licht heb ik foto's genomen met een gevoeligheid van ISO800, wat door de snelheid in de beelden, leidt tot erg veel ruis. Ze zijn niet top, verre van, was zelfs wat ontgoocheld, maar bon. Momenteel ben ik nog een practisch detail aan het regelen, waardoor het online zetten van de foto's nog even op zich zal laten wachten.