Normaal staan er rondom het circuit meerdere Medical Cars gestationeerd. Het juiste aantal en de posities worden bepaald in functie van de lengte van het circuit en de vermoedelijke risicoplaatsen en dit in overleg met de Medical Director van de betreffende race serie. Deze hebben als taak zo snel mogelijk een arts naar de plaats van het ongeval te krijgen (in Zolder wordt altijd gewerkt met een team van een arts + een verpleegkundige zoals op de MUG ook gebruikelijk is).
Daarnaast heb je een of meerdere extractie teams waar normaal ook een arts in zit. Deze hebben als taak een piloot te bevrijden uit een wrak zonder dat er bijkomende letsels veroorzaakt worden (KED systeem).
Bij sommige series (F1 en ook ChampCars) is er nog een specifiek interventievoertuig (de AMG break bij de F1) die de Medical Director (Hartstein in de F1) ter plaatse brengt. Wie in welke volgorde ter plaatse komt hangt voornamelijk af van de plaats waar een crash gebeurt.
Bij een crash zoals die van Kubica is het onmiddellijk duidelijk dat de piloot levensgevaarlijk gewond kan zijn en worden meerdere voertuigen tegelijk uitgestuurd. Als die crash recht voor de neus van een Medical Car gebeurt is die binnen seconden ter plaatse. De wagen van de Medical Director staat altijd einde pitlane dus als een crash in een van de laatste bochten voor de rechte lijn gebeurt kan het zijn dat die bijna een volledige ronde moet afleggen om ter plaatse te komen.
Security Cars hebben normaal geen arts aan boord, soms wel een verpleegkundige.
__________________
Life starts at 9000 rpm
|