View Single Post
Old 20-07-2007, 16:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Ik denk dat wij meer wel beter op dezelfde golflengte zitten dan op het eerste zicht zou blijken. Alleen accepteer jij de huidige situatie en ik niet. Dat is waarschijnlijk het grootste verschil. Vive la différence, zeggen de Fransen.

En volgend...
Voila, maar daar ging de discussie initieel ook over. Niet het grootste verschil, maar wellicht het enige. 't is maar een kwestie waar je je als mens het beste bij voelt.

Alles gaat via een op- en neerwaartse trend. Momenteel zitten we op de curve waarin de constructeurs zich een weg "gekocht" hebben in de F1, met Ferrari als grootste uitzondering - maar die zijn dan ook geen massa constructeur. Renault koopt Benetton, Honda koopt BAR, Mercedes koopt McLaren (zo goed als), Toyota enz. Wat we dit jaar zien, is dat een deel van die kosten gerecupereerd worden via het leveren van krachtbronnen aan privé-teams op grote schaal. De teams die de constructeurs nota bene nodig hebben om überhaupt een kampioenschap te hebben - RBR, AS, Spyker, Williams enz. Dat is een verschil momenteel tov vroeger misschien. Als de verkoop van de wagens tegenvalt, zal de beslissing om te stoppen niet onmiddellijk genomen worden, gezien een deel van de R&D kost nu meegedragen wordt door de privé gasten. Dat het uitgerekend in die teams is dat we betalende piloten terugvinden hoeft dan ook niet te verwonderen. Ik ben er zeker van dat vroeg of laat er weer een andere stroming zal waaien door de F1. Dat maakt het interessant en houdt het levendig.

Maar, dat neemt niet weg, dat ook de piloten van de privé teams een zeker niveau moeten hebben. Het mooiste voorbeeld is nog Albers denk ik. Zeer goede piloot in DTM, voldoende centen om een stoel te kopen in de F1, maar daar toch te licht bevonden en aan de deur gezet. F1 dus weldegelijk niet alleen als technisch platvorm de top, ook de piloten moeten zeer goede papieren hebben.

Champcar in de VS dan zoveel beter? Hommeles wat geleid heeft tot een opsplitsing in 2 kampioenschappen. Als je dat goed kan noemen...?
Voorbeelden genoeg van de zogenaamde goden uit de VS die bijvoorbeeld niet echt mee konden in de F1. Zelfs JPM reken ik daar tot op zekere hoogte bij. Veel van de gasten waren kampioen in de VS en zouden eens laten zien dat ze ook de F1 aankonden. Andretti? Sneller teruggegaan dan dat ie gekomen was, JPM, veel lawaai, spectaculair, races gewonnen, maar geen kampioen geweest, JV, nog meer lawaai, 1x kampioen geweest in de beste auto, daarna niks meer. De statistieken spreken echt niet in het voordeel van de andere kampioenschappen.
Reply With Quote