View Single Post
Old 20-07-2007, 22:02
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
Ja maar ja maar... mijn stelling was dat "vleugels" op zich, voor het genereren van echte downforce maar pas beginnen werken van /ongeveer/ 180 per uur. Dat om duidelijk te maken dat een vleugel op een normale productiewagen die zich binnen de reglementaire snelheden beweegt van weinig echt nut is.

Nu kom je aanzetten met een Aston Martin en een Corvette met 300 per uur.
Ja... dat vleugels daarop werken dat weet ik ook wel. Maar op de gemiddelde Opel Astra die aan 120 per uur rijdt op de autostrade zijn vleugels of spoilers van weinig nu. Integendeel, ze creëeren veel drag, doen de wagen meer wegen en bijgevolg zullen ze het benzineverbruik omhoog jagen.

De redenering is dat ze in F1 zoveel gesofistikeerde vleugeltjes en bijzettafeltjes mogen uitvinden op hun bolide als ze nodig achten, voor een gewone productiewagen voor dagdagelijks gebruik speelt dat niet mee. Het heeft enkel een (soms zeer bedenkelijke) esthetische waarde zo je wil.

Die vleugels werken volgens mij ook niet naar behoren op een F1 beneden de 180, alleen... een F1 accellereert naar 200 per uur in goed 2 seconden. Daar zit het grote verschil denk ik. De onefficiente vleugel moeten zij maar een paar seconden verdragen en dan werkt die weer volle charge. Daarmee dat ze niet zullen terugkeren naar de kale modellen aangezien dat beetje inefficientie ruimschoots wordt teruggewonnen als ze op snelheid zijn.

sorry, maar daar klopt dus geen reet van. De neerwaarste kracht die wordt gegenereerd door de wrijvingsweerstand is gelijk aan:

F = 0.5*A*Cw*v²*rho

waarbij:

F = de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd.
A = het frontaal oppervlak
Cw = de weerstandscoëfficiënt
v = de snelheid waarmee het voorwerp zich voortbeweegt
rho = de dichtheid van het fluidum waarin het voorwerp zich voortbeweegt

Wat houdt dit concreet in voor een normale wagen? Dat we mogen aannemen dat de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd recht evenredig is aan de snelheid in het kwadraat, aangezien de andere factoren als constant mogen beschouwd worden. Met andere woorden, als je 2km/u rijdt, genereer je al 4 keer zoveel neerwaartse kracht dan als je 1km/u rijdt.

Verder is het ook nonsens dat een wagen plots meer zou gaan wegen omdat er een kracht wordt op uitgeoefend. De massa van de wagen blijft een constante, ongeacht welke kracht je er ook op uitoefent. Merk trouwens ook op dat de massa hier nergens voorkomt.

Ook de versnelling heeft geen invloed, waardoor je laatste alinea ook al niet klopt. Het is trouwens wel zo dat een F1-wagen wel deste meer nut heeft van zijn vleugels bij lagere snelheden door zijn eigen lage gewicht. Met andere woorden: een F1 wagen creëert zoveel neerwaartse kracht dat hij al onderste boven zou kunnen rijden, nog ver voor hij 180km/u haalt. In dat opzicht speelt het gewicht dan wel weer een rol (krachtenevenwicht hé)
Reply With Quote