Quote:
Originally Posted by Sennake
Correct. Maar vergeet niet dat die foto-ets toevoegingen van Tamiya nog maar zeer recent zijn en dat elke Tamiya kit tot pakweg productiejaar 2000 geen foto-ets onderdelen voorzag, zelfs niet als optie...
|
Dat klopt helemaal, maar vergeet ook niet dat toch aardig wat bouwers hun modellen selecteren in functie van... Zijnde, met een recente Tamiya in "Standard Kit" en met een oudere in "Detailed", dewelke dan voor het plezier van enkele extra details voorzien wordt...
De standard kit categorie is er in feite gekomen om de beginners ook een kans te geven om prijzen te halen. De achterliggende gedachte is dat iedere bouwer een groeiproces doormaakt en zodoende ook door de verschillende categorieën heen loopt. De bedoeling hiervan is altijd goed, maar in de praktijk functioneert het niet altijd zo. Bovendien geldt het niet enkel voor autobouwers, maar vooral voor vliegtuigbouwers, en daar stelt het probleem Hasegawa/Tamiya, zoals wij het eventueel zouden ervaren, zich natuurlijk minder. Het reglement is immers een IPMS reglement, in de eerste plaats gefocust op vliegtuigen. Daar is niks mis meer, enkel een vaststelling.
Wat de jury betreft, ook hier geen enkel probleem denk ik. Je hebt immers het bouwplan bij de hand om te verifiëren wanneer je twijfelt. Zo heb ik enkele jaren geleden in een jury gezeten waar we toen alle plannen opgevraagd hebben. Bleken er enkele te missen en die zijn toen ook gedeklasseerd geweest. Bij de modellen die meededen, was er geen enkele inbreuk, maar het plan helpt je natuurlijk wel. Ik zou zelfs durven stellen dat het jureren van een Standard Kit klasse eenvoudiger is, net doordat je de documenten hebt. Terwijl dat bij Detailed en Super Detailed niet altijd zo is. Dàn moet je pas goed de modellen kennen om te weten wat er nu is toegevoegd en wat er nu in de kit zat.