View Single Post
Old 23-01-2008, 22:08
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan

Zoals bij velen gaf ook het forum een aanzet om de kits weer boven te halen en terug te starten.
Pas na een tijd drong het tot mij door dat de paddock modelbouw eigenlijk niet de paddock was maar een onderdeel van.... . Na een aantal meetings bleek dan nog eens dat er eerst de paddock met forum was en dat er uit dit forum een clubke was ontstaan. Dit vond ik op zijn minst opmerkelijk want meestal ontstaat er een club en na een poosje beginnen ze met een forum maw een omgekeerde wereld.
Na vele threads te hebben doorlopen was dit ook niet zo verwonderlijk want de paddock modelbouw onderscheidt zich namelijk door zijn eigenwijze, soms tegendraadse, recht voor de raap zijnde manier van werken, communiceren t.o.v andere "gevestigde" waarden (IPMS ed). Dit draagt zeker bij tot zijn succes. Mensen willen nu eenmaal een duidelijk simpel antwoord. Giet dat in een zeer gestructureerde vorm, in dit geval het forum, en je hebt de aandacht.

Voor mij persoonlijk zou ik het geen hemelsgeschenk willen noemen maar ook geen vloek, eerder een continue stimulans.

MAAR

De vraag die ik mij stel: kan de modelbouwclub op zich bestaan ?

Hiermee wil ik niet zeggen dat je moet afscheuren in tegendeel maar als je als modelbouwclub iedereen wil bereiken dan moet je naar buiten komen (lees: vanachter uw scherm komen). Dergelijke dingen kosten geld. Als club -in het algemeen- heb je dan een aantal opties om de kas te spijzen. Ofwel organiseer je iets dat geld opbrengt en vraag je een kleine bijdrage aan lidgeld ofwel organiseer je niets en verhoog je het lidgeld. Ik hoor er nu al vele hardop denken: ja, ja maak er maar een elitair clubje van !!!
Misschien dat dit door sommigen dan zo gezien wordt, hetzij zo maar zonder money, money no funny funny ..... De 15 € lidgeld gaat niet integraal naar de modelbouw, integendeel.
Is de huidige situatie dan dramatisch, neen. Maar wil je als club overleven en verder groeien dan zal er wat moeten gebeuren. Laat ons zeggen dat de funderingen er liggen, we moeten ze enkel nog verankeren.

Ik heb speciaal het woordje forum in dit laatste stukje tekst niet meer gebruikt omdat ik van mening ben dat de club en het forum twee duidelijk gescheiden entiteiten moeten worden. Het forum moet toegankelijk zijn voor iedereen, de clubaktiviteiten enkel voor leden. Op de kar zitten is gemakkelijk, er aan trekken daarentegen

voilà, tegendraads als we zijn trek ik de discussie verder open

BSmodels
Reply With Quote