Le Mans heeft zeker de mooiste geschiedenis en is zeker de grootste en mooiste geweest.
En Le Mans in nu zeker nog degene met het meest prestige en naam over de wereld naar het "grote publiek".
Dat ga ik allemaal niet bediscuteren.
Maar hoe zit het vandaag als je de dingen objectief gaat beoordelen?
Als je de laatste 10 jaar naar heroïek en drama kijkt dan steekt de Nurburgring er toch wel bovenuit?
(leuke speech van Marc Basseng in afsluitende persconferentie vorig jaar waar hij de crash van de Land Porsche in de eindfase van de wedstrijd en bijgaand verlies van 2e positie afdeed als bijna onvermijdelijk na hoe hard ze de laatste uren aan het pushen waren, maar het moest.)
Le Mans was een traditie van monsters, nu lijkt het meer een ingeknepen bedoening dankzij de ieder jaar strengere reglementen.
Indrukwekkend wat er nog uit die geknepen machientjes komt maar het zou zoveel bruter kunnen.
Op de Nurburgring heb je niet de LMPs maar rijden uitgebouwde brute GT wagens die nergens anders meer mogen meedoen.
En bekijk de Manthey GT3 MR niet als een niet-fabriekswagen, dit is gewoon de snelste fabrieks GT Porsche ter wereld.
De Nurburgring 24h heeft een pak meer deelnemers van even internationaal alooi, meer klasses en dus ook meer strijd.
Verder neemt er aan de Nurburgring 24h ook nog een resem veteraan toppiloten deel die net die heroiek wat doen herleven, Klaus Ludwig, HJ Stuck, Arturo Merzario.
De afsluitende persconferentie van 2006 met Ludwig's speech tegen Bernhard, Lieb en Luhr vond ik zalig.
Verder is de Nurburgring als circuit een pak mooier en uitdagender als Le Mans wat de drama en heroiek factor ten goede komt.
Denk niet dat er veel discussie is over het te gevaarlijk zijn van Le Mans momenteel?
Des te meer over het racen op de Nurburgring.
Ik ken meer als een paar toppiloten die ervoor bedanken, wil toch ook wat zeggen.
Vorig jaar vertelde een toppiloot mij ook met grote ogen hoe het te gevaarlijk is om op de Nurburgring te racen om een paar maand later op te duiken als betaalde piloot op een topwagen

Zelfs het bezitten van de langste rechte lijn moet er waarschijnlijk aan geloven?
Toeschouwersaantallen zijn vergelijkbaar, blijkbaar iets meer bij Le Mans maar beide van die orde dat ze zich van de rest onderscheiden.
Omgeving van Eifel gebergte vind ik meer atmosfeer hebben maar daar is niet iedereen het mee eens?
http://www.alfaholics.com/news/document_75_7.php
Dit lijken mij toch een paar argumenten om het heden te beoordelen?