Quote:
Originally Posted by Starmodel
Eigenlijk kan ik de redenering van Dominique wel volgen ivm. de agressiviteit van de autolakken.Ikzelf bouw hoofdzakelijk 1/43e modellen en slechts sporadisch plasticmodellen.Op de resin en metaalmodellen ga ik tewerk zoals Guido zegt met zowel de grondverf,kleur,en vernislaag in autolak,in mijn geval hoofdzakelijk Glassuritverf.Hier werkt dit perfect,met een duurzaam,en glanzend resultaat tot gevolg.Op de plasticmodellen echter leg ik eerst een grondlaag van vb.Tamiyaprimer,om de plastic min of meer te issoleren van de autolak,waarna ik meerdere mistlagen autolakprimer plaats,om vervolgens de kleur en de vernis te plaatsen.Tot op heden werkt dit goed,dus misschien voor een keer toch eens proberen om twee laksoorten te gebruiken.Verder denk ik dat het vooral de solventen zijn om de lakken te verdunnen die de plastic moeilijk aankan.Verdunners op cellulosebasis zijn logischerwijze uit den boze,misschien kunnen sommige synthetische thinners wel,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zo,ik hoop dat je er iets aan had ,aan de reactie van een 1/43 bouwer die hoopt dat je de oplossing van je lakproblemen snel zal vinden,want ik ben overtuigd dat de autolak wel een meerwaarde aan de modellen kan geven.
|
Ik heb hem uit zijn tent gelokt gekregen.
Wat je zegt ivm de Tamiya primer is interessant, maar dan nog blijf ik met een vraagteken zitten. Immers, bij de eerste poging van deze Prelude, heb ik Tamiya primer gebruikt en niet de primer van Zero Paints... Het enige verschil wat er dus is tussen jou manier en de mijne is dat er hier bij de eerste poging, geen autoprimer tussen zat en de 2de keer geen Tamiya primer...
Ik kan er ergens inkomen dat de Tamiya primer de plastic verzegeld, maar dan nog vind ik het straf dat het ontbreken van een autoprimer hetzelfde effect zou kunnen hebben. Wat wel is, is dat de plastic wordt aangetast op de zwakkere plekken, dus niet enkel op de plaatsen waar gietnaden zitten, maar ook op de plaatsen waar de kas aan de binnenkant "beschadigd" is door het productieproces. Bij deze Prelude zitten er aan beide zijkanten aan de binnenkant van de kas een oneffenheid, die ook zichtbaar werd met een putje als gevolg. Hier heb ik tot op de blote plastic moeten schuren om het putje eruit te krijgen.
Één en ander zou dus willen zeggen dat ik weer Tamiya spuitbussen in huis zou moeten gaan halen, die prul weer zou moeten gaan decanteren enz. enz.