View Single Post
Old 12-11-2008, 00:19
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Voor zover ik het business-model van deze klasse heb begrepen hoeven de clubs niets te betalen voor hun deelname. Ze hoeven alleen de "merknaam" ter beschikking te stellen. Met als return de mogelijke inkomsten van tv-rechten, tickets en merchandise.

Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse
Zoals je hierboven zegt steunen veel categorieen op sponsorinkomsten en media rechten. Er staren er hier nogal dikwijls eens mensen zich blind op de toeschouwers en de lege tribunes. Dat maakt niet veel uit dat er geen toeschouwers zijn. Als de show maar wordt verkocht en wordt uitgezonden. Daar lijkt het bij de Superleague wel snor te zitten.

De zware steun van Renault aan de autosport brengt (op uitzondering waarschijnlijk van het F1 team) deze constructeur meer op dan dat het kost heb ik zo de indruk. We zitten bijvoorbeeld met Engelse, Italiaanse, Zwitserse, Europese, Noord- en Westeuropese cups iin de Formule Renault 2.0. Jaarlijks tientallen wedstrijden die echter allemaal startvelden van 20 tot 30 wagens hebben. Idem dito voor de Clio's, weer een nieuwe Megane voor de nieuwe Europacup, de World Series heeft men doelbewust beperkt tot 30 wagens... De présence in de autosport legt Renault, dat via Mecachrome ook nog eens de GP2 series mag verzorgen, blijkbaar geen windeieren.

Er is slechts één kroniek van een aangekondigde dood : de Formula Master. als het de FIA heren belieft dan zal deze opgaan in een GP3 klasse. Op nationaal vlak zie ik inderdaad en zeer helaas de Formule 16 niet van de grond komen. Voor de rest zie ik goed gevulde startvelden in quasi alle openwheeler categorieen. als is dat blijkbaar ook niet noodzakelijk. De F3000 Euroserie moddert al jaren aan met een veld van 10-12 auto's en vindt constant rijders die willen meedingen aan een wedstrijd.
Reply With Quote