Quote:
Originally Posted by Mark
Kunnen we een lijstje maken waar de BTCS silhouettes op gebaseerd zijn?
KIA -> Oreca Supertourisme van heel wat jaartjes terug
MazdA -> Megane 2006
Opel Astra -> Solution F Megane?
Audi A3 -> Solution F Megane?
Audi A4 -> zelfbouw Dubois
KS BMW -> supertourisme?
Lupant BMW -> ?
Astur BMW -> ?
MI Jaguar -> ?
|
KIA staat idd op een basis-ORECA chassis, dat ORECA aanpaste naar buizenframe voor de Mégane en dat nog werd gemodificeerd door Pesca (o.a. voor Peugeot), waar KIA het chassis haalde. Ook Snobeck werkte aan het Peugeot chassis. Iceman heeft het hier dus bij het rechte eind als hij zegt: GEBASEERD op Mégane chassis. Natuurlijk horen ze dat bij KIA niet graag en spreken ze liever over een Pesca chassis. Ook zij liegen hier niet, alleen vergeten ze er e.e.a. bij te vertellen.

Onder hetzelfde voorwendsel hadden ze het ook een Snobeck chassis of een ORECA chassis kunnen noemen
MAZDA is van oorsprong een Mégane chassis 2006, licht gewijzigd door/in opdracht van TBR. Daar verklaart men natuurlijk dat het een ORECA chassis is (dat klopt ook, daar ORECA de bouwer is van het Mégane chassis), maar men verzwijgt vakkundig dat het in feite een ´geleend´ en aangepast Mégane chassis is.

Zelfde verhaal als bij KIA dus...
AUDI A3-S2 en ASTRA S2 staan op het ORECA Mégane Chassis, licht gewijzigd door SOLUTION F. Deze laatste steekt echter niet onder stoelen of banken dat het Mégane chassis grotendeels werd behouden. De A3 heeft nul komma nul te maken met het merk Audi en de Astra heeft dan weer niks te tien met het merk Opel. Voor beide wagens geldt hetzelfde: behalve het uitzicht, de logo´s en de naam zijn het toegeknepen Méganes. Ze gebruiken trouwens dezelfde motor als de Mégane, goed toegeknepen in het geval van de S2´s. Trouwens, die A3 rijdt nog niet rond hé, want bij Audi is men resoluut tegen dit projekt, net omdat het niks met Audi te maken heeft. Op de IRS te Luik diende men zelfs (ter plaatse!) alles wat naar Audi verwees van deze wagen te verwijderen.
De AUDI A4 is wel een volledig Audi projekt, gebouwd bij Dubois Racing in opdracht van Audi en de Belgian Audi Club. Hoedje af voor Franz Dubois en de zijnen.
De RENAULT staat logischerwijze op het Mégane chassis en is effectief ook een Renault, ontwikkeld bij ORECA in opdracht van Renault.
Wie dus naar de werkelijke basis kijkt komt inderdaad tot de juiste conclusie dat er nu vijf merken zijn die
aan de basis hetzelfde chassis hebben.
Het chassis van de BMW´s van Lupant, Astur Car en KS is ook van ORECA-makelij. Diverse van deze chassis ondergingen bij Snobeck nog een ´verstevigingskuur´.
De MI Jaguar(s) gebruiken het chassis van de (ex-Belcar) Ford Mondeo. In de loop der jaren is daar natuurlijk wel al veel aan gesleuteld.
Kort samengevat: vijf merken met aan de basis hetzelfde chassis en dik 80% van de silhouettechassis van de wagens in de BTCS S1 klasse komt van bij dezelfde chassisbouwer.
En ja: ORECA en Solution F dragen wel degelijk het label van ´constructeur´, Dubois Racing ook. Deze laatste is zelfs al vele jaren de grootste constructeur in Belgenland aangezien Dubois Racing het grootste aantal wagens afleverde (VW Fun Cups - 308 stuks ondertussen)