Terwijl de Yamaha onderdelen lekker liggen te weken in de remolie kreeg ik bijna tegelijkertijd een pakketje in de bus waarin tot mijn grote blijdschap zowel het ontbrekende foto-ets frame zat als het figuurtje van Pescarolo, die beiden ontbraken in mijn kit die ik vorig jaar tijdens de IPMS Nationals te Nieuwegein gekocht had. Amai wat een zin...
Dus moest ik niet lang nadenken wat ik zou doen om de "dode tijd" op te vullen die ik nodig heb om de verf van de Yamaha onderdelen te laten afweken.
De LMM kit laat toe om verschillende versies te bouwen, allemaal deelnemers aan races uit 1973, de 24 uur van Le Mans zelf uitgezonderd. Maar die had ik al in mijn 1/43 collectie, dus dat is geen probleem.
Na wat opzoekwerk op het internet en in wat boeken, besloot ik om de versie te maken waarmee Pescarolo en Larrousse 3e werden in de 1000km van Spa. De voornaamste reden hiervoor was dat ik hiervan een goede foto heb, terwijl er van alle andere 1000km races van dat jaar weinig tot niets te rapen valt qua duidelijke foto's.
Dus ging ik aan de slag. Eerst werd de body ontdaan van alle bramen en werden alle luchtbelletjes opgevuld met ofwel putty, ofwel stukjes plastic rod. Daarna besloot ik om alle panel lines uit te krassen tot op een diepte die voor een natuurlijk schaduweffect zal zorgen. Na 3 avonden schuren en krassen was ik met dat werkje klaar.
Daarna werd het chassis aangepakt. Inderdaad, ik heb mijn vast bouwstramien waarbij ik eerst de body spuit alvorens iets anders te doen voor één keer losgelaten omdat ik eerst zeker wil zijn dat de voornaamste onderdelen op elkaar passen. En als je daar nog moet aan "chipoteren" als de body gelakt is valt dat niet meer mee, vandaar. En het heeft al opgebracht ook: na het prepareren van het chassis en het samenvoegen van chassis en body bleek dat deze laatste erg krom was ("gewarpt" zoals ze zeggen) zodat het chassis er niet goed in paste. Een wasbak vol heet water bracht raad: nadat de body er een 10-tal minuten in gelegen had was het resin erg slap en buigbaar, zodat ik alles mooi recht kon buigen alvorens de body terug afkoelde en weer hard werd. Dat had met een gelakte body waarschijnlijk tot rampen geleid...
De achterspoiler heb ik apart gemonteerd omdat die in tegenstelling tot de blauwe body, geheel wit gespoten moet worden, net als het centrale bodydeel trouwens, dat eveneens apart gehouden wordt tot na het spuitwerk. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de achterspoiler precies past in de ligplaatsen van de body.
Het figuurtje van Pescarolo ga ik zeker gebruiken. Ik vind dat het erg mooi gesculpteerd is en goed op de echte Pesca gelijkt, weliswaar die van de jaren '70 natuurlijk, toen hij nog meer dan 30 jaar jonger was dan nu en nog lange haren had...
Alles samen heb ik al een weekje modelbouwplezier gehad aan dit model, want ook het opkuisen van de velgen en vooral het schuren van de loopvlakken van de banden was een erg tijdrovende bezigheid. Maar als ik dan alle onderdelen eens dryfit en het figuurtje erbij zet, ziet het er toch veelbelovend uit. Nu maar hopen dat ik de boel niet verknoei met het spuitwerk zoals de Yamaha...
Wordt vervolgd!