View Single Post
Old 01-04-2009, 20:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Update!

Eerst heb ik het dashbord onder handen genomen. Om te beginnen werd de zwarte dashbord-decal gezet, waarna de rest van de driehoekige plaat zwart geschilderd werd. Daarna heb ik de wijzerplaten voorzien van glaasjes dmv epoxy-lijm, net als de waarschuwingslampjes. Ook de schakelaars mochten niet ontbreken, dus die werden aangebracht dmv uurwerkonderdelen. Het stuurwiel zag er ok uit, maar de stuurstang uit resin was weer om weg te gooien: ik heb ze vervangen door een metalen staafje, aangekleed met enkele uurwerk-asjes. De kablage aan de achterzijde van het dashbord werd in kleur gezet, alhoewel hier niets meer van de zien zal zijn eens de cockpit op zijn plaats zal zitten. Maar ik vond het wel eens een leuke oefening om te doen, en via de foto's zal ik ze altijd kunnen bekijken Let wel, dit ganse onderdeel moet nog wel geweatherd worden, wat alle details veel beter tot hun recht laat komen.

Deze kit is een curbside-kit, wat betekent dat het model er enkel van buiten realistisch uit ziet: wat je niet ziet, is er gewoonweg niet. Maar dat betekent dan wel dat ik alles wat zichtbaar is, zo realistisch mogelijk wil detailleren. Te beginnen met de onderzijde van de Matra: de uitlaten zijn maar gedeeltelijk in het model aanwezig, maar dat betekent niet dat ze niet geschilderd moeten worden. Dus werden ze gespoten met "burnt metal", waarna het gebied errond matzwart geschilderd werd. Maar de uiteinden uit resin konden me niet overtuigen. Daarom heb ik ze afgezaagd, net als de achterste resin ophangingspoten. De ophanging werd vervangen door metalen staafjes en enkele aftermarket boutjes, de uitlaatuiteinden werden vervangen door aluminium buisjes. Omdat ik de resin uitlaten weggezaagd had waren ook de meegegoten bevestigingsveren verdwenen, dus heb ik die opnieuw gevormd met dunne ijzerdraad. Het uiteinde van de versnellingsbak was ook niet echt realistisch. Daarom heb ik het gladgeschuurd en er nieuwe details op aangebracht met uurwerkonderdelen zoals kleine cilindertjes en aftermarket boutjes. De aandrijfriemen heb ik vervaardigd uit dunne plasticard van Evergreen.

Aan de bovenzijde gezien geeft dat een vrij realistisch beeld, zeker als je weet dat alles nog geweatherd moet worden, en dat er van de ganse motor nagenoeg niets meer zichtbaar zal zijn eens de body erover bevestigd is. Maar een curieuze toeschouwer die eens de moeite neemt om onderin het motorcompartiment te gaan kijken zal in elk geval een realistisch beeld krijgen.

Nadat de body haar eerste mistcoat ontvangen had, heb ik er nog 2 wet coats overheen gespoten. Ik vind dat de body nu klaar is om de decals op aan te brengen, wat betekent dat deze foto de laatste is die je van de "maagdelijke" Matra zal te zien krijgen. Het witte onderdeel zit er nog los in, maar ik ga het nu eerst vastkleven omdat er geen reden meer is om beide onderdelen van elkaar gescheiden te houden. De wijze waarop deze kit geconcipiëerd werd zorgt er in elk geval voor dat je een perfecte aflijning krijgt tussen het witte en blauwe gedeelte.

De koplamp glaasjes werden al eens gespoten om te zien of dit een aanvaardbaar resultaat geeft. Eens dit het geval bleek te zijn heb ik besloten om mijn reserverset glaasjes op analoge wijze te spuiten, alleen heb ik deze keer afgeplakt met chrome folie, en is de achterzijde van de glaasjes afgedekt met Maskol. De eerste poging was niet slecht, maar jammer genoeg zijn beide glaasjes niet perfect symmetrisch afgeplakt...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_11.JPG
Views:	1576
Size:	367.4 KB
ID:	13305   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_12.JPG
Views:	1593
Size:	466.9 KB
ID:	13306   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_13.JPG