- Kies bij voorkeur voor een Intel PIV. De FSB ligt momenteel op 533, de kloksnelheid ligt lekker hoog, het beestje is zéér betrouwbaar en overclockt nog eens lekker ook.
- Kies voor een GeForce 4 Ti 4600. Momenteel is er geen snellere (of duurdere

). Welke kaart je ook kiest, overweeg Gainward. Deze kaarten lopen meestal hoger dan het reference design van nVidia en zijn gebouwd om overclockt te worden (betere koelers en RAM-heatsinks).
Kies bij voorkeur niet voor ATI (7500 of 8500) maar voor GeForce 4. Kies wel voor een Ti (4200,4400 of 4600). Laat de MX reeks voor wat ze is! Dat is niet meer dan een opgevoerde GeForce 2!
- Qua geluidskaart is het voor my Audigy all the way. Alles erop en eraan. Kies de player-versie.
In tegenstelling tot Airco ben ik voorstander van DDR geheugen en niet het RDRAM geheugen.
RDRAM is lang een blok aan het been geweest van de PIV. Sinds kort is er echter een snellere variant van het RDRAM, ... misschien wordt dat wel iets.
DDR zit echter ook sterk in de lift en naar mijn mening zal dat het geheugen van de toekomst worden (DDR II).
SDRAM lijkt me tot het verleden te behoren. Het drukt de prijs van een systeem, maar is toch een pak trager.
Kies dus voor
a) i850 -> RDRAM
b) i845 -> DDR
Kies voor een Intel chipset op het moederbord, laat SiS links liggen. Ik heb zo een SiS 645 gehad, en dat was 100% onstabiel!
Huidige ideale systeem (= duurste; tussen 4000 en 4500 €)
- P4 @ 2.4b (eventueel 2.0a of 2.2)
- Asus P4B266 (eventueel varianten voor DDR333 of RDRAM)
- Audigy player (eventueel SBlive 5.1!)
- Gainward GeForce 4 Ti 4600 (eventueel Ti 4200 of Ti 4400)
- Plexwriter 40-12-40 (eventueel 24-10-40)
- DVD-ROM
- Maxtor HD (7200 - ATA133)
- HP L1720 17" TFT (eventueel 19" Trinitron scherm)
- Logitech cordless desktop optical
Overige componenten naar keuze.
PS: Stel zelf samen of laat zelf samen stellen. Je krijgt wat je zelf wil en de prijs is vaak de prijs van alle componenten samen.
Merken als Packard Bell en Compaq leveren wat zij kunnen en willen aanbieden en rekenen toch wat extra voor de naam (vaak onterecht). Zij hebben zelden de laatste nieuwe producten in de PC zitten. Je PC is daardoor sneller oud.