ff een update want alles wat hierboven staat klopt initieel wel, maar der zijn wel een paar kanttekeningen te maken ...
Quote:
Originally posted by Tibo
Kies bij voorkeur voor een Intel PIV. De FSB ligt momenteel op 533, de kloksnelheid ligt lekker hoog, het beestje is zéér betrouwbaar en overclockt nog eens lekker ook.
|
FSB ligt momenteel inderdaad op 533, maar dan moet je wel voor RDRAM kiezen... Er is momenteel nog geen enkele chipset die DDR kan combineren met 533 Mhz bus. Alhoewel DDR (en vooral DDR-II) het geheugen van de toekomst zal zijn, is RAMBUS nu nog veruit de snelste ... de verschillen gaan tot 20%. Dit komt omdat de P4 een vrij hongerig beestje is op vlak van bandbreedte, en dat heeft Rambus nu eenmaal meer.
Het enige wat RDRAM (nog steeds) een blok aan het been van de P4 maakt is zijn prijs... Een systeem met RDRAM is nog duurder dan met DDR.
Quote:
Heu, draait een Athlon die dure pentiums dan niet rond de oren? Dat meen ik toch gelezen te hebben? Voor de portemonné zal een athlon in elk geval vriendelijker zijn...
|
Nee, de athlon draait de P4's al een heel tijdje niet meer rond de oren ... De athlon (hierbij alle varianten oa Athlon XP) is gewoon stilletjes aan zijn pensioengerechtigde leeftijd ...
Hierdoor kan AMD tijdelijke de snelheidsverhogingen van Intel niet meer volgen ... Over enkele maanden maakt de AMD Hammer zijn intrede, en dan zou AMD terug in staat moeten zijn om de snelheden van Intel te houden.
Op vlak van prijs/snelheid is AMD voorlopig nog de onbetwiste koning. Je kan er niet om dat Intel duur is ... ze leveren dan wel topkwaliteit.
en dat is waar ik met heel mijn verhaal naar toe wil ...
Het is onzinnig om verhaaltjes op te dissen over een P4 met een FSB van 533mhz, 512 rambus, geforce 4 TI 4600 als het budget hiervoor niet aanwezig is ...
Alleen een P4 met 533 mhz bus zal al meer dan 500€ kosten (2,26 Ghz model). Reken dan nog geheugen, moederbord, videokaart, audigy, ... en we vliegen boven de 2000€...
Ik zou dan ook eventjes de discussie stoppen tot R@ce@holic een richtbedrag gepost heeft dat hij zou willen uitgeven ...
Als we zo voort doen, dan begin ik de Geforce 4 eigenaars belachelijk te maken met 3Dlabs Wildcat kaarten zene.
http://www.tweakers.net/nieuws/20501
Dan stelt een Geforce 4 juist niets meer voor. Je moet er natuurlijk wel 4000€ voor willen neerleggen he.
airco