De softener voor de decals zijn eigenlijk louter bedoeld om je decal soepeler te maken zodat hij mooier tegen de ondergrond aansluit. De sol gaat hem dan sealen. Het is niet de bedoeling om de lijm door deze producten te vervangen, en het kan dan ook niet als dusdanig worden gebruikt. Opletten met de decals te lang te laten weken dus, want bij mijn weten bestaat er (nog) geen vervangmiddel voor decallijm.
Voor wat betreft de vernis van Zero: we hebben het er al eens over gehad in Jabbeke. Ik houd altijd de voorgeschreven mixing ratio aan (100 delen clear, 50 delen verharder en 10 delen verdunner) en ik heb tot nog toe geen problemen gehad met die verhoudingen (mijn mixing ratio komt dus ergens in de buurt van 60% clear, 30% verharder, 10% thinner). Jij neemt 50% clear, 40% verharder en 10% thinner, wat volgens mij een vrij dikke substantie oplevert. Je gaat volgens mij het probleem hebben dat je hem nog amper zal kunnen spuiten na een minuut of 5, terwijl het goedje is veronderstelt om 30-45 minuten bruikbaar te blijven.
Ook heb je het probleem dat wanneer je de mengverhoudingen wijzigt, je ook de samenstelling (en dus de chemische reactie) van de vernis gaat wijzigen. Dat houdt dus een risico in voor je verflaag eronder, maar wat erger is: ook je decals. Opletten dus.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit afwijk van de voorgeschreven mix, maar het enige wat ik me permitteer is af een toe een beetje meer thinner wanneer ik teveel ineens heb geprepareerd en het mengsel begint op te stijven. Maar zelfs dan ben ik erg op mijn hoede om niet teveel aan structuur te veranderen.
Ik kan je tussendoor wel zeggen dat ik voor het spuiten van deze vernis niet mijn Harder & Steenbeck spuitpistool gebruik, maar mijn Badger 155 Anthem met een naald van 0,4. Die is daar precies beter voor geschikt. Maar goed, dat is een persoonlijke invulling.
Succes!