Quote:
Originally Posted by gert mertens
Guido,
Bedankt voor uw leerzame reply !
Bij deze nog wat "comment" van hieruit.
Wat betreft het excuus... Is het niet zo dat de cartograf-decals een lijmlaag hebben die oplost in water?
Als je ze té lang in water laat liggen hechten ze zich dus minder goed vast op het model...
De "softner"(Set en Sol of de Daco)gebruik je om de decal-drager flexibel te maken en zodoende het decal beter te laten aansluiten?
(of ben ik nu écht wel uit mijne nek aan't lullen?)
|
Dat van de in water oplossende lijmlaag van Cartograf decals, weet ik niet. Nog nooit van gehoord, maar dat wil dus niet zeggen dat het zo niet zou zijn. Dat van de softener klopt helemaal. Wat ik wel weet uit ondervinding, is dat door de softener de decal zodanig soepel wordt, dat die als het ware tegen het oppervlak wordt gezogen. Hierdoor kan je zelfs de decals zonder enig probleem mee compounden (om de sol sporen te verwijderen) alvorens je gaat vernissen.
Wat ik bedoelde ivm de decals, is dat je ze nooit onmiddellijk zal kunnen weggevernist krijgen, tenzij je er in één klap, pats, boem een dikke laag overheen kiepert.
Quote:
Wat het vernis spuiten betreft....Ja ik vernis met het échte spul.
3 componenten van Zero paints.
Vernis ,verharder en verdunner.
De bedoeling hier was om verschillende soorten verdunningen te testen.
Bij de voorgeschreven verdunning (van Zero) is het mis gelopen.
Het beste resultaat heb ik verkregen met 50% vernis,40% verharder en 10% thinner.
|
Wat is er precies misgelopen bij de voorgeschreven verdunning? Heb je ook het advies gevolgt van in 2 keer (2 lagen) te spuiten? Dus eerst een fijn laagje als basis en daarna een iets dikkere wetcoat? Als deze dan uitgehard is, kan je evt. opschuren en nog een laagje bijzetten.
Wat rommelen met de mengverhoudingen maakt in principe niet zo heel veel uit. We, ik gebruik ook de Zero Paints, werken immers niet met weegschaaltjes om de 100% exacte verhoudingen te mixen. Daarenboven spelen ook omgevingsfactoren een rol zoals temperatuur, vochtigheidsgraad enz. Dus is het zo, dat er niet zo heel veel kan mislopen.
- Ofwel doe je teveel verhader erin en begint het spul redelijk snel te harden.
- Ofwel doe je te weinig thinner erin en spuit het niet zo makkelijk. Als dat gebeurd is, laat je model dan drogen en schuur de te dikke lagen terug wat weg.
- Owel doe je te veel thinner en duurt het wat langer vooraleer het goed uitgehard is en zal je niet onmiddellijk de gewenste glans krijgen. Maar ook dat is niet dramatisch, want dan breng je gewoon een 2de laag aan (nadat de eerste is uitgehard en teruggeschuurd).
Quote:
Om dit alles recht te zetten (op uw advies) zal ik minstens uw tips "proberen" .
(en anders maak ik de body opnieuw,heb hem nog eens liggen)
Het was de bedoeling om de R1 klaar te hebben tegen donderdag ,maar dat gaat nie meer lukken vrees ik...(vertrek naar de beurs in Hongarije)
Dan zal hij klaar moeten zijn tegen Moveleo zeker???
Grtz
en merci,
G 
|
Merciekes, hopelijk hebt ge er wat aan. Dat van die "bedoelingen om tegen dan of die tijd een model klaar te hebben", ken ik alles. Lukt nagenoeg nooit omdat ge gaat beginnen stressen en dus binnenweggetjes probeert te nemen. Wegeltjes die je uiteindelijk altijd meer vertraging opleveren dan gewoon geduldig in de file te blijven staan en mee aan te schuiven.
Moveleo is meer dan vroeg genoeg.
Keep us posted!