Een aparte topic voor Belgian Racing Series 2012 komt overzichtelijkheid denk ik ten goede (vraag is natuurlijk onder welke categorie die dan komt te vallen...).
Overzichtelijkheid die ik in het nieuw gepresenteerde concept nog een beetje mis: aparte series voor GT´s en Toerwagens maar ook 1 gezamenlijke. Dus voor dezelfde wagens 2 verschillende series maar niet voor allemaal (GT3´s en S1´s)...
Grootste fout is m.i. de hernieuwde opdeling in aparte series voor GT´s en Toerwagens: hét succes van de oude Belcar, DSMEC en Dutch Supercar Challenge was/is juist de combinatie van die 2 soorten - it´s all about variety!
Nu gaat men apart racen in semi-sprint races en vervolgens gezamenlijk in lange afstand wedstrijden. (semi) Sprintraces met GT wagens staat garant voor een pak schade, zie GT1, GT3 EU, etc. Daar gaan de kosten niet mee omlaag lijkt mij zo. Wil je werkelijk sprintraces rijden doe dan een koers over 10 rondjes met een max. van circa 25 min. Meer tracktime? Doe meerdere heats (3 a 4) voor een Grande Finale op zondagmiddag. Zodoende kun je ook met meerdere rijders 1 wagen delen gedurende een weekend, zijn de kosten ook te verdelen. GT zijn van origine gebouwd voor uithoudingsproeven (voor mijn part doen die gewoon mee aan dergelijke sprintraces - als men daarvoor opteert) dus naast de sprintraces dan een ´ouderwetse´ endurance serie, a la DSMEC of Belcar. Raceduur minimaal 2 uur.
Zonde ook dat men opnieuw de naam Belcar laat vallen, zo´n beetje de sterkste brand in de Belgische autosportscene (weliswaar een beetje verbleekt de laatste jaren maar toch)! BTCS roept - qua naam - beduidend minder gevoelens op. Logisch want afkortingen werken in dit verband niet.
Zorgelijk is ook dat met de intentie om meer wagens aan te trekken er wordt aangenomen dat er meer publiek komt kijken zonder dat er een gedegen onderbouwing is geformuleerd. Dergelijke aannames zijn er de afgelopen jaar in grote hoeveelheden gemaakt, weinig tot geen zijn er werkelijkheid geworden. Geen woord over marktbewerking, marketing, reclame en wat al niet meer zij om Jan-met-de-Pet terug naar de circuits te krijgen....
Al met al een nieuwe poging om het wiel uit te vinden. Ondertussen stoot de ezel zich rustig voor tenminste de 2e keer aan dezelfde steen. Ik vrees dat 2012 wederom wordt gebombadeerd tot overgangsjaar waarna in 2013 de evaluatie volgt en de teleurstellende balans opgemaakt dient te worden...