View Single Post
Old 02-09-2011, 12:13
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

mijn bescheiden mening over de gang van zaken in de aanloop van de 24 uren van Zolder

De spannendste 24 uren van Zolder uit de geschiedenis was deze van 1983 (de eerste editie door circuit Zolder zelf georganiseerd)... De R5 Turbo van Vanierschot/Raus en de BMW 528i van Raes/Verhaegen wisselden elk uur van positie. De R5 was sneller maar reed kortere stints wegens kleine benzine tank... Toen waren er slechts enkele honderden toeschouwers. Deze beleefden een fantastische race en op het eind was er slechts 1 minuut 52 tussen de winnaar en de tweede... Er stonden toen slechts 24 wagens aan de start. 16 haalden de finish, waarvan slechts 11 tot op het eind constant bleven rijden. De politiek speelde toen ook een grote rol (splitsing circuit Zolder en Retro-organisation) maar door het geboden spektakel en de spanning groeide de race uit tot een monument... Hopelijk wordt deze editie ondanks de negatieve weerklank een spannende race. Hopelijk zien een aantal mensen in dat de gevoerde politiek veel heeft stuk gemaakt en hopelijk lopen ze momenteel rond met een enorm schuld gevoel(dat zal wel niet). En hopelijk wordt er snel werk gemaakt van de toekomst, want ik kan iedereen garanderen dat deze toekomst bestaat, maar dan moeten de mensen die een politiek tegen deze race voeren gewoon wegblijven en er zich niet mee moeien. "Deelnemen is belangrijker dan winnen", de Olympische gedachte, is ver zoek. "Dat de beste mogen winnen" zou normaal het motto moeten zijn, maar ook hier wordt tegen ingegrepen want de politiek en de lobby zorgen ervoor dat het sportieve op de tweede plaats komt. Ik hoop in ieder geval dat er constructief gewerkt kan worden aan de toekomst van de Belgische autosport want een dieptepunt is bereikt. Hopelijk kan een spannende race de neuzen in dezelfde richting zetten...