View Single Post
  #603  
Old 23-09-2011, 21:42
Pegasus's Avatar
Pegasus Pegasus is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Diest
Posts: 266
Quote:
Originally Posted by joost View Post
Het probleem met toerwagens is dat er geen uniform reglement meer bestaat, kijk naar de diverse nationale kampioenschappen (UK, Scandinavië, Duitsland, België...). Bovendien zijn de toerwagens in een aantal landen gewoon verdwenen (Frankrijkrijk, Nederland ten dele). Voeg daar nog bij dat de nog bestaande formats op sprint gericht zijn, terwijl een race over 24 Uur eigenlijk dus nieuwe wagens zou vereisen. Draai of keer het zoals je wil, maar het niveau van Spa 2011 met de GT3's, lukt vandaag met toerwagens niet.

Joost
Klopt Joost. Met de S2000 categorie leek enkele jaren geleden de uniformiteit wat terug te keren naar de toerwagens na het verdwijnen van de Supertoerisme's. Nu varen zowel het WTCC, BTCC, STCC en DTM (om er maar enkele op te noemen) elk hun eigen koers en constructeurs aantrekken zal zo extra moeilijk worden. Het wk telt dit seizoen 4 fabriekswagens en in de BTCC zijn ook slechts twee teams (Honda, Chevrolet) ondersteund door de fabriek. STCC dreigt vanaf 2012 leeg te lopen met de afsplitsing van enkele teams (TTA) die silhouette's verkiezen ipv van de voorgestelde NGTC. DTM kiest ook voor een nieuw reglement en zo hebben de belangrijkste kampioenschappen elk hun (kortzichtige?) kijk op toerwagen races.

Een uniform deelnemersveld zoals we dat in Spa en andere GT3 wedstrijden zagen zit er voor de toerwagens het eerste decennium dus niet meer in. Bijzonder jammer want ik ben altijd een liefhebber geweest. Daarom dat ik jaarlijks een keer of twee het Kanaal oversteek om het BTCC te gaan bekijken in Brands Hatch.

Belgian Procar, good old days..
Reply With Quote