Hallo bouwers,
Afgelopen zaterdag spotte ik op CitroMobile de Traction Avant Six D schaal 1 op 8 van Heller. Ik ben al heel lang op zoek naar het model maar aangezien het al geruime tijd uit productie is, is dat geen sinnecure. Op ebay en andere verkoop site's worden ze sporadisch te koop aangeboden maar varieren de prijzen tussen de 350 en 500 dollar. Die investering was steeds te gortig, aangezien er buiten het model ook nog de nodige dingen bijkomen, boutjes/moertjes platen/staven messing en koper, verf en wat als nog niet meer zij ben je er dus nog niet met alleen de aanschaf. Het model moet er tenslotte zo getrouw mogelijk uit komen te zien. Maar afgelopen zondag is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. De doos is in zeer beperkte oplage opnieuw uitgebracht en 1 is er nu van mij! Inmiddels staan 1056 onderdelen thuis op mijn hobbykamer in een doos te wachten.
Het model uit de kit is die van het jaar 1951. Daardoor kan ik kiezen tussen modellen van 1948 tot '51/'52 met moustache of rechte bumper en in de carosseriekleuren noir, noir of noir........Terwijl de modelkleur op de doos AC601 bleu nuit is .
Ho wacht...... en als ik verder lees dan jahaaaa, onder het mom van 'Bij Citroen is de klant koning' vind ik nog een aardig weetje op de site van Jeroen Cats . Helaas te vroeg overleden maar gelukkig blijft al zijn vergaarde kennis over o.a. de Traction zorgvuldig bewaard door zijn familie en wordt zijn website zo nu en dan nog van waardevolle updates voorzien.
Note 2: During the whole production of the Traction Avant, cars could be delivered to the dealer or sales organisation in primer. They would then organise the paint scheme. This could be on customer request or for demonstration/show models. Especially during the '50s many cars were delivered in primer.
Ik voel namelijk heel veel voor een two tone uitvoering zwart/rouge bordeaux of zwart/rouge excelsior maar daar ben ik nog niet uit.
Het interieur ga ik uitvoeren met vilt, leer of stof e.d. voor een zo mooi mogelijk natuurgetrouw resultaat.
MIjn bouwverslag ga ik bijhouden, alleen doe ik dat hier of op het forum van de Citroën XM club? Ik ben daar namelijk het meest actief als berijder van een prachtig voiture en als webmaster van de website. Daar kan ik nog even over nadenken alhoewel ik voorzie hier de nodige tips en mentale steun te krijgen. Eerst de hobbykamer maar even op orde gaan brengen.
Op dit punt al een blijk van Dank aan Dominique voor zijn topic, (Ik heb een stukje intro tekst van je geleend) en daarnaast je hele verslag inmiddels ook gelezen en nadien op voorhand een emmer water over mijn borst gesmeten.

gelukkig beschik ik over een goede dosis inzicht en technische vaardigheden en heb ik in de jaren 80/90 een behoorlijk aantal modellen gebouwd dus ik ga voorzichtig aan maar eens een begin maken.
to be continued............