View Single Post
Old 15-05-2013, 02:06
Haddewade Haddewade is offline
De Paddock Rookie

And the story goes on!

Dames en heren dank voor uw warme onthaal!

Inmiddels ben ik er wel achter dat Heller de oude mallen weer van zolder heeft gehaald want van enige pasvorm is dus geen sprake. De geschiedenis herhaald zich

Het probleem van krom en niet lekker willen aansluiten loop ik dus ook tegen aan. Het kan erop gaan lijken dat mijn bouw deels een herhaling van zetten wordt

Nu ben ik na een paar avondjes surfen op het net al heel wat wijzer geworden, handige hulpmiddeltjes tegengekomen, is er dus al veel 'trail en error' gedaan maar, dat roept ook vragen op.

1; Hardschuim, wat adviseren jullie om daarvoor te gebruiken (google levert ontelbaar veel soorten op)

2; Dan nog een vraag, ik heb sinds een tijdje een Dremel 'hot glue' pistool maar op welk modelbouw forum ik ook zoek het wordt nergens toegepast. Kan/wil iemand zijn (slechte) ervaring delen?

Tevens kwam ik ook nog een methode tegen om b.v. kromme delen weer recht te krijgen namelijk, met stoom. Men neme een fluitketeltje met genoeg water voor circa 30 seconden onafgebroken stoom, een paar handschoenen of een tang, stoom en levend vlees gaan nou eenmaal niet goed samen. Men houd het te 'vervormen' onderdeel circa 30 seconden in de stoom, daarna draaien/torderen/forceren/vervormen in de goede stand en na 5 tot 30 seconden fixeren blijft het ook zo. Afspoelen met koud water versnelt dit proces. Er zal vast al iemand hier geweest zijn die dit toegepast heeft maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.

De afgelopen dagen nog niet echt aan de bouw begonnen, eerst een 'werkhoek' ingericht om te kunnen gaan bouwen, daarvoor moest mijn kantoorruimte deels verbouwd worden. Het een en ander aan gereedschap e.d. verzamelt, en wat ik niet meer kon vinden dan maar bestelt.
Via ebay 2 mooie DeVillbiss airbrush spuiten op de kop kunnen tikken. Mijn huidige heeft de verhuizing niet overleeft en de verf sijpelt dan ook zijdelings uit het bakje i.p.v. dit met behulp van een beetje wind via de nozzle te doen.

Foto (studio) hoekje ingericht en plannen gemaakt voor een spuitcabine waar ik overigens nog niet over uit ben hoe, wie, waar en wat. Maar dat zal een dezer dagen ook wel vorm gaan krijgen. Globaal denk ik aan;
  • Groot genoeg voor schaal 1:8 modellen.
  • Een af te sluiten cabine.
  • Afzuiging middels een afzuigbox zoals die in de meeste woningen wordt toegepast voor het centraal afzuigsysteem die doen maximaal 415 m3/h, dat lijkt me ruim voldoende.
  • Afzuiging via de onderzijde van de cabine, een plaat met gaatjes in de bodem daaronder een filterbak.
  • Flinke TL bak erboven. edit: verlichting uitvoeren met high power ledstrips! Veilige spanning en geen explosie gevaar.
  • Wit geschilderd van binnen.

Tips of zaken die ik vergeten ben zijn meer dan welkom!

Dit alles gesitueerd in de ruimte naast de cv-ketel (meer dan behaagelijk warm) waar ooit een mega olietank stond. Ja heren, ik zit in de kelder maar mag er op gezette tijden uit

Dan als afsluiting van dit chapiter nog een paar plaatjes ter leering ende vermaeck:

De bouwhoek

De werkhoek

De werkhoek en foto hoek

Last edited by Haddewade; 19-05-2013 at 02:16.
Reply With Quote